• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

  • کد خبر : 3255
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

گردشگرآنلاین – کرمان – خانه شهر کرمان که نیم قرن قبل با پول مردم احداث شده حالا به حال خود رها و عرصه بنا مورد خطر قرار گرفته است.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، وقتی در سال ۱۳۴۸ استاد علی اصغرخان اصفهانی که هم دوره استاد پیرنیا بود خانه شهر کرمان را ساخت گمان نمی‌کرد زمانی دقیقاً مسئولانی که باید از این بنای منحصر به فرد حفاظت کنند تیشه به ریشه‌اش خواهند زد.

این خانه که مردم کرمان از آن خاطره‌های زیادی دارند با پول مردم کرمان ساخته شده است در واقع در آن زمان مردم برای اینکه مکانی برای برگزاری مراسم‌ها و نمادی برای آبروی شهر داشته باشند نفری ۱۵ ریال کمک کردند تا خانه شهر ساخته شود.

احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

سال‌های گذشته مردم بسیاری از مراسم‌های فرهنگی و مذهبی و اجتماعی را در این خانه برگزار کردند اما از سال ۹۵ کار احداث ساختمان جدید استانداری کرمان درست پشت این ساختمان شروع شد و حالا دیوار به دیوار خانه شهر ساختمان استانداری کرمان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

در ابتدای ساخت سازه استانداری حرف‌هایی برای تخریب خانه شهر و احداث ورودی استانداری به جای آن سر زبان‌ها افتاد که در نهایت با عکس العمل رسانه‌ها میراث فرهنگی این سازه را ثبت ملی کرد و در نهایت کارهای ثبت ملی خانه در سال ۹۶ به اتمام رسید.

به گزارش گردشگر آنلاین از کرمان مهر نوشت: در آن زمان همه نفس راحتی کشیدند و حتی خبرهایی در خصوص بازسازی این بنا شنیده شد اما در حالی که به دلیل عدم قرار گرفتن مرمت بنا در اولویت‌های استانداری کار مرمت خانه شهر مسکوت مانده است که این امر چند روز قبل در گزارش خبرگزاری مهر نیز مورد نقد قرار گرفت «مردم کرمان چشم انتظار مرمت خانه شهر / خانه‌ای که دلسوز ندارد» اما در اقدامی عجیب نه از طرف بخش خصوصی بلکه این بار درب ورودی ساختمان استانداری در مجاور نمای زیبای خانه شهر احداث شد. و امروز تصاویر این اقدام منتشر شد.

احداث این سازه طبق بررسی میدانی خبرنگار مهر صدمه‌ای به ساختمان خانه شهر نزده است اما سوال این است که چرا ورودی استانداری کرمان دقیقاً در چند سانتیمتری نمای خانه شهر احداث شده است؟

احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

میراث فرهنگی سکوت کرده است

سوال اینجاست که با وجود ثبت ملی بنا چرا میراث فرهنگی در خصوص جلوگیری از احداث سازه جدید در این محوطه اقدامی نمی‌کند و همچنین در حالی که میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی کرمان از مهمترین اجزا اقتصاد استان است چرا در منظر و عرصه بنای خانه شهر سازه‌ای ناهمگون در حال ساخت است؟

چند روز قبل شهردار کرمان نیز در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت این خانه گفت: اعتباری برای مرمت بنا در نظر گرفته نشده و دلیل این امر هم در اولویت بودن طرح‌های دیگر است.

سعید شعر باف اما به خبرنگاران و مردم شهر کرمان اطمینان دارد که با توجه به ثبت ملی، امکان تخریب این بنا وجود ندارد.

همچنین قرار بود در خصوص احداث درب ورودی و عدم صدمه به این بنا نیز پیگیری‌هایی از سوی شهردار انجام شود. حالا بعد از یک هفته از این وعده، شاهد احداث پلکان ساختمان مرکزی استانداری مجاور خانه شهر هستیم!

در این خصوص اما شاهد سکوت مسئولان استان هستیم و به همین دلیل خبرنگار مهر سراغ مردم شهر کرمان رفت که در بوستان مجاور خانه شهر حضور داشتند.

استانداری الگوی برای بخش خصوصی برای حراست از بافت تاریخی باشد نه با ساخت پلکان استانداری کرمان

به گزارش گردشگر آنلاین از کرمان، سراغ محمد ایرانمنش رفتیم، وی مردی با محاسن سفید است که به همراه دوستانش روی نیمکت این بوستان نشسته است و وقتی از خانه شهر حرف می زنیم می‌گوید: در سال ۴۸ شهردار وقت کرمان برای اینکه بتواند این خانه را بسازد از همه مردم شهر مبلغی اندک دریافت کرد که روی قبض آب مردم لحاظ شد به همین دلیل باید گفت این سازه توسط مردم ساخته شده است.

وی گفت: سال‌ها خانه شهر، تنها ساختمان آبرومند شهر بود و مراسم‌هایی زیادی در آن برگزار شد.

وی تصریح کرد: انتظار ما از استاندار کرمان به عنوان متولی استان این است که ابنیه تاریخی را حراست و مرمت کند تا چرخه گردشگری کرمان فعال باشد نه اینکه هر روز نگران تخریب یا احداث سازه‌ای نامناسب در کنار بافت تاریخی باشیم.

احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

خانه فرهنگ یعنی هویت شهر کرمان

زهرا سلاجقه دیگر شهروند کرمانی است که به مسئولان می‌گوید: خانه شهر جزوی از فرهنگ مردم کرمان است چرا باید یک ساختمان دقیقاً پشت خانه شهر ساخته شود، خانه شهر را باید به مکانی فرهنگی و هنری تبدیل کرد که بتواند خلاقیت و ذهن جوانان شهر را بارور کند نه اینکه به خاطر یک ساختمان جدید فرهنگ شهر را تخریب کرد.

وی بیان کرد: عملاً اینکه میلیاردها تومان برای احداث یک سازه ناهمگون با معماری سنتی شهر، خرج می‌شود و در کنارش برای هویت شهر اعتبار اختصاص پیدا نمی‌کند جای سوال دارد.

احداث پلکان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی

وی ادامه داد: مرمت خانه شهر به دلیل عدم وجود بودجه متوقف شده و اگر اینگونه پیش برود این بنا به مرور زمان از بین می‌رود و دیگر نیازی به تخریبش نیست!

باید دید مسئولان وزارت میراث فرهنگی در قبال احداث ورودی ساختمان استانداری کرمان در چند متری بنای ثبت ملی چه عکس العملی نشان می‌دهند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3255

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.