• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

بررسی مشکلات بازار خان یزد در آستانه سفر رئیس جمهور

  • کد خبر : 3262
  • 16 دسامبر 2021 - 5:56
بررسی مشکلات بازار خان یزد در آستانه سفر رئیس جمهور

گردشگرآنلاین – مشکلات بازار خان در شهر یزد ضمن بازدید مسئولان بررسی و بر لزوم اتخاذ تصمیمات خاص برای رفع آنها تاکید شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از یزد، «محمد رستگاری» فرماندار و «علیرضا نقوی» سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد از بازار خان یزد بازدید و ضمن گفت‌وگو با کسبه و بازاریان، مشکلات آنان را از نزدیک جویا شدند و تمهیدات لازم جهت ساماندهی این مرکز تاریخی را پیش‌بینی کردند.

«علیرضا نقوی» سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با اشاره به این که این بازار مربوط به دوره قاجار است، گفت: مسائل و مشکلات مختلفی در بازار خان یزد وجود دارد که رفع آن به علت میراثی بودن و قدمت این مجموعه، تصمیمات خاصی را می‌طلبد.

وی با بیان این که یزد از قدیم‌الایام در مسیر پرتردد جاده ابریشم قرار داشته و از این نظر، وجود بازار در این شهر یک امر ضروری و حیاتی محسوب می‌شده و نقش استراتژیک مهمی در بافت تاریخی یزد داشته است، خاطرنشان کرد: امروزه نیز مجموعه اقدامات و تعاملات لازم در راستای حفظ بازار به‌عنوان یکی از عناصر هویتی و فرهنگی و مرکز اقتصادی یزد نیز ضروری است.

به گزارش گردشگر آنلاین از یزد به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه تاریخی یزد، در جریان این بازدید در خصوص ساماندهی فضای داخل بازار خان یزد ، کف سازی، بدنه سازی و آزادسازی آن و نیز ایجاد سرویس بهداشتی با استانداردهای گردشگری بحث، تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری شد.

بازار خان یزد مربوط به دوره قاجار و از جاهای دیدنی یزد است که در محله لب خندق، خیابان قیام قرار دارد. ساختار متفاوت و عرض متباین این بازار، حکایت از ساخت تدریجی‌اش دارد و با ۲۷۴ متر طول، ارتفاع آن بین ۴ تا ۶ متر متغیر است. بازار خان در حقیقت طویل‌ترین و همچنین پهناورترین بازار شهر یزد به حساب می‌آید که زیربنای آن در دوره قاجار گذاشته شده است. این بازار شامل دو بخش شمالی جنوبی و شرقی غربی می‌شود. بخش شمالی جنوبی ۷۸ متر طول دارد و دارای ۵۳ باب مغازه است. بخش شرقی غربی نیز ۱۸۰ متر طول دارد و ۱۰۰ حجره در آن جای گرفته‌اند. این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲، با شماره ثبت ۸۵۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار خان یزد بازار تاریخی خان

بازار خان یزد بازار تاریخی خان

بازار خان یزد بازار تاریخی خان

بازار خان یزد بازار تاریخی خان

بازار خان یزد بازار تاریخی خان

بازار خان یزد بازار تاریخی خان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.