• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12

رونق توریسم درمانی زیرسایه کرونا در گچساران

  • کد خبر : 2630
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
رونق توریسم درمانی زیرسایه کرونا در گچساران

گردشگرآنلاین – ورود شهروندان کشورهای خارجی برای درمان ناباروری یکی از معدود شاخه های گردشگری شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد است که در دوران شیوع ویروس کرونا متوقف نشده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، براساس آمار موجود ۳۵۰ مسافر شهروند عراقی توریسم  از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون برای بهره مندی از خدمات بخش ناباوری بیمارستان تخصصی مادر و کودک بی بی حکیمه شهر دوگنبدان وارد کشورمان شده اند.

گردشگری سلامت (Helth tourism) یکی از بخش‌های مهم و در حال رشد تجارت بین‌المللی گردشگری در جهان است و به شاخه های گردشگری پزشکی (medical tourism) و گردشگری تندرستی (Wellness tourism) تقسیم می‌شود که اولی بیشتر شامل گردشگرانی است که با هدف دریافت خدمات درمانی به محیطی از خارج محیط معمول زندگی و اقامت خود سفر و از زیرساخت‌های درمانی مقصد گردشگری استفاده می‌کنند و دومی بیشتر پیرامون بهره‌مندی از زیرساخت های ورزشی و مواهب طبیعی مانند آب درمانی است.

بیمارانی که با هدف درمان به مقصد گردشگری پزشکی سفر می‌کنند، علاوه بر خدمات درمانی به خدمات اقامت و پذیرایی، حمل‌ونقل خاص خود و ویزا نیاز دارند به همین  دلیل در کشورمان از سال ١٣٩۴ شورای راهبری گردشگری سلامت با حضور پنج عضو شامل وزارتخانه‌های میراث‌فرهنگی، بهداشت، امورخارجه و سازمان نظام پزشکی و اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده و سیاستگذاری و تعامل در این زمینه انجام می شود.

خدمات مرکز ناباروری گچساران

مرکز ناباروری بیمارستان بی بی حکیمه (س) شهر دوگنبدان از اواخر سال ۱۳۹۷ به همت متخصصان بومی شهرستان گچساران در حوزه درمان ناباروری آغاز به کار کرد و خدمات این مرکز بر اساس استانداردهای جهانی و کشوری برای زوج‌های نابارور انجام می‌شود.

«آی یو ای»، «آی وی اف»، «رحم اجاره ای»، «اهدای تخمک»، «لاپاراسکوپی» و «میکرواینجکشن» از جمله عمل های جراحی ناباروری است که  مرکز بیمارستان بی بی حکیمه  (س) گچساران به مراجعان ارائه می دهد.

این مرکز به عنوان نخستین مرکز دولتی در کهگیلویه وبویراحمد با تعرفه دولتی به مراجعان خدمات می دهد که ۷۰درصد هزینه های درمان آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می شود.

مرکز ناباروری بیمارستان بی بی حکیمه (س) شهر دوگنبدان با دارا بودن آزمایشگاه آندرولوژی، آزمایشگاه جنین شناسی، سونوگرافی فوق تخصصی ، بیوفیریزینگ ، اتاق عمل و واحد مراقبت های پس از عمل جراحی که ابتدایی‌ترین روش درمان تا پیشرفته‌ترین روش‌ها  از سوی متخصصان انجام می شود.

این مرکز با زیربنای ۳۰۰ مترمربع در طبقه اول مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان بی بی حکیمه (س) دوگنبدان ایجاد شده و ارائه دهنده خدمات کامل ناباروری به زوج های نابارور است.

توریست  درمانی به روایت آمار در گچساران

مدیر دفتر خدمات گردشگری دیارتور گچساران به عنوان تنها دفتر مسافرتی که به جهانگردان خدماتی انجام می دهد، گفت: در دوران انتشار ویروس کرونا برای ۳۵۰ گردشگر خارجی به منظور بهره مندی از خدمات درمانی بیمارستان تخصصی مادر و کودک این شهرستان ویزا صادر شده است.

فاطمه امینی اضافه کرد: بیشتر این گردشگران از کشور عراق به صورت آنلاین از خدمات گردشگری مانند هتل و بیمه و سایر خدمات بهره مند شده اند.

راهبردهای میراث فرهنگی برای رونق گردشگری سلامت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گردشگری سلامت به عنوان یکی از حوزه های نوین در گردشگری امروز دنیا ، بیان کرد: زمینه گردشگری درمانی در شهرستان گچساران فراهم است.

مجید صفایی تاکید کرد: نگاه میراث فرهنگی به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست بلکه این شاخه از گردشگری فرصتی برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی است.

وی با یادآوری اینکه گردشگری سلامت می‌تواند نقش مهمی در کسب درآمد و اشتغالزایی برای شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد و به تبع آن کشور داشته باشد، اضافه کرد: توسعه زیرساخت های گردشگری راهبرد میراث فرهنگی برای رونق گردشگری در بخش های مختلف و به ویژه پزشکی است.

توسعه زیرساخت های گردشگری 

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت طرح بزرگ حوزه گردشگری با ۴۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهرستان گچساران در حال اجراست که با بهره برداری از این پروژه ها زمینه خدمات رسانی بهتر گردشگران از جمله توریست درمانی فراهم می شود.

صفایی اظهار داشت: این طرح ها با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰درصد در قالب مجتمع ها و دهکده های گردشگری در دست ساخت است.

وی بیان کرد: احداث دهکده گردشگری سد چم شیر، مجتمع های رفاهی تفریحی و اردوگاه  های اقامتی در مناطق مختلف این شهرستان از جمله طرح هاست که در صورت بهره برداری افزون بر رونق گردشگری ۸۳ فرصت شغلی نیز ایجاد می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۵ میلیارد  در سفر رییس جمهوری برای توسعه زیرساخت های گردشگری اردوگاه بی بی حکیمه در گچساران تصویب شده است.

صفایی عنوان کرد: امسال همچنین توریسم  طرح تکمیل زیرساخت های اقامتی بارگاه بی بی حکیمه (س) با ۶میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه طرح های جهش تولید و منابع استانی برای تکمیل,نوسازی و تجهیز کمپین اقامتی حرم بی بی حکیمه (س) در این شهرستان اجرا شد.

وی تاکید کرد: بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در گچساران یکی از قطب های اصلی گردشگری مذهبی در جنوب کشور محسوب می شود که توسعه زیرساخت های  این مکان مقدس به جذب ایرانگردان و جهانگردان کمک می کند.

به گزارش گردشگر آنلاین، به گفته صفایی سد چمشیر  با حجم ۳/۲ میلیارد متر مکعب و مساحت ۵۱ کیلومتر مربع  در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره در دست ساخت است.

این سد به طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال ۵۹۸ متر از سطح دریا در ۲۵ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در حال احداث  برای  توریسم است.

یک هتل چهار ستاره، یک مهمان پذیر، ۶ باغ تفریحی، سه رستوران بین راهی ،چهار اردوگاه گردشگری ، یک کمپینگ اقامتی و چهار اردوگاه تفریحی در شهرستان گچساران ایجاد شده است.
باغ فردوس، دشت های دیل و گناوه و حرم بی بی حکیمه (س) از جاذبه های مهم گردشگری گچساران بشمار می رود.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد سالیانه میزبان یک میلیون نفر گردشگر است.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.