• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

برنامه‌ریزی ستاد خدمات سفر استان اصفهان برای نوروز ۱۴۰۱ آغاز شد

  • کد خبر : 3789
  • 26 دسامبر 2021 - 13:26
برنامه‌ریزی ستاد خدمات سفر استان اصفهان برای نوروز ۱۴۰۱ آغاز شد

گردشگرآنلاین – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با توجه به شرایطی که اکنون به واسطه تأمین منابع آبی در بخش کشاورزی و صنعت داریم رویکردآینده استان درحوزه‌های زیرساختی باید به سمت گردشگری و بهره‌گیری از آثار تاریخی منحصربه فرد اصفهان رود

به گزارش گردشگرآنلاین، مهران زینلیان در جلسه خدمات سفر استان اصفهان که با حضور دستگاه‌های متولی حوزه گردشگری در استانداری اصفهان برگزار شد اظهار داشت: به نظر می‌رسد در بعد مدیریت بحران باید بر دو محور بیشتر تمرکز شود. لازم است که مراکز تجمع و تراکم جمعیت شناسایی شود. به طور مثال محور آقا نجفی که محوری توریستی است شرایط مناسبی ندارد و برخی بافت‌های تاریخی با الوار در حال نگهداری است که این موضوع ممکن است در نوروز ۱۴۰۱ به موجب تراکم جمعیت آسیب‌زا باشد و به نظر می‌رسد که باید نگاه دقیقتری از محل بشود و مراکزی که احتمال تجمع و ترافیک وجود دارد ضمن شناسایی اقدامات پیشگیرانه برای آن لحاظ شود که این نکته باید برای همه بخش‌های شهر لحاظ شود.

وی با اشاره به بحران فرونشست در اصفهان، عنوان کرد: متأسفانه این موضوع هم اکنون در اصفهان در حال وقوع است البته معتقدم که نباید مسئله را از آنچه هست بزرگتر دید اما نباید نیز به آن بی توجه بود بنابراین باید در حوزه مدیریت بحران علاوه بر توجه ویژه به آن تمهیدات لازم برای آن در نظر گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: بیان برخی مطالبات مربوط به بودجه فصلش اکنون است چرا که می‌توان با نمایندگان مجلس در طی تعیین بودجه سال آینده در میان گذاشت و با توجه به حیطه اختیارات نمایندگان مجلس در این راستا بسیاری از مشکلات بودجه‌ای در بخش‌های مختلف را می‌توان مرتفع ساخت، باید دستگاه‌ها به منظور مرتفع سازی مشکلاتشان با نمایندگان مجلس ارتباط مناسبی برقرار کنند و از فضای موجود بهره کافی را ببرند.

زنیلیان تصریح کرد: در بحث اسکان با توجه به آخرین وضعیت بیماری کرونا باید آمادگی لازم برای رعایت نکات بهداشتی در بالاترین سطح وجود داشته باشد.

فعالیت ۲۷ دستگاه متولی مرتبط با گردشگری در ستاد خدمات سفر استان اصفهان

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان، اظهار داشت: در مدت ۴ سال گذشته‌ای که خدمت دوستان در ستاد خدمات سفر بودیم دو سال آن را میزبان خوبی برای میهمانان داخلی و خارجی در اصفهان بودیم و ۲ سال ستاد خدمات سفر به ستاد پیشگیری از سفر با توجه به بیماری کرونا تغییر نام داد.

علی اصغر ذاکری افزود: در ۲ سال اول همه برای جذب میهمان بسیج شده بودیم، اما در ۲ سال گذشته تنها فعالیت‌های پیشگیرانه انجام دادیم. با تدابیری که در نظام جمهوری اسلامی ایران در دوره کرونا انجام شد، اکنون شاهد آن هستیم که کرونا به لحاظ واگیری و پیشگیری از گردشگری به حالت حداقلی رسیده و امسال با تدابیر لازم که دولت‌مردان لحاظ خواهند کرد می‌توانیم میزبان گردشگران باشیم.

وی با بیان آنکه ستاد خدمات سفر متشکل از ۲۷ دستگاه متولی حوزه گردشگری است، تصریح کرد: ۱۰ دستگاه به عنوان رئیس کمیته هستند که شهرداری اصفهان را به عنوان رئیس ستاد اجرایی در خدمتشان هستیم. دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش، هلال و احمر، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صدا و سیما، دفتر امور شهری کمیته‌هایی هستند که براساس وظایفی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد کرده است، از یکم دی ماه هر سال کار خود را آغاز می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان افزود: احکام ۱۰ روسای کمیته در این جلسه تعیین می‌شود که روسای کمیته برنامه‌ریزی‌های لازم را با محوریت ستاد کرونا انجام می‌دهند و در این راستا ۴ جلسه برگزار می‌شود تا مروری بر خدمات سازمان‌های متولی که برای دبیرخانه این کمیته که سازمان میراث فرهنگی است، انجام شود. همه دستگاه‌ها در ۴ سال گذشته هم میزبانان خوبی بودند و همه ممانعت کنندگان خوبی به واسطه شیوع همه‌گیر بیماری کرونا بودند.

شوک بزرگی به تأسیسات گردشگری اصفهان وارد شده است

به گزارش گردشگر آنلاین، دبیر ستاد نوروزی برای نوروز ۱۴۰۱  اصفهان نیز اظهار داشت: بحث ستاد خدمات سفر استان براساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۲ از سوی وزارت گردشگری مصوب شد که بحث آن توسعه گردشگری داخلی و ارائه خدمات بهینه به گردشگران است. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بحث رئیس کمیته اسکان و رفاه و دبیری ستاد خدمات سفر را به عهده دارد. چندسال پیش به دلیل مسائل و مشکلاتی که در سطح بین المللی و تحریم‌های ظالمانه به وجود آمد گردشگری دستخوش این تغییرات قرار گرفت و پس از آن به واسطه کرونا شوک بزرگی به تأسیسات گردشگری ما وارد شد.

کامران هارونی، با بیان آنکه نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان در پی این تحولات به حوزه تأسیسات گردشگری خسارت وارد شده است، خاطر نشان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد از فعالیت گردشگری ما تبدیل شدند و در خصوص راهنمایان دچار مشکل ۱۰۰درصدی شدیم که اغلب آنان شغل خود را تغییر دادند و یا به کارهای کاذب روی آوردند. دولت در این زمینه نزدیک به یک هزار و ۱۸۶ طرح با اعتباری نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان برای تأسیسات گردشگری با بهره ۱۲ درصد و تنفس ۶ و ۲۴ ماهه پرداخت کردیم که در بحث صنایع دستی نیز تا جایی که اعتبارات اجازه می‌داد کمک کردیم.

ارسال دستورالعمل مدیریت بحران برای ۶۰ دستگاه

منصور شیشه فروش پیرامون مدیریت بحران، امداد و نجات و کارگروه خدمات بحران اظهار داشت: ایجاد شرایط ایمن سفر جزء برنامه‌های ما هست که دستورالعمل سفر ایمن را برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همه بخش‌ها ارسال کرده‌ایم و اقدامات ایمنی از جمله الزاماتی است که باید رعایت می‌شد و در کمیسیون حمل و نقل نیز این مسئله مطرح شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: ملاحظات آب و هوایی از جمله مواردی است که باید رعایت شود که سامانه‌ای برای اطلاع رسانی پیرامون ملاحظات و مخاطرات آب و هوایی طراحی شد نوروز ۱۴۰۱ که در آن به اعضای کمیته خدمات سفر ایجاد شده است. اقدامات ایمنی که در هتل‌ها، مراکز اقامتی باید برای مصرف ایمن گاز رعایت شود مطرح شده است. دو فروند بالگرد با همراهی سازمان هلال احمر برای امدادرسانی به موقع در استان استقرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: ساماندهی مراکز امدادی از جمله ۴۶ پایگاه جمعیت هلال احمر و ۲۰۰ پایگاه اورژانس، همچنین در محور مواصلاتی کاشان به اصفهان شاهد برخی اختلال‌ها پیرامون تلفن‌های چند شماره‌ای بوده‌ایم که جلساتی به منظور رفع آن برگزار شده است. دستورالعمل‌هایی پیرامون قبل، حین و بعد از حادثه برای ۶۰ دستگاهی که به نوعی با مدیریت بحران مرتبط هستند ارسال شده است.

کاهش ۱۵ درصدی رانندگان پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا

حسین بی‌غمیان اظهار داشت: ما در زمینه نوروز ۱۴۰۱ حمل و نقل به واسطه شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی داشتیم، زیان گسترده‌ و کاهش درآمد حمل و نقل مسافر را در این مدت تجربه کرده‌ایم، این امر موجب شد که بسیاری از رانندگان ضمن مهاجرت از این شغل تغییر کاربری دهند و یا حمل و نقل بار را انتخاب کنند از سوی دیگر تعدادی از مالکان، ماشین‌های خود را فروخته‌اند.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای استان اصفهان با بیان آنکه حدود ۱۵ درصد کاهش راننده داشته‌ایم و اکنون با معضل کمبود راننده مواجهیم تصریح کرد: در بخش ناوگان دسته‌‌ای برای نوروز ۱۴۰۱ از مالکان ماشین‌های خود را واگذار و به بخش صنعتی انتقال داده‌اند چرا که آنجا به لحاظ درآمدی به صرفه‌تر است. به نظر می‌رسد که اگر امسال ستاد نوروزی برگزار شود و وضعیت کرونا به حالت عادی بازگردد به طور صددرصدی با کمبود راننده و ناوگان اتوبوسی در استان مواجه هستیم.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی افزود: در اربعین سال جاری با توجه به آنکه شاهد کاهش زائران اربعین بودیم اما برای به مقصد رساندن مسافران با مشکل مواجه شدیم و با همراهی سپاه توانستیم این مسئله را برطرف کنیم. ما نسبت به پیش از شیوع کرونا سفرهایمان حدود ۲۵ درصد و تعداد مسافرانمان حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش مسافر داشته‌ایم. ناوگان ما به شدت فرسوده است و درحال حاضر امکان نوسازی ناوگان برای ما وجود ندارد.

تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای نوروز ۱۴۰۱

علیرضا کیخایی در ادامه این جلسه پیرامون شرح وظایف کمیته خدمات بهداشت، محیط زیست و سلامت بیان کرد: آنچه که خیلی در حوزه سفر حائز اهمیت است رعایت موازین بهداشتی است که در دوسال اخیر شکل متفاوتی داشته است. نظارت بر مراکزی که محل اسکان و تردد مسافرین است از جمله موضوعات مورد توجه است که ضمن تشکیل ستادهای نظارتی نوروز ۱۴۰۱  همکاران ما به طور ویژه بر این موارد بازرسی‌های لازم را دارند.

رئیس کمیته خدمات بهداشت، محیط زیست و سلامت ستاد خدمات سفراستان افزود: من نمی‌دانم که وضعیت بیماری امسال کرونا به کجا بیانجامد و امیدواریم که سویه جدید ویروس کرونا تأثیری بر بحث گردشگری نداشته باشد؛ هرچند که به خود ما و امر تکمیل واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی باز می‌گردد. ما بر توصیه به سفر با رعایت نکات بهداشتی و سلامتی تأکید ویژه‌ای داریم.

خطری که گردشگری اصفهان را تهدید می‌کند، خطری خاموش است

کریم بیگی پیرامون وضعیت هتل‌ها در سفرهای نوروزی سال جدید بیان کرد: شما زمانی که به سفر می‌خواهید بروید اولین موضوعی که در ذهن ایجاد می‌شود اسکان افراد مسافر است. مشکلی که اکنون در سطح استان داریم آن است که سرمایه گذاران این بخش در فشار زیادی بودند و تا مرز ورشکستگی رفته‌اند. بسیاری از نیروهای تخصصی خود را از دست داده‌‌اند که این اتفاق برای بخش‌ها و شغل‌های مرتبط با گردشگری رخ داده است.

عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران با بیان آنکه اصفهان دیگر نه کشاورزی دارد و به موجب آلودگی وضعیت مناسبی ندارد، ادامه داد: تنها گردشگری است که می‌تواند اصفهان را از شرایط نامساعد نجات دهد، اگر روابط بین‌الملل ما بهبود یابد و با هجوم گردشگر خارجی مواجه شویم زیرساخت لازم را برای میزبانی این مهمانان نداریم. ما در آینده این شهر با فقدان سرمایه‌گذاری مواجه خواهیم شد که از دلایل اصلی آن این است که بهای اصلی سرمایه گذاری شده در این بخش مطلقاً جوابگوی برگشتش نیست.

وی افزود: سرمایه گذاری در بخش گردشگری از سال ۱۳۸۵ تاکنون نزدیک به ۶۰ برابر گران شده اما در ازای آن هزینه دریافت اقامت نزدیک به ۱۵ برابر شده است. ما از سرمایه گذاری سال ۱۳۸۵، ۴۵ برابر عقب هستیم. خطری که گردشگری اصفهان را تهدید می‌کند خاموش است. خواهش داریم که اکنون از امکانات موجود بهره‌ گیریم اگر قرار است در عید نوروز مسافر به اصفهان بیاید در ابتدا از مراکز اقامتی مجوزدار بهره گیریم.

بیگی با بیان آنکه خوب است که مراکز شهرداری و دولتی پس از تکمیل مراکز اقامتی مجوزدار خدمات لازم اسکان به مسافران را انجام دهند، خاطر نشان کرد: اسکان‌دهی به مسافران برای این سازمان‌ها علاوه بر آنکه سودی ندارد مسئولیت دارد، ما پیرامون نوروز امسال دچار ابهام هستیم و اگر گردشگری رونق خوبی داشته باشد باید اولویت را به‌ گونه‌ای بگذاریم که گردشگری مرهمی بر زخم‌های این صنعت باشد.

استانداری اصفهان به سمت رویکرد گردشگرمحور حرکت می‌کند

همچنین در پایان مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان پیرامون خروجی جلسه ستاد خدمات سفر استان عنوان کرد: دستگاه‌های مختلف اجرایی در این جلسه حضور داشتند که شروع برنامه‌ریزی دستگاه‌های مختلف برای نوروز سال ۱۴۰۱ با این جلسه آغاز شد. قرار شد که همه دستگاه‌ها در حوزه فعالیت خود بررسی‌های لازم را به عمل آورند و در صورتی که نقص خاصی وجود داشته باشد رفع موانع صورت پذیرد.

به گزارش گردشگر آنلاین تسنیم نوشت: وی با بیان آنکه بحث ایمنی و هشدارهای لازم نوروز ۱۴۰۱ باتوجه به سویه جدید بیماری کرونا از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده در این جلسه بود، تصریح کرد: بحث‌های ترافیکی از دیگر نکاتی مهم است چرا که باید پیش بینی لازم برای پارکینگ، عبور و مرور صورت گیرد. تأکیدی بر مواد غذایی مشخصاً تهیه نان برای مردم و مسافران تسهیل‌گری صورت گیرد، همچنین عرضه مواد غذایی و بهداشتی در نقاط تجمع گردشگری به صورت دائمی خدمات رسانی داشته باشند.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری اصفهان افزود: قرار بر آن شد که پیش بینی‌های لازم پیرامون اتفاقات غیرمترقبه همچون بارندگی و سیل از سوی سازمان مدیریت بحران صورت پذیرد همچنین اطلاع رسانی از طریق روش‌های نوین از جمله دیگر بحث‌های این جلسه بود.

وی گفت: همچنین بنا بر آن شد که سازمان‌های هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی به موجب شرایط ویژه بیماری کرونا همراهی و اطلاع رسانی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند. بحث‌هایی چون زیباسازی و نظافت شهری از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد و در جلسه آتی موارد مطرح شده نخستین جلسه ستاد خدمات سفر استان پیگیری خواهد شد.

زینلیان با بیان آنکه کمیته‌ای در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ارائه پیشنهاداتی در نوروز ۱۴۰۱ راستای تسهیل و رونق سفر ایجاد می‌شود پیرامون رویکرد استانداری اصفهان به امر گردشگری اظهار داشت: با توجه به شرایطی که ما اکنون به واسطه تأمین منابع آبی در بخش کشاورزی و صنعت داریم معتقدیم که رویکرد آینده استان در حوزه‌های زیرساختی باید به سمت گردشگری، جذب توریسم و بهره‌گیری از آثار تاریخی منحصر به فرد اصفهان رود و رویکرد بعدی ما پیرامون صنایع خدماتی و هایتک است که باید در این دو حوزه با قدرت هرچه بیشتر حرکت کنیم.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.