• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

با بی توجهی به واکسیناسیون؛ نمک وزارت بهداشت بر زخم صنعت گردشگری ایران

  • کد خبر : 115
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
با بی توجهی به واکسیناسیون؛ نمک وزارت بهداشت بر زخم صنعت گردشگری ایران
گردشگرآنلاین - معاون گردشگری در نامه‌ای از وزارت بهداشت درخواست کرد مشاغل حوزه گردشگری را برای ایمن‌سازی سفر در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار دهند. این درخواست حدود یک ماه پیش به وزارت بهداشت ارائه شده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

به گزارش سرویس اجتماعی گردشگرآنلاین، هم زمان با افزایش نسبی سرعت واکسیناسیون در کشور به دنبال واردات بیش از ۲۳ میلیون در واکسن معاون گردشگری در نامه‌ای از وزارت بهداشت درخواست کرد مشاغل حوزه گردشگری را برای ایمن‌سازی سفر در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار دهند. این درخواست حدود یک ماه پیش به وزارت بهداشت ارائه شده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تاریخ پنج مردادماه در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شده است: «بحران‌ها و فجایع طبیعی پی در پی و از همه خطیرتر شیوع ویروس کرونا از سال ۱۳۹۸ موجب خسارات و لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره صنعت گردشگری به عنوان یکی از کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا شده است. نقش مؤثر و بی‌بدیل صنعت گردشگری به عنوان یکی از پیشروترین صنایع درآمدزا و اشتغال‌زا به دلیل حجم خسارات وارده تا پایان سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان، فعالیت‌های این بخشِ تاثیرگذار در توسعه اقتصادی کشور را مختل کرده است.

از آن‌جایی که مشاغل گردشگری بر اساس تصمیم کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گروه یک رتبه‌بندی مشاغل قرار گرفته و به دلیل ضرورت فعالیت در شرایط خاص کرونایی از یک‌سو و ارتباط مستقیم با افراد مختلف مراجعه‌کننده از سوی دیگر، در معرض مستقیم ابتلا به این بیماری قرار دارند.»

معاون گردشگری در پیوست این نامه، مصادیق و مشاغل تاسیسات گردشگری مجوزدار از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزارت بهداشت معرفی کرده و در ادامه درخواست کرده است: «دستور عاجل درخصوص در اولویت قرار دادن افراد شاغل در تاسیسات گردشگری برای واکسیناسیون صادر شود تا فعالان این صنعت بتوانند با آمادگی بهتر و بیشتر برای دوران پساکرونا تصویر مناسبی از ظرفیت‌های کشور در عرصه‌های مختلف، از جمله در حوزه گردشگری سلامت برای گردشگران بین‌المللی فراهم کنند.»

این درحالی است که وزارت بهداشت از اسفند ماه سال۹۹ واکسیناسیون عمومی را بر اساس دو معیار شغلی و سنی در ایران آغاز کرد.  بر همین اساس فاز نخست واکسیناسیون شامل کادر درمان و بهداشت و پس آن بالاترین گروه سنی شد.

در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، وزارت بهداشت اما اعلام کرد در کنار گروه‌های سنی و بیماران زمینه‌ای، از مرداد و شهریورماه، زندانی‌ها و افراد حاضر در مراکز تادیب، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان‌ها، گرمخانه‌ها، کمپ‌های معتادان و متجاهران، پرسنل بانک‌ها، حمل و نقل عمومی و آموزش را نیز واکسینه می‌کند. در ادامه این روند نیز به دستور وزیر بهداشت واکسیناسیون رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهری، ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، زندانیان، معلمان و خبرنگاران، بیماران دیابتی که در سامانه ثبت‌ نام کرده‌اند و باقی‌مانده بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص و نادر آغاز شد و بعد هم به این فهرست، استادان حوزه و دانشگاه اضافه شدند.

اما در این میان علیرغم  درخواست های مکرر و مطالبه فعالان‌گردشگری و همچنین نامه نگاری های مسئولین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  مبنی بر اولویت قرار دادن فعالان این حوزه در امر واکسیناسیون‌ به جهت رونق مجدد این صنعت ولو به میزان اندک ، هیچگونه مساعدت و واکنشی از سمت وزارت بهداشت و درمان تا زمان نگارش این خبر انجام نشده است.

ناگفته نماند هرچند در ۲۳ مرداد خبری مبنی بر واکسیناسیون فعالان گردشگری استان یزد در برخی از رسانه ها منتشر شد که حاکی از واکسینه کردن  فعالان گردشگری استان یزد شامل جامعه هتلداران، راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد در ۳ روز آتی بود اما باید گفت موضوع واکسیناسیون فعالان‌گردشگری تاکنون ظاهراً تنها محدود به استان یزد شده و در مابقی استان های توریستی کشور خبری از واکسیناسیون فعالان حوزه گردشگری نیست تا جاییکه چندی پیش کریم بیگی رئیس انجمن صنفی جامعه هتلداران استان اصفهان خبر از بی نتیجه ماندن پیگیری های انجام شده در این زمینه داد و به دنبال آن مهدی عسگری مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان هم گفت: اولویت‌بندی تزریق‌ها صرفاً بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا انجام شده است و زمانی که نوبت به فعالان گردشگری برسد از رسانه‌ها اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید:
لزوم واکسیناسیون تمام مشاغل حوزه گردشگری
آغاز واکسیناسیون شاغلان مراکز اقامتی در ایران
محدودیت‌های سفر با افزایش واکسیناسیون کرونا برداشته می‌شود
عوامل حوزه مأموریتی وزارت میراث فرهنگی واکسینه می‌شوند
درخواست تسهیل بازپرداخت تسهیلات کرونایی جامعه هتلداران

باتوجه به مطالب فوق به نظر می رسد وزارت بهداشت در زمینه گردشگری بدون درک نیازها و الزامات این حوزه فاقد نگاه تخصصی است تا جایی که به گفته ابراهیم پور فرج رئیس هئیت مدیره جامعه تورگردانان ایران که در مقام انتقاد به نوع برخورد ستاد مقابله با کرونا طی دو سال گذشته به صنعت گردشگری،  سخن می گفت: «به دلیل‌ ناآگاهی و شناخت این ستاد نسبت به صنعت گردشگری تصمیماتی گرفته شده است که نتیجه آن تعطیلی بیش از پنج هزار آژانس خدماتی و مسافرتی، تعداد زیادی هتل و تعدیل پرسنل بود.  به عقیده وی، هرچند ایشان چندین‌بار پیشنهاد حضور بخش خصوصی در جلسات ستاد مقابله با کرونا را برای تشریح وخامت وضعیت و شرایط مطرح کرده است اما متاسفانه توجهی نگردیده و نتیجه وضعیتی است که شاهد آن هستیم.

همه این ها اما در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری مانند مالدیو با اولویت قرار دادن واکسیناسیون فعالان گردشگری خود طرح هایی را به گردشگرانی که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند ارائه داده و از این رهگذر در شرایط ایجاد شده ناشی از کرونا موجبات توسعه و رونق گردشگری را فراهم آورده اند.

در ایتالیا و چند کشور اروپایی دیگر نیز از مدتی قبل مقرر شد امکان مجدد ورود گردشگران خارجی به شرط همراه داشتن گواهی واکسیناسیون، تست منفی و یا بهبودی از کرونا طی شش ماه اخیر فراهم شود.

گذشته از این بسیاری از کشورها همچون امارت، اندونزی و روسیه نیز با همکاری وزارت بهداشت خود و با استفاده از واکسن ذخیره شده در اختیار، اقدام به پیشنهاد تزریق واکسن به گردشگران به شرط سفر به این کشورها کرده‌اند.

به نظر می رسد باید این موضوع را به صورت غیرقابل انکار پذیرفت که وزارت بهداشت نه تنها با اتخاذ تصمیمات غیرتخصصی در زمینه عدم  اولویت دهی به واکسیناسیون فعالان گردشگری سبب تحمیل خسارات زیان باری به این حوزه شده بلکه با اقدامات دیگر خود همچون نگشودن مرزها بر روی گردشگران واکسینه شده اندک روزنه هایی از امید برای بهبود وضعیت نامطلوب این صنعت را نیز به صورت کامل از بین برده است. هر چند در حال حاضر به دلیل عدم سرعت کافی واکسیناسیون در کشور در روزهای گذشته و به دنبال آن افزایش چشمگیر نرخ ابتلا و مرگ و میر روزانه، ایران جزو آلوده ترین مناطق جهان محسوب شده و این خود به صورت بالقوه دافعه ای مهم برای جذب هر نوع گردشگر است.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.