• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

فرآیند جذب گردشگر برای زندان هارون کلید خورد

  • کد خبر : 1875
  • 15 نوامبر 2021 - 17:50
فرآیند جذب گردشگر برای زندان هارون کلید خورد

گردشگرآنلاین – معاون اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵: طبق تفاهم نامه شهرداری منطقه ۱۵، اوقاف شهر ری و بخش خصوصی مقرر شد مجموعه‌ای از امکانات رفاهی در بنای تاریخی زندان هارون ایجاد شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، اکبر مختاری درباره ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری در بنای تاریخی زندان هارون افزود: این بنای تاریخی یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این منطقه و مربوط به سده چهارم هجری قمری است. اما به دلیل نبود امکانات رفاهی و زیرساخت‌های گردشگری، آنچنان که باید، مورد توجه گردشگران قرار نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: تصمیم گرفته شد که امکانات رفاهی برای این بنا با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شود و سهولت دسترسی برای گردشگران فراهم شود.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵ افزود: البته متولی این بنای تاریخی، اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری است، اما از آنجایی که این بنا یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه ۱۵ محسوب می‌شود شهرداری تصمیم گرفت در تعامل با اداره اوقاف و مشارکت بخش خصوصی، امکاناتی را برای گردشگران مراجعه کننده فراهم کند.
مختاری ادامه داد: طبق تفاهم نامه‌ای که بین شهرداری منطقه ۱۵، اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری و بخش خصوصی به امضا رسید مقرر شد که بخش خصوصی یک سری امکانات رفاهی از جمله چندین آلاچیق برای استراحت و پذیرایی از گردشگران، چند چشمه سرویس بهداشتی، پارکینگ، راهنمای گردشگر برای معرفی این اثر تاریخی به گردشگران علاقمند و نصب تابلو‌های راهنما جهت راهنمایی گردشگران در محدوده این بنای تاریخی ایجاد کند.
وی اضافه کرد: طبق این تفاهم نامه بخش خصوصی متعهد شده که ظرف سه تا ۶ ماه از تاریخ انعقاد این تفاهم نامه، امکانات فوق الذکر را به منظور جذب بیشتر گردشگر و تبدیل این بنای تاریخی به یکی از مقاصد گردشگری کلانشهر تهران فراهم کند و اداره اوقاف و شهرداری همکاری لازم را با مجری داشته باشند.
زندان هارون یا زندان هارون‌الرشید یا زندان خان مربوط به سدهٔ ۴ ه‍جری قمری است. در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از آثار تاریخی پس از اسلام در شهر ری است. این بنا در ۱۰ کیلومتری جاده تهران به خراسان در دامنه کوه‌های مسگرآباد واقع است.
بنای زندان به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع ۹ متر و به صورت دو طبقه ساخته شده و از درازا و پهنای یکسانی برابر با ۳۰ متر و سی سانتی‌متر برخوردار است. زندان هارون دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ و از نظر قدمت متعلق به دوره آل بویه حدود ۱۱۰۰ سال قبل است.
نام زندان در قدیم‌الایام بدین بنا اطلاق شده و امروزه هم به همین نام خوانده می‌شود. گذشت زمان و حوادث دوران لطمه زیادی به بنا وارد آورده، ولی تا اندازه‌ای مرمت شده است. آنچه مشخص است بنای مزبور همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید، زندانی از دوران آل بویه بوده و هدف اصلی آن سلول‌های انفرادی بوده است.

منبع: صداوسیما

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.