• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

بازآفرینی شهری و تقویت زیرساخت‌های گردشگری

  • کد خبر : 2709
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
بازآفرینی شهری و تقویت زیرساخت‌های گردشگری

گردشگرآنلاین – یادداشت حاضر با عنوان «بازآفرینی شهری و تقویت زیرساخت‌های گردشگری» نوشته بی بی فاطمه حقیرالسادات، رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد منتشر شده است.

به گزارش سرویس یادداشت هفته گردشگرآنلاین، یادداشت حاضر با عنوان «بازآفرینی شهری و تقویت زیرساخت‌های گردشگری» نوشته بی بی فاطمه حقیرالسادات، رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد منتشر شده است.

تغییر لازمه زندگی بشر و تداوم و تکامل است و با میزان و شتاب متفاوت ردپایی را از خود در زمان و مکان بر جای می‌گذارد.در دهه‌های اخیر رشد شتابان شهر نشینی، توسعه و گسترش شهرها،تنگاها، معضلات و پیچیدگی‌هایی را به همراه داشته است.

شهرهایی که در رفع این معضلات و ترمیم تخریب‌ها و زوال بافت‌های فرسوده، مدیریت تغییر و باززنده سازی و تجدید حیات شهرها و یا بخش‌هایی از بافت شهری به تلاش ریشه‌ای و منسجم‌تری پرداخته اند موفق‌تر بوده و در این مسیر به سمت توسعه پایدار و پویایی شهری حرکت کرده اند.

یکی از این رویکردهای مهم پیرامون رفع معضلات و ترمیم محیط شهری « بازآفرینی» است و یزد به عنوان شهر میراث جهانی و شهری با بافت تاریخی وسیع و منحصر به فرد نیازمند بازآفرینی شهری برای احیا و امتداد بخشی برنامه‌های مورد توجه است تا بتواند تحقق چشم انداز پیش روی خود را ممکن سازد.

بازآفرینی شهری به عنوان دیدگاهی هدفمند در عمل با طیفی از فعالیت‌های بزرگ مقیاس برای ارتقای رشد اقتصادی تا مداخلات در حد محله‌ها به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان روبه رو است.

در بازآفرینی شهری ما به دنبال خلق فضاهای شهری جدید با حفظ ویژگی‌های اصلی فضایی ( کالبدی و فعالیتی ) هستیم به طوریکه بهبود دائمی در شرایط اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و زیست محیطی بافتی که دستخوش تغییر شده است را ممکن سازیم.

بازآفرینی شهری برای یزد با توجه به بافت تاریخی، ویژگی‌های شاخص معماری و تقسیم‌بندی محله‌ای نگاهی ضروریست که می‌تواند با حفظ هویت و ارزش‌ها، احیا و تحول شهری به ویژه تقویت زیرساخت‌ها را به همراه داشته باشد.

در برنامه‌های شهری باید اثربخشی اجتماعی، خلق فرصت و ظرفیت‌سازی در مسیر تولید ثروت مورد توجه قرار گیرد و بر این اساس بازآفرینی شهری بر تقویت زیرساخت‌های گردشگری به عنوان یکی از توانمندی‌های شاخص متمرکز شود.

تمرکز بر تقویت زیرساخت‌های گردشگری در موضوع بازآفرینی شهری از این نگاه حائز اهمیت است که بهبود و ارتقا این زیرساخت‌ها می تواند مستقیما منجر به ارائه خدمات بهتر شود و علاوه بر توسعه گردشگری در بهبود سطح کیفی زندگی جامعه محلی نیز موثر واقع شود.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری رکن مهم توسعه اقتصاد شهری است و تمرکز بر بازآفرینی شهری بر اصلاح و تقویت زیرساخت‌ها در کنار توجه به مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی، شهری پویا و شرایطی مناسب برای جهش در موضوع گردشگری البته با تاکید بر پایداری و جلوگیری از رشد بدون برنامه را ممکن می سازد.

==================================

سرویس یادداشت هفته گردشگر آنلاین در راستای اطلاع رسانی درست به مردم و تحلیل مناسب از حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، اقدام به پذیرش یادداشت های تخصصی از فعالان این حوزه می کند، البته ذکر این نکته ضروری است که انتشار مطالب بر اساس زمان بندی صورت می پذیرد.

==================================

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.