• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

صنایع دستی ۵۶ شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است

  • کد خبر : 1757
  • 28 اکتبر 2021 - 18:44
صنایع دستی ۵۶ شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است

گردشگرآنلاین – مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده ۵۶ شهر و روستا برای ثبت ملی صنایع دستی در حال بررسی و نوبت ثبت است.

به گزارش گردشگرآنلاین، «ویدا توحدی» روز پنجشنبه در بازدید از صنایع دستی کارگاه‌های مرواربافی شهرستان ملایر، افزود: این پرونده‌ها در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی بررسی و جلسات آن از نیمه دوم آبان امسال آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان این پرونده‌ها به نوبت در این جلسات حضور پیدا کرده و از پرونده‌های خود دفاع می‌کنند، گفت: در مواردی که تردید وجود دارد برای صحت و سقم اطلاعات پرونده‌ها، بازدیدهای لازم انجام می‌شود.

توحدی ادامه داد: هم اکنون سه شهر و روستای کاندیدای ثبت جهانی را در حال آماده سازی داریم که اطلاعات آنها ارسال خواهد شد.

توحدی، ملایر را یکی از شهرستان‌های موفق عنوان کرد و افزود: هنر مبلمان منبت این شهر در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسیده و امیدواریم هنر مرواربافی آن نیز ثبت ملی شود.

صنایع دستی ۵۶ شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است

وی ظرفیت این شهرستان را در تولید  مرواربافی ویژه دانست و ادامه داد: پرونده ثبت ملی این هنر در دست بررسی است.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به فعالان این هنر و مسئولان حوزه صنایع دستی شهرستان تاکید کرد: منطقه‌ای که مستعد تولید مرواربافی است، باید به طور کامل رنگ و بوی این هنر را به خود بگیرد.

توحدی ادامه داد: تمامی فروشگاه‌های شهر و در مسیر تردد منطقه باید مملو از دست‌سازه‌های هنر مرواربافی باشد و تمام روستاهای اطراف منطقه باید به این هنر مشغول باشند تا بتوانند معرفی بسیار خوبی از این هنر صنایع دستی داشته باشند.

ویدا توحدی گفت: در حال حاضر ۵۲ شهر و روستای ملی و ۱۴ شهر و روستای جهانی در حوزه صنایع دستی داریم که به ثبت رسیده‌اند.

صنایع دستی ۵۶ شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است

فرماندار ویژه ملایر نیز با تاکید بر اینکه هنر مرواربافی قابلیت ملی شدن را دارد، اظهار داشت: این شهرستان دارای ۲ عنوان جهانی در زمینه مبلمان منبت و انگور است و ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع دستی دارد.

«قدرت الله ولدی» ابراز امیدواری کرد: با توجه به فعالیت کارگاه‌های زیادی در حوزه مرواربافی و هنرمندان فعال در این رشته و کشت و تولید مروار در این شهرستان به عنوان مواد اولیه این هنر، مرواربافی ملایر در فهرست صنایع دستی کشور به ثبت برسد.

 

در حال حاضر حدود یکصد کارگاه بزرگ و ۵۰۰ کارگاه خانگی مرواربافی در شهرستان ملایر فعال است که بیش از یک‌هزار نفر در این رشته فعالیت می‌کنند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.