• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

ثبت ۶۷ اثر ناملموس کرمانشاه در فهرست آثار ملی

  • کد خبر : 1078
  • 25 سپتامبر 2021 - 20:08
ثبت ۶۷ اثر ناملموس کرمانشاه در فهرست آثار ملی
گردشگر آنلاین - معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، از ثبت ۶۷ اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمانشاه، اعظمی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: استان کرمانشاه به خاطر شرایط زیست مناسب آثار زیاد و پراکنده( ۴ هزار و ۲۰۰ آثار) دارد.

وی ادامه داد: آثار تاریخی مربوط به گذشتگان ما هستند که هویت ما به وسیله این‌ها شناخته می‌شود این آثار دو بعد دارند، ملموس یا مادی و ناملموس و یا معنوی که بیانگر هویت ملی ما است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: آثار ناملموس یا معنوی شامل رفتارها، شیوه‌ها، دانش‌ها، مهارت‌ها و عامل به وجود آورنده میراث معنوی است و به سبب ماهیت ناملموس خود بر حسب عادات فرهنگی سینه به سینه نقل شده به دست ما رسیده است.

وی افزود: پس از شناسایی آثار در جهت ثبت آن‌ها پرونده‌های تشکیل می‌شود و با ثبت، در زیر چتر حمایت مالی و حقوقی قرار می‌گیرند.

اعظمی تصریح کرد: تاکنون ۶۷ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که بخشی از آن به روش پخت غذاها مربوط می‌شود، البته بیش از ۹۰ درصد این تعداد آثار ناملموس مختص استان کرمانشاه است و مابقی با دیگر استان‌های هم‌جوار به صورت مشترک است.

وی تصریح کرد: ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست ملی در چهار حوزه منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی) و طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی‌– تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها)و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و…)  تقسیم‌بندی می‌شود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.