• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
به اسم ملوان و به کام تاجران پایتخت‌نشین

اما و اگرهای ورود کالای ته‌لنجی به کشور

  • کد خبر : 5677
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
اما و اگرهای ورود کالای ته‌لنجی به کشور

گردشگرآنلاین – کالای همراه ملوان تحت عنوان «ته‌لنجی» یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان بوشهر است به‌گونه‌ای که اشتغال و معیشت ۳۰۰هزار نفر از جمعیت این استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به فعالیت ملوانی است.

به گزارش گردشگرآنلاین، یکی از ظرفیت مهم اقتصادی استان‌های ساحلی همجوار خلیج فارس فعالیت‌های بازرگانی دریایی و ملوانی مانند واردات کالای ته‌لنجی است.

استان بوشهر دارای طولانی‌ترین مرز دریایی با خلیج فارس به‌طول 937 کیلومتر و 717 کیلومتر ساحل است که معیشت و امرار معاش ساحل‌نشینان بوشهری بیشتر در امر فعالیت دریایی از جمله تجارت، بازرگانی، صید و صیادی، صادرات و واردات کالا است.

فعالیت ملوانی مردم ساحل‌نشین استان بوشهر به بیش از 2 قرن پیش برمی‌گردد و زمانی بوشهر به‌عنوان دروازه تجارت دریایی ایران معرفی شده بود و در این زمینه بیشتر عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی کشور از بندر بوشهر انجام می‌شود.

با ایجاد بنادر جدید در دیگر استان‌های همجوار خلیج فارس فعالیت‌های تجاری دریایی به این بنادر سوق یافت.

19.5میلیون تن کالا از استان بوشهر به 50 کشور جهان صادر شد

بر اساس آمارها بیشترین صادرات غیرنفتی کشور از بنادر و گمرکات استان بوشهر انجام می‌شود و در 9 ماه امسال افزون بر 19.5 میلیون تن کالا به‌ارزش حدود 7.2 میلیارد دلار از گمرکات استان به 50 کشور جهان صادر شده است.

مدیرکل گمرک بوشهر با بیان اینکه بیشترین صادرات از مناطق ویژه 1 و 2 بوشهر و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی انجام شده است اظهار داشت: بیشترین میزان صادرات مربوط به گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی است که از نظر وزنی 79 و ارزشی 92 درصد از کل حجم صادرات با احتساب میعانات گازی را به خود اختصاص داده است.

بهروز قره‌بیگی از صادرات 152 هزار تن میعانات گازی به‌ارزش حدود 82 میلیون دلار در 9 ماه امسال از گمرک منطقه ویژه پارس جنوبی خبر داد و ابراز کرد: در این مدت بیش از 16 میلیون تن محصولات پتروشیمی به‌ارزش 7 میلیارد دلار از استان بوشهر به کشورهای هدف صادر شده است.

وی افزود: صادرات گمرکات استان بوشهر شامل 3 گروه میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها است که در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 3 و ارزشی 65 درصد افزایش یافته است و صادرات بدون احتساب میعانات گازی در 9 ماه امسال، حدود 19 میلیون و 399 هزار تن به‌ارزش 7 میلیارد و 131 میلیون دلار ثبت شده است.

و اما یکی از فعالیت‌های مهم ساحل‌نشینان استان بوشهر تجارت با شناورهای سنتی «لنج» است که به‌گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر معیشت 300 هزار نفر از جمعیت این استان وابسته به فعالیت ملوانی است.

محمد تقی ایرانی کالای همراه ملوان و ته‌لنجی را از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان بوشهر دانست و اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر از فعالیت ملوانان حمایت و بر ساماندهی کالاهای ملوانی تأکید شد.

وی فعالیت ملوانی در ترخیص کالای ته‌لنجی را قانونی دانست و یادآور شد: ترخیص کالای ته‌لنجی با تنظیم آیین‌نامه به قانون تبدیل شده و جابه‌جایی آن در سطح استان بوشهر آزاد است.

بازارهای ته‌لنجی و تجارت دریایی در مناطق ساحلی استان بوشهر با زندگی بسیاری از بندرنشینان گره خورده و رونق‌بخش زندگی آنان شده است اما به‌مرور زمان قوانین دست‌وپاگیر موانعی بسیار برای آنها ایجاد کرده است.

طبق قانون کالای ته‌لنجی یا ملوانی کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند

برای مردمی که سال‌هاست در حاشیه بندر از این طریق امرار معاش می‌کنند این قوانین همواره نقشی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز در سفره زندگی آنان دارد.

در سفر هیئت دولت سیزدهم به استان بوشهر در مهرماه امسال، رئیس جمهور به مسئولان استان و وزارت کشور دستور داد نسبت به ساماندهی ورود کالا تحت عنوان ملوانی «ته‌لنجی» اقدامات لازم را انجام دهند.

به‌دنبال دستور رئیس جمهور و تعیین زمان برای تصویب در دولت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی و با محوریت معاون اقتصادی رئیس جمهور، «آیین‌نامه ساماندهی و نظارت بر مبادلات تجاری مرزی از طریق ملوانی ته‌لنجی» را تهیه کرد و پس از بررسی در کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و اخذ نظرات تکمیلی دستگاه‌های ذی‌ربط، نسبت به نهایی کردن آن و ارائه در جلسه اصلی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور اقدام شد و مراتب به تصویب رسید تا پس از هماهنگی‌های نهایی، در دستور کار هیئت وزیران قرار گیرد.

واردات کالای ملوانی در استان بوشهر در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود

به گزارش گردشگر آنلاین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از اجرایی شدن قانون ساماندهی مبادلات مرزی خبر داد و گفت: در این راستا میزان واردات کالای ملوانی «ته‌لنجی» در سامانه جامع تجارت از 22 بهمن امسال ثبت می‌شود.

سید حسین حسینی با تصریح به اینکه تجارت از طریق شناور سنتی یکی از فعالیت‌های مهم مردم ساحل‌نشین استان بوشهر است ادامه داد: بخش عمده‌ای از صادرات کالا از طریق همین لنج‌های سنتی انجام می‌شود و وجود بیش از 13 بندر در نقاط ساحلی استان نشان از رونق تجارت دریایی از طریق شناور سنتی لنج است.

وی صادرات کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس را یکی فعالیت‌های مهم شناور لنج دانست و خاطرنشان کرد: حمایت از ملوانان و خدمه این‌گونه شناورها مورد توجه قرار دارد به‌گونه‌ای که معیشت مردم این استان با فعالیت‌های آنان  گره خورده است.

راه‌اندازی بازارچه مرزی در سواحل استان بوشهر یکی از تأکیدات مهم مسئولان استان بوشهر در حمایت از کالای همراه ملوان و خدمه شناورهای سنتی لنج است.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.