• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
بی‌مهری به زیرساخت‌های اکوتوریسم در سمنان ادامه نمی‌یابد؛

تعیین تکلیف جاده آبگرم سمنان در قلب ایران پس از سال‌ها

  • کد خبر : 5421
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
تعیین تکلیف جاده آبگرم سمنان در قلب ایران پس از سال‌ها

گردشگرآنلاین – چشمه‌ها و جاده آبگرم سمنان ظرفیت گردشگری قابل توجهی است که مغفول مانده و می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بخش به جذب گردشگر کمک کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سمنان، این استان سرشار از ظرفیت‌های گردشگری جذابی است که متأسفانه بسیاری از آن‌ها مورد غفلت واقع شده‌اند که یکی از آنها جاده آبگرم سمنان است.

از جاده‌های این استان در طول سال میلیون‌ها نفر از هم‌وطنانمان در حال عبور هستند که اگر از این ظرفیت و موقعیت بسیار مناسب بهتر از این‌ها استفاده می‌شد؛ حالا نباید سخن از غفلت‌ها در حوزه گردشگری به میان می‌آمد.

چشمه‌های آبگرم موجود در استان سمنان یکی از ظرفیت‌های مغفول و کمتر شناخته‌شده در حوزه مقاصد گردشگری جذاب است که نیاز ضروری به ایجاد زیرساخت‌های لازم دارد؛ چشمه‌هایی که می‌توان علاوه بر استفاده از خواص درمانی بی‌نظیر آن در رونق اقتصاد استان نیز از آن‌ها بهره‌های فراوان برد.

یکی از چشمه‌های آب گرم استان سمنان در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی روستای افتر در شهرستان سرخه در ارتفاع ۱۳۹۶ متری از سطح دریا واقع‌شده است.

چشمه‌های بزرگ این منطقه که از گذشته دارای استخرهایی با عمق و ظرفیت کم است را مراد آب، گرآب، قلنج و آب سرد نام نهاده‌اند.

از نظر شیمیایی، آب این منطقه گوگردی است که علاوه بر خاصیت تفریحی و تفرجی برای درمان بعضی از امراض پوستی و رماتیسمی، همه‌ساله در تابستان، اوایل بهار و پاییز مورداستفاده گردشگران قرار می‌گیرد. آب این چشمه‌ها در کشاورزی منبع خوبی برای کشت حبوبات محسوب می‌شود.

در محل آب گرم آثار چند قلعه قدیمی نیز وجود دارد که مردم منطقه معتقدند این قلعه‌ها متعلق به دوران قبل از اسلام است.

ازلحاظ مطالعات زمین‌شناختی این منطقه زمینه مناسبی برای محققین علوم محیطی فراهم آورده است.

اما مسئله‌ای که در این میان بسیار حائز اهمیت است فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای رفاه حال مردم و گردشگران است، موضوعی که مسئولان امر یا به آن بی‌توجه بوده‌اند یا اقداماتی که انجام داده‌اند به دلایل مختلف بی‌نتیجه باقی‌مانده است و همین امر باعث شده است سال‌ها مردم در انتظار ایجاد یک‌راه دسترسی مناسب برای رسیدن به چشمه‌های آب‌معدنی یا آب گرم سمنان بنشینند.

حمیدرضا دوست‌محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در این زمینه اظهار داشت: آبگرم در شهرستان سرخه یکی از ۳۰ منطقه نمونه گردشگری استان سمنان است که نیازمند دسترسی و ایجاد راه دسترسی است تا گردشگران بتوانند به سهولت به این منطقه دسترسی پیدا کنند.

وی عنوان کرد: چهار راه و جاده دسترسی از سمنان، سرخه، درجزین و مهدی‌شهر به این منطقه آبگرم وجود دارد و همه این جاده‌ها یک‌راه دسترسی را به این منطقه ایجاد می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان بیان کرد: مطالعاتی برای ایجاد راه دسترسی به آبگرم سرخه از سال ۱۳۸۶ انجام شد و بر همان اساس کار زیرسازی حدوداً در هفت کیلومتر از جاده سمنان به آبگرم انجام شد اما پس از مدتی متوقف و مسکوت ماند.

دوست‌محمدی با اشاره به اینکه تا یکی دو سال گذشته هیچ اقدامی در خصوص ایجاد راه دسترسی به آبگرم انجام نشد گفت: مجدداً حدود دو سال قبل در جاده دیگری از مسیر سرخه به آب گرم اقداماتی برای ایجاد راه دسترسی با صرف هزینه از محل اعتبارات ملی به میزان یک و نیم میلیارد تومان انجام شد و راه مالرو به راه دسترسی سواره تبدیل شد که به دلیل علمی نبودن آن، اقدامات اجرایی متوقف شد و آن راه عملاً قابل استفاده نبود.

وی با بیان اینکه مناطقی همچون چشمه‌های آب‌معدنی و آب گرم می‌توانند در سطح ملی و جهانی تبدیل به برند شوند گفت: این مناطق راه‌های دسترسی با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد زمین‌شناسی را دارند؛ بنابراین باید مطالعات برای انجام هر طرحی پایه و اساس علمی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در مورد جاده آبگرم سمنان بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم مطالعات مربوط به این چهار راه دسترسی به جاده آبگرم سمنان را به دقت در گام اول انجام دهیم و یک‌راه را به عنوان راه اصلی دسترسی به آب گرم تعیین و سه راه دیگر به عنوان راه‌های فرعی باشند.

دوست‌محمدی گفت: درخواست اعتباری به وزارتخانه کرده‌ایم و به محض تأمین اعتبار و تخصیص آن مطالعات مربوطه آغاز خواهد شد تا بتوانیم یک‌راه و جاده را به عنوان جاده اصلی که کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر باشد و قابلیت توسعه نیز داشته باشد را مشخص کنیم.

منطقه آبگرم علاوه بر خواص درمانی آب آن (گردشگری سلامت) دارای جاذبه‌های فرعی نظیر وجود ارتفاعات برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی (گردشگری ورزشی) و نیز وجود گونه‌های گیاهی و جانوری همچون دسته‌های کبک و تیهو در مجاورت مسیل (بیوتوریسم) و چشم‌انداز مناظر کوهستان، دره، مسیر آبرو، سازندهای متعدد زمین‌شناسی و آثار فرسایش زیبا با تنوع رنگ رسوبات و سطوح دگر شیب (ژئوتوریسم) است.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از تسنیم، بنابراین به مسافرینی که علاقه‌مند به چشمه‌های آب گرم و خواص تفرجی و درمانی آن هستند توصیه می‌شود سری به آب گرم افتر در شهرستان سرخه بزنند.

باید تلاش شود ظرفیت‌های بکر، جذاب و بی‌نظیر استان سمنان به هم‌وطنانمان در دیگر استان‌های کشور معرفی شوند.

برخی استان‌های شناخته‌شده در کشور در حوزه گردشگری به سبب توجهی که از گذشته‌های دور به این حوزه داشته‌اند؛ حالا سود عاید از آن را در توسعه روزافزون استانشان هزینه می‌کنند؛ بنابراین لازم است متولیان امر در استان سمنان نیز تدابیر ویژه‌ای در حوزه بهره‌گیری از ظرفیت حوزه گردشگری اتخاذ کنند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5421

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.