• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7
تلاش برای احیاء کاروانسرایی به قدمت تاریخ

ارزیابان یونسکو از کاروانسرای «شاه عباسی صائین» بازدید کردند

  • کد خبر : 1425
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
ارزیابان یونسکو از کاروانسرای «شاه عباسی صائین» بازدید کردند
گردشگرآنلاین - مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بازدید میدانی ارزیابان یونسکو از کاروانسرای شاه عباسی صائین (داشلی کاروانسرا) و حریم و عرصه آن جهت قرارگیری در فهرست میراث جهانی یونسکو انجام گرفت.

به گزارش گردشگرآنلاین از اردبیل، محمد حسن طالبیان در گفت‌وگویی اظهار کرد: ۵۶ کاروانسرا از ۲۴ استان کشور در فهرست نامزدی ثبت جهانی قرار گرفته که یکی از این کاروانسراها، کاروانسرای شاه عباسی صائین شهرستان نیر در استان اردبیل بود. ارزیاب یونسکو با حضور در محل این کاروانسرا نسبت به بررسی کاروانسرا و حریم و عرصه آن اقدام کرد.

وی افزود: از تعداد کل ۵۶ کاروانسرای در فهرست ثبت جهانی، بررسی حدود ۳۹ کاروانسرا توسط ارزیاب اول انجام یافته و ارزیابی مابقی کاروانسراها نیز آغاز شده که یکی از آنها کاروانسرای شاه عباسی صائین در شهرستان نیر است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: امیدواریم که پس از این ارزیابی‌ها پرونده کاروانسراهای ایرانی که یکی از بزرگترین پرونده‌های جهانی و زنجیره‌ای است در نشست کمیته میراث جهانی که برگزار خواهد شد، تکمیل شده در فهرست قرار گیرد.

بالغ بر ۸۰۰ کاروانسرا در فهرست آثار ملی قرار دارد

وی بیان کرد: بالغ بر ۸۰۰ کاروانسرا در فهرست آثار ملی قرار دارد و مستندات حدود هزار کاروانسرا نیز موجود است و این آثار موجود یکی از آثار معماری ایران بوده که نشانگر نبوغ ایرانیان در آن زمان است. در واقع این کاروانسراها به عنوان الگوهای اولیه و مادر بسیاری از بناها بوده‌اند.

طالبیان تشریح کرد: شکل‌گیری کاروانسراها از دوره هخامنشی شروع شده و به دوره‌های بعدی می‌رسد و نمونه‌های مختلفی را برای پرونده کاروانسراهای ایرانی انتخاب کردیم که همه اینها الگوهای مختلفی را تشکیل می‌دهند. قدمت‌ آنها از دوره ساسانی شروع می‌شوند تا دوره قاجار ادامه دارد و یکی از این نمونه‌های کاروانسرای صائین بوده که به صورت سرپوشیده است و در مجموع در کل کشور فقط ۴ نمونه کاروانسرای سرپوشیده داریم.

وی گفت: این موضوع نشان از نمونه‌های معماری در تنوع اقلیمی است و امیدواریم که با همت مسؤولان کشوری و استانی شاهد ثبت جهانی این کاروانسراها باشیم و در کنار آن انشاالله به زودی از این کاروانسرای صائین برای خدمات مسافر بین راهی با کمترین دخالت بهره خواهیم برد.

کاروانسرای شاه عباسی صائی اردبیل

کاروانسرای شاه عباسی صائی اردبیل

کاروانسرای شاه عباسی صائی اردبیل

کاروانسرای شاه عباسی صائی اردبیل

کاروانسرای شاه عباسی صائی اردبیل

کاروانسرای شاه عباسی صائی اردبیل

کاروانسرای شاه عباسی صائی اردبیل

کاروانسرای شاه عباسی صائی اردبیل

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1425

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.