• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
فعالان گردشگری در معرض ورشکستگی

سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ۴٫۲ درصد شد

  • کد خبر : 2080
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ۴٫۲ درصد شد

گردشگرآنلاین – رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی به ۴٫۲ درصد رسیده است، گفت: این سهم در عمان ۷ درصد است.

به گزارش گردشگرآنلاین، غلامحسین شافعی امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور عزت‌اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد‌، خطاب به وزیر ،‌ گفت: سال‌هاست که بخش گردشگری در کشور مورد بی‌مهری جدی قرار گرفته است و آن گونه که لازم است از ظرفیت‌های آن استفاده نشده است، به طوری که بعضی از آثار تاریخی و ثبت شده کسور در معرض آسیب  جدی قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: توجه نکردن به آثار تاریخی آتش  زدن به ثروت ملی است که قابل بازیابی نیست و این شرایط مشکلات تحریم‌ها و کرونا به مشکلات  قبلی در بخش گردشگری اضافه شده است و بسیاری از فعالان این حوزه به ورطه ورشکستی کشانده  شده‌اند.

وی با بیان اینکه انکار فعالان این حوزه بی‌پناه رها  شده‌اند بیان داشت: ایران نتوانسته علیرغم جاذبه‌های گردشگری از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

شافعی اظهار داست: براساس آخرین آمار گزارش شورای جهانی سفر و  بخش گردشگری در ایران سهمی معادل ۴.۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ داشته است، در حالی که این عدد در قطر ۷.۵ درصد، عربستان ۷.۱ درصد و  ترکیه ۵ درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: سهم گردشگری در کل اشتغال ایران در سال ۲۰۲۰ معادل ۶.۵ درصد بوده، در حالی این عدد در امارات ۹.۴ درصد و در ترکیه ۸.۱درصد بوده است‌.

وی افزود: شاخص رقابت‌پذیری و گردشگری اقتصاد در سال ۲۰۱۹ وضعیت ایران را  در این زمینه بد ارزیابی کرده است به طوری که رتبه ایران در بین ۱۴۰ کشور ۸۹ است.

شافعی افزود: از نگاه بخش خصوص احیا بخش گردشگری نیازمند برنامه با تأکید  بر دانش است .

وی اظهار داشت: بخش گردشگری پتانسیلی برای تحرک در اقتصاد است و چنانچه ظرفیت‌ها در این بخش بکارگیری شود می‌توان شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای باشیم و از سرریزان در ‌کل اقتصاد منتفع شویم که امیدواریم این تحول در دوره شما آقای ضرغامی محقق شود.

دیدنی های ایران

دیدنی های ایران

آثار تاریخی ایران

آثار تاریخی ایران

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2080

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.