• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

ثبت سه میراث ناملموس ملایر در فهرست ملی

  • کد خبر : 2531
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
ثبت سه میراث ناملموس ملایر در فهرست ملی

گردشگرآنلاین – رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: حلوا مغزی، شیره ترخینه ملایر و قالی ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، ابراهیم جلیلی با بیان اینکه در دومین جلسه ثبت میراث ناملموس که در معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه برگزار شد دو نوع از شیرینی‌های سنتی و محلی شهرستان ملایر با نام‌های حلوا مغزی و شیره ترخینه و همچنین قالی دست بافت شهرستان ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید، مطرح کرد: به منظور حفظ و احیا سنت‌ها، با پیگیری‌های انجام شده و حضور میدانی کارشناسان اداره کل مستندات و پرونده ثبت حلوا مغزی و شیره ترخینه ملایر و قالی دست بافت ازندریان تهیه و جهت بررسی و اعلام نظر کارشناسی به وزارتخانه متبوع ارسال شد که پس از بررسی و طرح در شورای ثبت میراث ناملموس و با تأیید معاونت مربوطه در فهرست آثار میراث ناملموس کشور ثبت شد.

حلوای ترخینه ملایر

حلوای ترخینه ملایر

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، وی ادامه داد: یکی از وظایف این اداره حفظ سنت‌ها و رسم و رسوم‌های رو به فراموشی است و در همین راستا کارشناسان این اداره ضمن شناسایی ظرفیت‌های موجود، پرونده ثبت آنها را تهیه و به وزارتخانه متبوع ارسال می‌کنند که در کنار ثبت بناهای تاریخی، سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های شهرستان نیز حفظ و پاسداری می‌شود.

فرش دستباف ازندریان

فرش دستباف ازندریان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر در این راستا افزود: امروزه تعاریف جدیدی در گردشگری مطرح است و وجود میراث ناملموس ثبت شده می‌تواند در این زمینه بسیار تأثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: گردشگری غذا یکی از ظرفیت‌های جدید در حوزه گردشگری داخلی و بین المللی به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح است که احیا شیرینی و غذاهای سنتی در این قالب می‌تواند کمک بزرگی به توسعه گردشگری داشته باشد.

منبع: مهر

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=2531

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.