• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس:

اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی برای ارتقای جایگاه استان فارس است

  • کد خبر : 101
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی برای ارتقای جایگاه استان فارس است
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس از آغاز به کار دبیرخانه دائمی رویدادهای گردشگری در استان فارس خبر داد و گفت: اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی برای ارتقای جایگاه استان فارس است.

به گزارش گردشگرآنلاین از فارس، امروزه جشنواره‌ها و رویدادها یکی از رو به رشدترین بخش‌های تجارت گردشگری است که با عنوان «گردشگری رویداد» شناخته می‌شود. رویدادها، مراسم، آیین‌های سنتی و مناسبت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، اعیاد و یادروز بزرگان ادب و هنر استان فارس  ظرفیتی برای توسعه گردشگری رویداد است.

موید محسن‌نژاد معاون گردشگری میراث فرهنگی استان فارس پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم به تعریف این نوع گردشگری پرداخت. به گفته وی امروزه جشنواره‌ها و رویدادها یکی از روبه رشدترین بخش‌های تجارت گردشگری است که با عنوان «گردشگری رویداد» شناخته می‌شود.

وی که معتقد است رویدادها، مراسم، آیین‌های سنتی و مناسبت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، اعیاد و یادروز بزرگان ادب و هنر استان فارس ظرفیتی برای توسعه گردشگری رویداد است، به بخشی از این رویدادها اشاره کرده که از جمله می‌توان جشنواره گل و گلاب میمند فیروزآباد، لایزنگان داراب، جشنواره نرگس‌زارهای شهرستان کازرون و غیره را نام برد.

در میان این رویدادها بسیاری از کارشناسان معتقدند که نمایشگاه‌ها نیز فرصت بی‌نظیری برای این منظور است. محسن عامری استاد دانشگاه شیراز در رشته مدیریت جهانگردی و هتلداری نیز پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم گفته است: در این نوع گردشگری طیف بسیاری از رویدادها قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، سوگواره‌ها، رویدادهای ورزشی و حتی همایش‌های علمی اشاره کرد.

فاکتورهای مهم در رویدادهای گردشگری

به گفته این استاد دانشگاه در گردشگری رویداد باید به سه فاکتور مهم برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و بازاریابی اشاره کرد چرا که اگر این ۳ فاکتور لحاظ شود از هر رویدادی که در شیراز و استان فارس برگزار شود می‌توان برای توسعه گردشگری استفاده کرد چراکه به طور مثال علاقه‌مند حوزه ورزشی که برای دنبال کردن یک رشته ورزشی به شیراز آید، بدون شک وقتی هم برای دیدن جاذبه‌های شیراز یا خرید می‌گذارد.

عامری معتقد است اگر برنامه‌ریزی، بازاریابی و اطلاع‌رسانی به حد کافی انجام شود و برگزاری یک رویداد به صورت سازمان‌یافته باشد، می‌تواند رونق کسب‌وکارها و صنعت گردشگری را نیز در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
پانزدهمین نمایشگاه گردشگری با چه تغییراتی همراه است؟
اعزام نخستین گروه راهنمایان گردشگری به اکسپو ۲۰۲۰ دبی
نمایشگاه گردشگری تهران آسیب کرونا را جبران نمی‌کند
احیای گردشگری ایران با کمک اکسپوی ۲۰۲۰ دبی
نمایشگاه گردشگری تهران آسیب کرونا را جبران نمی‌کند
گردشگری با صنعت رویدادها رابطه مستقیمی دارد

حال هادی شهدوست شیرازی مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس از آغاز به کار دبیرخانه دائمی رویدادهای گردشگری در استان فارس خبر داده است. وی ذات استان فارس را گردشگری و شیراز را شهر جهانی صنایع‌دستی اعلام کرده که باید به جایگاه اصلی خود در گردشگری و صنایع‌دستی بازگردد.

تبیین جایگاه سازمان‌های مردم نهاد حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پر رنگ‌تر شدن حضور نمایندگان آنان در جلسات و نقش مشاوره‌ای آنان از جمله راهکارهایی است که مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس مطرح کرده است.

شهدوست شیرازی معتقد است که تشکیل دبیرخانه دائمی رویدادهای گردشگری استان فارس و تشکیل ۴ کمیته میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و کمیته بازاریابی و تبلیغات  ذیل این دبیرخانه می‌تواند این استان را در رسیدن به جایگاه اصلی خود کمک دهد.

به گفته وی در این کمیته‌ها به هر تشکل مردم نهاد وظیفه‌ای در راستای فعالیت‌های آن تشکل محول می‌شود تا این تشکل‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ایفای نقش خود بازگردند.

اکسپو ۲۰۲۰ سومین رویداد پس از المپیک و جام جهانی

برنامه‌‌ریزی هدفمند برای هموارتر کردن زمینه ورود گردشگران خارجی به ویژه ۱۰ کشور ورودی نخست به استان فارس و ماندگاری این گردشگران در استان از جمله اولویت‌هایی است که مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس مطرح کرده است.

شهدوست شیرازی رویداد اکسپو ۲۰۲۰ را که پس از المپیک و جام جهانی سومین رویداد بزرگ جهانی است، فرصتی دانسته که حضور پررنگ استان فاری می‌تواند جایگاه گردشگری استان را ارتقا دهد البته وی معتقد است که شرط این حضور موفق همراهی خلاق و نوآورانه تشکل‌های مردم نهاد است.

پیش از این حسن زمانی، مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ امارات از اختصاص دو هزار و ۱۴ متر مربع زمین به پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه خبر داده بود که این پاویو برگرفته از فرهنگ و هنر و تاریخ این کشور طراحی و اجرا شده است.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۵ میلیون نفر از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ امارات بازدید کنند که ۸۰ درصد این بازدیدکنندگان از خارج از امارات هستند و فرصت بسیار خوبی برای ایجاد تحول در صنعت گردشگری کشور ایران است.

لزوم سرمایه‌گذاری هدفمند در گردشگری فارس

زمانی استان فارس را  یکی از نمادهای فرهنگ ایران زمین اعلام کرده که  انتظار می‌رود در این نمایشگاه بهترین‌های خود را در بخش‌های فرهنگی، گردشگری، صنعتی و جذب سرمایه‌گذار عرضه کند.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از تسنیم، وی با اشاره به خسارت  کسب و کارها ناشی از بیماری کرونا نمایشگاه اکسپو امارات را یکی از بهترین فرصت‌ها برای کشور ایران به ویژه در بخش اقتصادی و رونق صادرات دانست که می‌تواند ظرفیت‌های خود را در ابعاد مختلف معرفی و عرضه کند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.