• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

انجام مرمت یا مقاوم سازی عمارت مفخم از ۲ هفته آینده

  • کد خبر : 2682
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
انجام مرمت یا مقاوم سازی عمارت مفخم از ۲ هفته آینده

گردشگرآنلاین – سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از انجام مرمت یا مقاوم سازی عمارت مفخم در بجنورد از دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علی مستوفیان با اشاره به وقوع زمین لرزه در سال ۹۶ در این استان و بروز خسارت هایی در این بنای تاریخی اظهارکرد: بعد از وقوع این زمین لرزه قراردادی با دانشگاه فنی اصفهان منعقد شد که یک کار علمی و فنی در عمارت مفخم انجام شود.

وی افزود: در این راستا یک طرح کامل تدوین شد که شامل مستندسازی، آسیب شناسی، انجام مطالعات ژئوتکنیک، آزمایش و نمونه برداری مصالح است.

مستوفیان ادامه داد: این طرح هم اکنون بعد از گذشت دو سال آماده شده و روز پنج شنبه در همین ارتباط با آن جلسه ای برگزار شد.

وی گفت: قرار بر این است تا این طرح طی یکی دو هفته آینده مصوبه شورای فنی میراث فرهنگی را دریافت کند که بعد از اخذ این مصوبه مشخص می شود که باید بر روی این بنا امر مقاوم سازی را انجام داد و یا مرمت و به تناسب آن اعتبارات لازم نیز اختصاص خواهد یافت.

مستوفیان ادامه داد: پیش بینی می شود این عملیات در سال جاری به پایان برسد.

وی اظهارکرد: عملیات مقاوم سازی مجموعه مفخم در بجنورد توسط پیمانکار داخل استانی انجام می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اما عملیات تزئینات با استفاده از پیمانکار خارج استانی صورت خواهد گرفت.

عمارت مفخم خراسان شمالی

عمارت مفخم خراسان شمالی

عمارت مفخم بزرگترین و شاخص‌ترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی و در شمال شرق شهر بجنورد  قرار دارد. این بنا همراه با دیگر بناها از جمله آیینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوض‌خانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌اند. بنای عمارت در دهه ۱۳۰۰ هجری قمری، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور «یارمحمدخان شادلو»، معروف به سردار مفخم ساخته شده و محل سکونت خانواده وی و پذیرایی از میهمانان دولتی و رجال سیاسی بوده است.

به گزارش گردشگر آنلاین، معروف است که نقشه ساختمانی عمارت به دست «میرزا مهدی خان شقاقی»، نخستین استاد معماران ایرانی تعلیم یافته در فرنگ که معماری مدرسه سپهسالار تهران از جمله کارهای او است، طراحی شده است. در دهه ۱۳۲۰ بنای عمارت از سوی ورثه سردار مفخم به عنوان بیمارستان به اداره بهداری واگذار شد.

در شهریور ماه ۱۳۷۰ این عمارت در اختیار اداره وقت میراث فرهنگی بجنورد قرار گرفت که پس از انجام تعمیرات و تغییرات جزیی طی چند سال آینده به موزه مردم‌شناسی شهرستان بجنورد تبدیل می‌شود.

چشم‌نوازترین تزیینات، در لچکی‌های چشمه طاق بزرگ مرکزی، در مقابل پنجره تالار بزرگ و در فضای مثلثی‌شکل افریز مرکزی دیده می‌شود. در دو سوی طاق بزرگ، نقش دو فرشته بالدار در تلفیق با نقوش گیاهی و پیچکها ایجاد شده که به نوعی تداعی‌کننده نقش فرشتگان بالدار و نقوش گیاهی در طرفین مغاره‌های بزرگ طاق بستان است که در عین حال از تاثیرگیری از شمایل‌نگاری هنر اروپایی برکنار نمانده است. بر بالای این طاق و در وسط سنتوری مثلثی شکل مرکزی نقش شیر و خورشید به رنگ زرد بر کاشیهای هفت رنگ تصویر شده است.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2682

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.