• امروز : یکشنبه - ۱۶ بهمن - ۱۴۰۱
  • برابر با : Sunday - 5 February - 2023
4

ستاد هماهنگی خدمات سفر باید دوباره احیا و از ظرفیت آن استفاده شود

  • کد خبر : 1954
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
ستاد هماهنگی خدمات سفر باید دوباره احیا و از ظرفیت آن استفاده شود

گردشگرآنلاین – معاون سابق گردشگری بر ضرورت احیا و استفاده کامل از ظرفیتی مغفول به نام ستاد هماهنگی خدمات سفر تاکید کرد و گفت: این ستاد از جمله ارکان مهم تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمد محب‌خدایی در یک گفت‌و‌گوی رادیویی ضمن تاکید بر لزوم اهمیت تغییر نگرش‌ها و روش‌ها در گردشگری و سفر بیان مصادیق و نمونه‌هایی از آن به منظور توسعه و رشد این در خصوص تاثیرات این فرابخشی بر دیگر بخش ها توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تا زمانی که دیدگاه‌ها نسبت به این حوزه تغییر نکند و همگان تأثیر صنعت گردشگری را به عنوان یک صنعت هم افزا نپذیرند، شاهد رشد این صنعت و تاثیر آن در سایر صنایع نخواهیم بود.

به اعتقاد این کارشناس حوزه گردشگری، در واقع ما در صنعت گردشگری یک ظرفیتی را ایجاد می‌کنیم که بر اساس آن ارزش افزوده‌ای به سایر بخش‌های مختلف اقتصادی تزریق شود.

معاون سابق گردشگری کشور بیان کرد: وزیر فعلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کرات از اصطلاح لزوم زیر میز زدن استفاده می‌کند؛ به زعم بنده  یکی از مصادیق زیر میز زدن تغییر نگرش‌ها و دیدگاه‌ها به حوزه گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰۰۰ آژانس در زمینه ارائه خدمات به خروجی کار می‌کنند و صرفاً بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ آژانس در زمینه ساماندهی ورودی فعال هستند، از این موضوع انتقاد کرد و تصریح کرد: این موضوع حاکی از کم‌کاری و اهتمام پایین متولیان در زمینه توجه به تبلیغات گردشگری در کشور است.

مطابق با صحبت‌های محب‌خدایی، امروزه این موضوع کاملاً در دنیا پذیرفته شده است که برای جذب گردشگر باید ۹۰ درصد از منابع و تجهیزات خود را متمرکز و معطوف به مقوله تبلیغات کنیم، اما متاسفانه این نگاه در ایران وجود نداشته و توجه کافی به آن نمی‌شود.

تندتر شدن چرخ کُند گردشگری تیران و کرون
بیشتر بخوانید:

این کارشناس حوزه گردشگری یکی از نقاط برجسته ایران را در گردشگری، وجود نقاط متعدد زیارتی و مذهبی دانست و اظهار کرد: علیرغم وجود این ظرفیت و پتانسیل فراگیر باید گفت به دلیل محدود شدن نگرش‌ها در گردشگری، سهم ما از این نوع از گردشگری نسبت به مجموع تعداد ورودی همچنان پایین بوده و علاوه بر آن نتوانستیم از گردشگری مذهبی برای معرفی سایر جاذبه‌ها و محصولات  گردشگری استفاده کنیم تا به واسطه این نوع از گردشگری باعث رشد و توسعه سایر انواع گردشگری شویم.

وی با بیان این مطلب که اساساً روش‌های صحیح تبلیغ و بازاریابی گردشگری در ایران وجود ندارد، اذعان کرد: اندک تبلیغات فعلی نیز کاملاً کلیشه‌ای و قدیمی است و عمدتاً محدود به تبلیغات دولتی یا بازاریابی  بخش خصوصی با هدف بدست آوردن رضایت بخش دولتی یا کسب منافع از این طریق است.

به عقیده محب‌خدایی، اگر بخواهیم در مقوله گردشگری شاهد جهش و توسعه باشیم  باید ضرورتاً و الزاماً نسبت به تغییر نگرش و روش اقدام کنیم.

وی یکی از مثال‌های تغییر روش را این موضوع عنوان کرد که باید برنامه‌های خاص و ویژه‌ای متناظر با زمان اوج یا فرود گردشگری داشت.

این کارشناس حوزه گردشگری برای نمونه در دوران پس از پایان  همه‌گیری کرونا یا اصطلاحاً پساکرونا می‌بایست به جای آنکه فرضاً دنبال جذب برای بازدید از میراث تاریخی و خود باشیم، با تاکید و تمرکز بر ظرفیت‌های گردشگری سلامت و مذهبی که موجب بهبود حال جسمی و روحی اشخاص می‌شود به دنبال توسعه و بهبود اوضاع نامناسب اماکن گردشگری نظیر هتل‌ها و مراکز اقامتی باشیم.

ابزارهای ۵۰هزار ساله را میمون‌ها ساخته‌ بودند
بیشتر بخوانید:

معاون سابق گردشگری کشور بر ضرورت احیا و استفاده کامل از ظرفیتی مغفول به نام ستاد هماهنگی خدمات سفر تاکید کرد و گفت : این ستاد از جمله ارکان مهم تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

محب‌خدایی همچنین بیان کرد: ما در گذشته، ذیل ستاد خدمات سفر در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به برنامه‌ریزی برای همگون کردن و یکنواخت ساختن سفرها به منظور بازدید از سراسر کشور می‌پرداختیم.

وی یکی از نمونه‌های اقداماتی که در قالب ستاد هماهنگی خدمات سفر در سال‌های گذشته انجام شد، این دانست که با همکاری هتل‌های تهران و اخذ تخفیف ۷۰ درصدی در موجب رونق  گردشگری بی‌سابقه در تهران در یک‌ سال خاص گردید که قبلاً به هیچ عنوان سابقه نداشت.

این کارشناس حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: یکی از نعمت‌های ویروس کرونا در کنار تمام خساراتی که بار آورد این بود که به همگان ثابت کرد باید از روش‌ها و نگرش‌های کلیشه‌ای و قدیمی دست برداشت؛ چراکه به جهت توسعه روزافزون این صنعت نیازمند نوآوری و خلاقیت در حوزه گردشگری هستیم.

منبع: تسنیم 

پست های مرتبط

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1954

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.