• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

راهنمایان گردشگری در چالش با کرونا

  • کد خبر : 4048
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
راهنمایان گردشگری در چالش با کرونا

گردشگرآنلاین – “راهنمایان گردشگری در چالش با کرونا” عنوان یادداشتی است که از طرف دکتر حمیدرضا عمادی در اختیار سرویس یادداشت هفته گردشگر آنلاین قرار گرفته است.

حمیدرضا عمادی – گردشکری از جمله بازارهایی است که می تواند در حوزه اقتصاد برای یک کشور مثل ایران با داشتن انبوهی از جاذبه های تاریخی فرهنگی و طبیعی تولید کنده ثروت انبوهی از طریق جذب گردشگر داخلی وخارجی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، ثروت افزا برای کشور به شمار اید.
البته طبیعی است که برای رسیدن به این کمال مطلوب و افزایش توان رقابتی با سایر کشورهایی که در این زمینه پیشتاز هستند نیازمند برنامه ریزی ومدیریتی کارآمد ، حمایت دولت و مجلس و رسانه ها در این زمینه هستیم که در سالهای اخیر فعالیت منسجم و قابل توجه ای را علیرغم شعارهای داده شده در این حوزه شاهد نبودیم البته تغییر چندین باره مدیریت ارشد این سازمان که امروزه تبدیل به یک وزارتخانه مستقل گردیده است یکی از دلایل مشکلات در این حوزه به شمار می آید.
با همه این احوال شیوع ویروس کرونا وهمه گیری که می شود گفت تمامی کشورهای منطقه و جهان را در بر گرفته باعث گردید صنعت گردشگری با روندی رو به منفی روبرو شود و شاخصهای آن روز به روز نشان از کاهش عرضه و تقاضا در این زمینه حکایت کند و روزهای سیاهی را برای فعالان این حوزه رقم زند.
اعمال شیوه های نامه های بهداشتی در داخل و خارج کشور ، ورود سخت گیرانه گردشگران خارجی به کشور و طرحهایی از جمله محدودیت سفر در داخل کشور به مناطقی که به صورت روزانه با رنگهای زرد ، نارنجی و قرمز مشخص می شدند و توصیه به ماندن در خانه باعث گردید که رفته رفته چراغ این صنعت رو به خاموشی گراید و تنها افرادی مبادرت به سفر می کردند که ضرورتی ایجاب می کرد و البته بعد از هر تعطیلی با موجی از بیماران کرونایی در مراکز درمانی روبرو بودیم که قوانین را با پرداخت اندک جریمه ای زیر پا می نهادند و دچار بیماری می شدند و خدمات درمانی به این افراد به دلیل جمعیت زیاد با مشکل و کندی روبرو می گردید و متاسفانه عده ای از هم وطنان نیز جان می باختند.
مع الوصف افرادی که در حوزه گردشگری به کار و فعالیت مشغول بودند از جمله راهنمایان گردشگری ، هتل داران و دارندگان مراکز اقامتی و همچنین صنعت حمل و نقل با مشکل کاهش گردشگر روبرو شدند و گرد رکود و بیکاری در این مشاغل پاشیده شد و چه بسیاری از افراد در این زمینه دچار ضرر های هنگفت مالی شدند که البته کمکهای ناچیز بلاعوض دولتی و تسهیلات بانکی که در این زمینه به هتلداران و راهنمایان گردشگری تعلق گرفت نتوانست علاج دوره بیکاری این افراد را برای بلند مدت چاره ساز باشد و عده ای به دلیل بیکاری و عدم توان بازپرداخت و طولانی بودن پروسه این تسهیلات از گرفتن آن منصرف شدند البته بخشی از راهنمایان نیز کمک ناچیز بلاعوض یک میلیون تومان را دریافت نمودند و بررسی های انجام شده نشان می دهد برای امسال و سال آینده نیز رایزنی هایی برای پرداخت آن از سوی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور در حال انجام است.
راهنمایان گردشگری علیرغم داشتن انسجام و تشکیلات صنفی و ارائه طرحهایی در حوزه گردشگری در این شرایط خاص باز هم عملا نتوانسند راه حل کارگشایی را دوران کرونا برای رونق گردشگری ارائه نمایند و با هر بار با درهای بسته و دستورالعمل های ستاد ملی کرونا روبرو گردیند که اولویت های سلامت را دنبال می نمود به نحوی که برخی از فعالان این حوزه به کارهایی به غیر از شغل راهنمای گردشگری پرداختند تا بتوانند ن چرخ زندگی را بچرخانند و بعضا به کلی از صفحه فعالیت در حوزه گردشگری محو شدند.
شهر جهانی یزد با بیش از ۶۰۰ نفر راهنمای دارای کارت که نزدیک به ۳۰۰ نفر از این راهنمایان به فعالیت مشغولند در پی شیوع ویروس کرونا با رکود گردشگر روبرو گردید به نحوی که بسیاری از فعالین این حوزه تمامی اندوخته های سال گذشته خود را صرف گذران این دوران نمودند و برخی عطای راهنمای گردشگری بودن را به لقایش بخشیدند و تنها عده کمی توانستند خود را در این مدت به سختی اداره کنند.
علی ایحال به نظر می رسد ایران بایستی خود را برای سال ۲۰۲۲ میلادی مهیا نماید و مقدمات پذیرش گردشگر داخلی و خارجی را مهیا سازد واین مهم بی شک در کنار کمکهای دولتی و قوانین حمایتی مجلس ، مساعدت نگاه تاثیرگذاران فرهنگی به مقوله گردشگری و مدیریت تسهیلگر و دلسوز این وزارتخانه عزم جدی رسانه ها را می طلبد که می توانند با تولید محتواهای مناسب در حوزه گردشگری شهر جهانی یزد با پیشینه تاریخی و فرهنگی و معماری قابل توجه و کشور ایران را به دنیا به درستی معرفی نمایند و در کنار آن دیپلماسی رسانه ای گردشگر محور می تواند در این خصوص زمینه ساز معرفی و جذب گردشگران برای کشور و به دنبال آن رونق گرفتن گردشگری داخلی در کشور شود .
امید است با هم افزایی کلیه دست اندرکاران حوزه گردشگری بتوانیم آینده خوبی را برای گردشگری کشور رقم بزنیم و شاهد روزهای خوب افتابی برای گردشگری کشور باشیم .

==================================

سرویس یادداشت هفته گردشگر آنلاین در راستای اطلاع رسانی درست به مردم و تحلیل مناسب از حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، اقدام به پذیرش یادداشت های تخصصی از فعالان این حوزه می کند، البته ذکر این نکته ضروری است که انتشار مطالب بر اساس زمان بندی صورت می پذیرد.

==================================

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.