• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
در برندسازی غذای ایرانی موفق نبوده‌ایم

توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری

  • کد خبر : 85
  • 11 آگوست 2021 - 11:00
توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری
گردشگرآنلاین - یک کارشناس گردشگری با تأکید بر ظرفیت توریسم غذایی برای توسعه صنعت گردشگری ایران گفت: اگر بهترین تولیدات را داشته باشیم اما بازار مصرف را پیدا نکنیم هیچ توفیفی بدست نمی‌آید.

به گزارش سرویس گردشگری گردشگرآنلاین، توریسم غذایی در توسعه صنعت گردشگری از طریق جذب انگیزه و علاقمند کردن گردشگران داخلی و خارجی، تأثیر بسزایی داشته و همواره مورد توجه قرار دارد.

بدون شک تنوع قومیت‌ها و گستردگی ایران در طول ادوار تاریخی گذشته باعث تنوع غذایی و وجود گونه‌های مختلف غذایی در اقصی نقاط ایران شده که در حوزه مباحث توسعه صنعت گردشگری معمولا با کم توجهی و غفلت مواجه  می باشد.

در همین ارتباط مرتضی خاکسار کارشناس گردشگری و مدرس دانشگاه که در مصاحبه با  برنامه‌ای رادیویی سخن می گفت معتقد است کشور ایران به واسطه تنوع اقلیمی و همچنین وجود قومیت‌های مختلف از جمله  ۲۵۰۰ نوع غذای متنوع و ۱۰۹ نوع نوشیدنی ظرفیت‌های لازم در حوزه توریسم غذایی را کاملا دارست.

به عقیده وی انجام اقداماتی مانند برنامه‌ریزی مدون، اصلاح ساختار آموزشی و یا تدریس رشته‌های آشپزی در دانشگاه‌ها و همکاری متقابل آن‌ها با دانشگاههای بین‌المللی می‌تواند به یاری شناسایی ذائقه جامعه مهمان برای استقبال در جامعه میزبان بیاید.

اما عدم برنامه‌ریزی و برندسازی غذاها یکی از نقاط ضعف در این مقوله است؛ برای مثال ته‌چینی که در استان اصفهان تهیه میشود با ته چینی که در آذربایجان، یزد و یا فارس پخته می‌شود طبخ هرکدام دارای تنوع می باشد.

بیشتر بخوانید:
۵ کشور گرم اروپایی در تعطیلات کریسمس کدام کشورها هستند؟
حفاظت از بافت تاریخی در اولویت اصلی است
مسئولان جهت توسعه زیرساخت‌ها برنامه ریزی کنند
کانکس پلیس توریسم در بافت تاریخی یزد افتتاح شد
ارسال ۶۰ اثر به کمیسیون توریسم ورزشی کمیته ملی المپیک

خاکسار موفقیت در هر امر تولیدی را در گرو معرفی و تبلیغ آن دانست و گفت: اگر بهترین تولیدات را داشته باشیم اما بازار مصرف را پیدا نکنیم هیچ توفیفی بدست نمی‌آید.

در زمینه توریسم غذایی نیز همین اصل می باشد و بر همین اساس  یکی از راه‌های موثر در توسعه توریسم غذایی ایجاد نظم از طریق دسته‌بندی و تخصیص بارکد به هر غذا و انتشار آن از طریق مجلات و سایت‌های داخلی و بین‌المللی توسط مهندسین صنایع غذایی و متخصصین مربوطه است.

در این صورت شخص می‌تواند از طریق بارکد مختص به هر غذا تمام اطلاعات مربوطه از قبیل نوع طبخ، ادویه بکار رفته و … را بدست آورد. در واقع این اتفاق در نهایت منجر به ایجاد یک شناسنامه برای هر غذا می شود.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از تسنیم، این کارشناس گردشگری در پایان هرگونه توفیقی در زمینه توسعه توریسم غذایی و توسعه صنعت گردشگری را در گرو برنامه‌ریزی مدون، استفاده از تجربه افراد متخصص در بدنه دستگاه‌های مسئول و انجام اصلاحات ساختاری مقتضی مانند بارکد سازی برای غذاهای ایرانی، دانست  که نتیجه آن ایجاد توسعه‌ای پایدار اقتصادی به کمک صنعت گردشگری در افق ده ساله آینده خواهد بود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=85

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.