• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث عنوان کرد:

اعلام آمادگی ایران برای اشتراک جهانی تجربیات حفاظت از آثار تاریخی

  • کد خبر : 1754
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
اعلام آمادگی ایران برای اشتراک جهانی تجربیات حفاظت از آثار تاریخی

گردشگرآنلاین – دبیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: وزارت میراث‌فرهنگی ایران آماده است تا تجربیات تخصصی خود را در عرصه حفاظت از بناها و آثار تاریخی، باستان‌شناسی و قوانین مرتبط در قالب تشکل آسیایی به اشتراک بگذارد.

به گزارش گردشگرآنلاین،سیدهادی احمدی روئینی در گفت و گوی وبیناری روز دوم نخستین اجلاس «گفت‌وگوی آسیایی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی وآثار تاریخی» که در چین در حال برگزاری است، با اشاره به سابقه تمدنی آسیا گفت: امروز آسیا مهد همه ادیان و گهواره تمدن است و نقش ایران در این باره غیرقابل انکار است.

او لزوم وجود یک ساختار فراملی در آسیا برای میراث‌فرهنگی را ضروری و حتی کمی دیرهنگام توصیف کرد و مشکل امروز حفاظت از میراث‌فرهنگی را پدیده‌های انسان ساخت مانند جنگ و ناآرامی، فشار توسعه، خشک‌سالی و کمبود منابع مالی و سوداگری در تجارت آثار تاریخی دانست و افزود: ایجاد صندوق حمایت از میراث‌فرهنگی در خطر آسیا، انجمن‌ها و تشکل‌های بدون مرز متخصصان در آسیا و اشتراک تجربیات بین جامعه متخصص قاره در بهبود وضعیت حفاظت موثر خواهد بود.

احمدی روئینی به سابقه حفاظت و مرمت در ایران و سابقه قانون‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و از ظرفیت عظیم نیروی انسانی متخصص دانشگاهی و تجربی نام برد و به نهضت مرمت و احیای بناهای تاریخی در ایران که به واسطه رونق توریسم شکل گرفته اشاره و تقویت توریسم بین کشورهای آسیا و رفع موانع موجود را پیشنهاد کرد.

برگزاری تورهای فرامرزی، صدور ویزاهای مشترک، ایجاد مسیرهای گردشگری فرامرزی و ایجاد تم‌های مشترک گردشگری از دیگر پیشنهادهای نماینده وزارت میراث‌فرهنگی بود.

احمدی روئینی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال در این ابتکار آسیایی را نوید داد و ایران را به‌عنوان عضو موسس این سازمان نوپا معرفی کرد.

او از همه کشورها و خصوصا چین درخواست کرد تا در کنار یکدیگر در سطوح سیاسی، کارشناسی و تخصصی، به مواریث در خطر در کشورهای دارای مشکل جنگ و ناآرامی و اشغال کمک کنند.

سایر نمایندگان کشورهای آسیایی هم کم و بیش مشکلات مشترک و اقدامات و پیشنهادهای خود را برای حفظ میراث‌فرهنگی در مقابل فشار توسعه و شهر نشینی عنوان کردند.

بزرگ‌ترین رویداد آسیایی در حوزه میراث‌فرهنگی وحفاظت آثار تاریخی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، پنجم و ششم آبان‌ماه ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ و ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ با عنوان «گفت‌وگوی آسیایی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی» و شعار «ارتقای گفت‌وگوی بین تمدن‌ها و شکل دادن آینده قاره آسیا» با میزبانی چین در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.