• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8

تدوین مراحل ثبت ملی ده اثر ناملموس استان اصفهان

  • کد خبر : 1777
  • 29 اکتبر 2021 - 11:55
تدوین مراحل ثبت ملی ده اثر ناملموس استان اصفهان

گردشگرآنلاین – مراحل ثبت ملی ۱۰ اثر ناملموس استان اصفهان در شورای ثبت استان بررسی و تدوین شد.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین از اصفهان، سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گفت: این آثار شامل آیین شاق شاقو در شهرستان لنجان، آداب و رسوم سلام نخل زیباشهر (خولنجان، ادرگان)، سنت نذری تاسوعا و عاشورا در روستا‌های اراضی باغملک، مهارت دوخت پوشاک قوم گرجی استان اصفهان شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر و بویین میاندشت است.
علی کامیابی افزود: همچنین دانش بومی نوغان داری در شهرستان نطنز، ایین نخل‌گردانی روستای پوده، نظام آبیاری سنتی مزرعه مندرجان شهرستان چادگان، نمایش تعزیه شهر مشکات، مهارت صابون سازی قمصر و آداب ختم سی پاره قرآن در جوشقان نقالی از دیگر آثار ناملموس استان اصفهان است.

از دیگرآثار ناملموس اصفهان که قبلا ثبت شده اند میتوان ا مهارت قالی بافی یلمه طالخونچه و مهاباد اردستان، آئین سنتی جوش نائین، دانش پخت کلوچه کاشان و جوز قند برزک و قمصر کاشان، نظام آبیاری جوشقان استرک، ساخت عروسک نوعروسان بادرود، روش پخت غذای سنتی کاچی ابوزیدآباد آران و بیدگل، دانش کاشت، داشت و برداشت خربزه گرگاب و سین برخوار، دانش پخت سمنو شهرضا و پخت کباب گلپایگان را نام برد.

از اهداف ثبت میراث ناملموس توجه بخشی به جایگاه معنوی این میراث است که می‌تواند به عنوان شاخصه ای مهم برای معرفی شهرستان‌ها به شمار رود و به ظرفیت سازی در صنعت گردشگری آنها منجر می‌شود.

میراث ناملموس هر شهرستان از جمله سرمایه‌های معنوی به شمار می‌رود که ثبت آن می‌تواند به مشارکت بخشی اهالی آن منطقه منجر شود.

در سال‌های گذشته در حوزه میراث فرهنگی ۲۳۳ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی ایران داشتیم که اکنون به بیش از هزار و ۹۰۰ اثر رسیده است.

استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

منبع: صداوسیما

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.