• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

حمایت از هنرمندان صنایع دستی همچنان در حد حرف است

  • کد خبر : 2779
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
حمایت از هنرمندان صنایع دستی همچنان در حد حرف است

گردشگرآنلاین – رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: باید صندوق حمایت از هنرمندان و حمایت از پیشکسوتان در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد و هنگامی که یک نفر می‌خواهد درجه هنری دریافت و ارزشیابی شود این کار در این وزارت خانه صورت گیرد.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، پیرامون وضعیت فعالان حوزه صنایع دستی با توجه به آرام شدن ویروس همه‌گیر کرونا و تعدیل شرایط برای گردشگری در کشور و  اصفهان اظهار داشت: متأسفانه قیمت مواد اولیه به صورت بی‌رویه در حال افزایش و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و فروشگاه‌ها و کارگاه‌های ما نیز در حال پشت سرگذاشتن شرایط نامناسبی هستند.

وی افزود: متأسفانه وزارتخانه، معاون صنایع دستی پیشین را تغییر نداده و گویی دولت آقای روحانی با همان سیاست در این حوزه بر سر کار است. همچنان معاونت صنایع دستی دولت یازدهم و دوازدهم در حال فعالیت است و با همان روشی که ۵ سال صنایع دستی را به نابودی کشاندند در حال ادامه کار خود هستند، چرا که مدیریت این صنعت در دولت دوازدهم جزء ضعیف‌ترین مدیریتی بود که در ۵۰ سال گذشته شاهد آن بودیم.

چرا صندوق حمایت از هنرمندان باید زیر نظر وزارت ارشاد باشد؟

صنایع دستی خوزستان

صنایع دستی خوزستان

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان آنکه اگر یک نفر بخواهد درجه هنری دریافت کند باید از سازمان ارشاد این مجوز را بگیرد، به دنبال انتقاد به این موضوع خاطرنشان کرد: باید صندوق حمایت از هنرمندان و حمایت از پیشکسوتان در وزارت میراث فرهنگی باشد و هنگامی که یک نفر می‌خواهد درجه هنری دریافت و ارزشیابی شود باید این کار در این وزارت خانه صورت گیرد.

وی با بیان آنکه نمی‌دانم چرا این معاونت را تغییر نداده‌اند و با همان روش ضعیف در حال اداره شدن است، بیان کرد: ۹ ماه است که در اصفهان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب نشده است. هم اکنون هم معاونت صنایع دستی و هم برای جایگاه مدیرکل در اصفهان سرپرست تعیین شده است.

صنایع دستی یا کاردستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالاها و وسایل مختلف اطلاق می‌گردد. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است. چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی یا مذهبی فوق‌العاده هستند. لوازمی که به صورت تولید انبوه یا با ماشین آلات مختلف ساخته می‌شوند، جزء این صنعت نیستند.

هر اثر یا صنعتی را به راحتی نمی‌توان در زمره صنایع دستی قرار داد. برای آنکه محصولی را جزو این صنعت قلمداد کنیم، باید ویژگی‌هایی داشته باشد، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به نقش فرهنگی و هویت‌بخشی به یک ملت (داشتن بار فرهنگی)، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در مقایسه با دیگر رشته‌های صنعتی، قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف (شهر، روستا و جوامع عشایری)، سهولت در ایجاد مراکز تولید، دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با صنایع دیگر، خودکفا و متکی به مواد اولیه داخلی، کمک به رشد و توسعه اقتصادی و داشتن زمینه‌های مناسب جهت صادرات اشاره کرد.

آنچه مقولهٔ این صنعت را از هنر کاردستی متمایز می‌سازد، هدف از ساختن آنهاست. این هنر لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار گرفته و کهنه، پوسیده و غیره شوند. موارد استفاده از آن‌ها بیش از یک تزئین ساده‌است. صنایع دستی اغلب کارهای فرهنگی و مرسوم تلقی می‌شوند زیرا به عنوان بخشی از الزامات زندگی روزمره مطرح هستند. درحالی که هنر و کاردستی بیشتر یک فعالیت سرگرمی گونه و یک ارائه بی نقص از یک تکنیک خلاقیت است. از جنبه‌های عملی انواع مختلف این هنر به دلیل شباهت مورد استفاده، همپوشانی زیادی دارند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2779

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.