• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

ثبت ملی ۳ مُهر تاریخی دوران مادها در کردستان

  • کد خبر : 3891
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
ثبت ملی ۳ مُهر تاریخی دوران مادها در کردستان

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از ثبت ملی ۳ مهر استوانه‌ای و استامپی مربوط به دوران مادها در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کردستان، یعقوب گویلیان  از ثبت ملی ۳ مهر استوانه‌ای و استامپی مربوط به دوران مادها از کردستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و اظهار داشت: در جلسه شورای ملی ثبت منقول کشور که کارشناسان حوزه میراث فرهنگی استان نیز در آن حضور داشتند با ارائه مشخصات این سه اثر به اعضای شورا، آثار با اکثریت آرا ثبت ملی شد.

وی افزود: این ۳ اثر ارزشمند شامل مهراستوانه‌ای با نقش شترمرغ، مهر استوانه‌ای با نقش هاشور و مهر استامپی با نقش گوزن بالدار بوده که در نوع خود در سطح جهان کم نظیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: تلاش و همت معاون میراث‌فرهنگی و کارشناسان این حوزه در استان در راستای شناسایی و ثبت آثار مختلف استان جای بسی تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم با تلاش بیشتر؛ زمینه حفظ، صیانت و معرفی آثار کردستان بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش گردشگر آنلاین گویلیان در پاسخ به خبرنگار تسنیم یادآور شد: کردستان مهد تاریخ، فرهنگ و هنر است و مردمان این دیار همواره در راستای حفاظت از این داشته‌های ارزشمند پیش قدم بوده‌اند که این موضوع نیز جای بسی خرسندی دارد.

گردشگر آنلاین، آثار تاریخی منقول و غیر منقول، قبل از تصویب قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، با عناوینی چون ودایع ملی، عتیقه، آثار تاریخی یا آثار ملی از آن ها یاد می شد. در این مقاله آخرین شرایط ثبت این آثار در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موضوع با تصویب قانون مربوط به حفظ آثار ملی در سال ۱۳۰۹ در کشور آغاز شد. برای بررسی این قوانین و شرایط با ایران نگری همراه باشید.

بر اساس ماده ۲ ویژگی‌های اثر از قانون میراث فرهنگی، دولت مکلف است از کلیه آثار ملی ایران که معلوم و مشخص است و علاوه بر وجود شرایط مقرر، دارای حیثیت تاریخی، علمی یا صنعتی خاص می باشند، فهرستی تهیه کند و آثار کشف شده بعدی را نیز به فهرست اضافه نماید. این فهرست به «فهرست آثار ملی ایران» موسوم است. ضرورت تهیه این فهرست برای جلوگیری از ورود و صدور غیر مجاز و انتقال مالکیت غیر قانونی آثاری است که متعلق به کشور ایران است. یکی از دلایل ثبت آثار ملی به این دلیل است که این آثار تحت حفاظت و نظارت دولت باشد و مانع از این گونه فعالیت های غیر مجاز و خروج این آثار از ایران شود.

سازمان میراث فرهنگی کشور، به عنوان دستگاه مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی، اقدامات زیر را باید انجام دهد:

بررسی، شناسایی و تشخیص
شرایط اولیه ثبت در فهرست آثار ملی، احراز ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی اثر و سایر شرایط مقرر قانونی از نظر قدمت، محل وقوع و محل ساخت یا ایجاد اثر است. احراز امور فوق جزو وظایف سازمان میراث فرهنگی کشور مقرر شده است.

ویژگی هایی که یک اثر برای ثبت ملی باید داشته باشد شامل موارد زیر می شود:

نمونه منحصر به فرد جانورشناسی، گیاه شناسی و اشیای واجد اهمیت دیرین شناسی
نشانی تاریخی از علوم، فنون، اجتماع و تفکرات حاکم بر یک اجتماع
عمر بیش از ۱۰۰ سال
اشیایی شامل کتیبه‌ها، سنگ ها، مهرها، اشیای مردم شناسی و…
اموال واجد شرایط هنری ( تابلو نقاشی، طرح هایی که با دست بر روی هر نوع زمینه و با هر نوع تکنیک کشیده و کنده کاری شده باشد)
مجسمه ها و پیکر تراشی ها
نسخه کتاب ها و آثار اولیه چاپ و انتشارات
بایگانی ها، فیلم ها، عکس ها و آثار سینمایی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3891

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.