• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
10
در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد

شیرینی نان لوله و غذای بومی و سنتی نان جوش خراسان جنوبی

  • کد خبر : 2813
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
شیرینی نان لوله و غذای بومی و سنتی نان جوش خراسان جنوبی

گردشگرآنلاین – مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی از ثبت غذای بومی و سنتی نان جوش و شیرینی نان لوله خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان جنوبی، سید‌احمد برآبادی در ارتباط با شیرینی نان لوله و غذای سنتی نان جوش خراسان جنوبی گفت:«نان جوش، غذای سنتی و محلی مقوی و مغذی است که از نان درست می‌شود که در وعده‌های غذایی ظهر و شب استفاده می‌شود. همچنین در همه فصول سال مصرف می‌شود و مخصوص ایام و مراسم خاصی نیست. غذایی مناسب برای همه سنین از کودک تا بزرگسال بشمار می‌رود.»

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی افزود: «نان جوش از غذاهای سنتی و محلی شهر بیرجند و روستاهای اطراف است.»

برآبادی ادامه داد: «بانوان بیرجندی با نان‌هایی که در سفره خرد می‌شود و یا چند روزی می‌ماند و بیات می‌شود، این غذا را تهیه می‌کنند.»

او با اشاره به اینکه شیرینی نان لوله و غذای سنتی نان جوش خراسان جنوبی بسیار پرطرفدار است گفت: «مواد اصلی غذای نان جوش از نان خردشده، روغن، پیاز، سیر، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه و مقداری زعفران)، برگ شنبلیله خشک‌شده، گردو، زرشک و پیازچه یا سبزی معطر، تخم‌مرغ تشکیل شد.»

به گزارش گردشگر آنلاین از خراسان جنوبی، همچنین برآبادی گفت: «نان لوله یکی از شیرینی‌های اصیل مردم بیرجند است که توسط بانوان بیرجندی پخته می‌شود. این شیرینی بسیار لذیذ و خوشمزه از مواد اولیه آرد، تخم‌مرغ، شکر و همچنین برای عطر و مزه آن از گلاب، هل سائیده و زعفران استفاده می‌شود.»

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی افزود: «این شیرینی قالبی از جنس چدن با دسته‌های بلند دارد. قالب را روی چراغ یا گاز می‌گذارند و از مایع تهیه‌شده داخل قالب می‌ریزند و بعد از پخت آن را درحالی‌که داغ است به شکل لوله می‌پیچند و چون به شکل لوله درست می‌شود نام آن را هم نان لوله می‌گویند.»

برآبادی ادامه داد«هم‌اکنون بیشتر بانوان بیرجندی قالب نان لوله رادارند و در خانه‌ها پخت می‌شود و همچنین توسط بانوان در کارگاه‌های شیرینی‌پزی پخته‌شده و در مغازه‌های شیرینی فروشی به فروش می‌رسد.»

او گفت:‌«این شیرینی برای پذیرایی از مهمان و همچنین در جشن‌ها و بعضی‌اوقات در عروسی مصرف می‌شود و همچنین به‌عنوان سوغات به شهرهای دیگر هم فرستاده می‌شود. در بیشتر ماه‌های سال تهیه و استفاده می‌شود اما در اواخر اسفند و استفاده این شیرینی برای نوروز بیشتر است.»

شیرینی نان لوله خراسان جنوبی

شیرینی نان لوله خراسان جنوبی

غذای سنتی نان جوش خراسان جنوبی

غذای سنتی نان جوش خراسان جنوبی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2813

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.