• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

راهیابی ۲۷ اثر هنرمندان اصفهانی به نشان بین‌المللی ازبکستان

  • کد خبر : 3253
  • 15 دسامبر 2021 - 18:09
راهیابی ۲۷ اثر هنرمندان اصفهانی به نشان بین‌المللی ازبکستان

گردشگرآنلاین – سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از ارسال ۲۷ اثر هنرمندان اصفهانی به داوری نشان بین‌المللی کشور ازبکستان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، نوراله‌عبدالهی، سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اظهار داشت: ۲۷ اثر از آثار هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان به‌منظور شرکت در داوری نشان بین‌المللی به کشور ازبکستان و شهر بخارا ارسال شد.

وی ادامه داد: این آثار در رشته‌های میناکاری، قلمزنی، دواتگری، زیورآلات، خاتم، سفال، قلمکار، گلیم، نگارگری، نساجی و منبت است که در پنجمین دوره داوری نشان ملی مهراصالت که در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، موفق به دریافت نشان مهر اصالت شدند.

اقتصاد سنتی استان مبتنی بر صنایع دستی چون قالی بافی، ابریشم بافی، قلمزنی، منبت کاری، زری بافی، خاتم کاری، ملیله دوزی، مینیاتور، سفالگری، میناکاری، فلزکاری، فرش، فیروزه کوبی، نقره سازی، کاشی سازی، قلمکاری و پولک دوزی از صنایع زیبای اصفهان است که امروزه رونق خوبی نیز در بخش جهانگردی دارد.

صنایع دستی اصفهان در طول قرن های متمادی به عنوان نماینده هنر اصیل قوم ایرانی در جهان معرفی شده است. از این رو اگر اصفهان را مهد صنایع دستی ایران بنامیم سخنی به گزاف نگفته ایم. چرا که ویژگی های فکری و روانی صنعتگر اصفهانی مانند ذوق، هنر، پشتکار و قناعت موجب شده است تا فرآورده های دست ساز هنرمندان اصفهانی نه تنها در کشورمان خریداران فراوان داشته باشد بلکه مسافران و گردشگران و علاقمندان خارجی نیز طالب دست ساخته های اصفهان با ویژگی های خاص آن باشند.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مینا کاری هنری بسیار اصیل با سابقه طولانی که از هنرهای سنتی و صنایع دستی هنرمندان اصفهانی به شمار می آید. میناکاری بر روی فلزاتی چون نقره ، طلا و مس قابل انجام بوده که امروزه بیشتر بر روی مس انجام می گیرد. گام اول در تولید ظروف مینا ساخت ظرف مورد نظر است معمولا مسگران چیره دست به روشهایی همچون خم کاری و چکش کاری ظروفی چون بشقاب ، کاسه ،گلدان ، کوزه ، تنگ و … را ساخته و پس از تمیزکاری با اسید سولفوریک رقیق آنرا آماده لعاب کاری می کنند.

در گام بعدی برای آماده سازی ظروف مینا جهت نقاشی باید توسط هنرمندان اصفهانی لعاب کاری شوند که بدین منظور بایستی رنگ لعاب آماده شده ۳ یا ۴ مرتبه به ظروف پاشیده شود و پس از هر بار پاشش رنگ ظروف در کوره قرار گیرد تا با دمای ۷۵۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد پخته شود.

در این مرحله استاد میناکار ظروف لعاب شده را با رنگهای مخصوص مینا کاری و قلم موهای ظریف خود نقاشی میکند و طرح های مختلفی روی ظروف کار میشود و پس از اتمام نقاشی و میناکاری روی ظروف آنها را هنرمندان اصفهانی مجددا داخل کوره قرار میدهند تا در دمای ۶۰۰ درجه رنگها پخته شده و کار به اتمام برسد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3253

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.