• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

مثلث گردشگری در غرب استان فارس برای راه‌اندازی ژئوپارک انتخاب شد

  • کد خبر : 3786
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
مثلث گردشگری در غرب استان فارس برای راه‌اندازی ژئوپارک انتخاب شد

گردشگرآنلاین – دشت ارژن، دره چوگان و تالاب پریشان استان فارس یک مثلث گردشگری در غرب استان است که برای راه‌اندازی ژئوپارک و توسعه زمین گردشگری انتخاب شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، استان فارس با ظرفیت‌های بی‌نظیر طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از استان‌های با توانمندی بالا در زمینه گردشگری است و این امر آنچنان واضح و مبرهن است که همگان بر آن اذعان دارند.

طبیعت بی‌نظیر و ۴ فصل استان فارس سبب شده که گردشگری طبیعی در این استان همواره حرفی برای گفتن داشته باشد و در شمار استان‌های مطرح برای گردشگران باشد اما نگاه تخصصی به این شاخه از گردشگری می‌تواند بسترهای تازه‌ای را برای این نوع گردشگری در استان فراهم کند.

زمین گردشگری یا ژئوتوریسم یکی از شاخه‌های تخصصی گردشگری بر پایه طبیعت است که در کنار تمامی موارد صادق در گردشگری طبیعت، به پدیده‌های زمین شناختی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.  ژئوتوریسم از دو بخش ژئو و توریسم تشکیل شده ‌که بخش ژئو جاذبه‌های زمین شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن‌کاری را شامل می‌شود و بخش توریسم آن به عنوان موضوعی چند رشته‌ای، تمامی زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله تفسیر، مدیریت، اقامت، تورها و غیره را در بر می­‌گیرد.

مخاطبان زمین‌گردشگری نه تنها متخصصان و کارشناسان زمین شناسی و ژئومورفولوژی بلکه گردشگران عادی و علاقه‌مندان طبیعت هستند، تاسیس ژئوپارک‌ها از مصادیق زمین گردشگری است که این موضوع در استان فارس نیز با برپایی نمایشگاه زمین‌گردشگری کلید زده شده است.

نمایشگاه عکس زمین‌گردشگری در راستای طرح پژوهشی مشترک بین دانشگاه پیام نور و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس باهدف شناسایی و معرفی ظرفیت‌های زمین‌گردشگری همچون ژئوسایت‌های اولیه در زمین گردشگاه پیشنهادی دشت ارژن، دره چوگان، تالاب پریشان برگزار شد.

رضا صادقی، عضو هیئت‌علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه پیام نور مرکز جهرم و پژوهشگر این طرح به سابقه این طرح در دنیا اشاره کرد و اظهار داشت: شبکه ژئوپارک‌های جهانی با پشتیبانی یونسکو که در سال ۲۰۰۴ میلادی شکل گرفت، شامل ۱۷ ژئوپارک از اروپا و ۸ ژئوپارک از چین بود؛ شبکه ژئوپارک‌های اروپایی تا سال ۱۳۹۱ دارای ۵۲ عضو (ژئوپارک) و شبکه ژئوپارک‌های جهانی نیز دارای ۹۱ عضو از ۲۸ کشور جهان بود که این آمار در سال ۱۳۹۶ به ۱۲۵تا ۱۲۷ عضو از ۳۴ تا ۳۵ کشور جهان رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور چین با ۴۱ ژئوپارک حرف نخست را در دنیا می‌زند، گفت: کاری که در این طرح دنبال می‌شود در سطح ملی و حتی جهانی ارزشمند است و  تجربه دیگر کشورها این موضوع را نشان می‌دهد.

به گزارش گردشگر آنلاین، عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور مرکز جهرم با بیان اینکه ژئوپارک‌ها یک بخش از گردشگری طبیعی هستند، افزود: گردشگری طبیعی بر دو بخش است، بوم گردشگری که شامل طبیعت جاندار اعم از گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود و زمین گردشگری که طبیعت بی‌جان را شامل می‌شود.

صادقی با بیان اینکه الفبای این طرح زمین‌شناسی است اما معیارهای دیگری را نیز شامل می‌شود، بیان کرد: منطقه‌ای که برای اجرای طرح انتخاب می‌شود باید معیارهای دیگری نیز داشته باشد از جمله اینکه دارای آثار تاریخی یا باستانی ثبت شده در سطح جهانی باشد.

وی با اشاره به ابلاغ وزارت علوم مبنی بر اجرای طرح‌های اعضای هیئت علمی در ارتباط با صنعت و جامعه عنوان کرد: اعضای هیئت علمی باید برای اجرای طرح‌های خود با ارگانی که صنعتی و ارتباط بیشتری با مردم دارد، همراه شوند که برای اجرای طرح زمین گردشگری و راه‌اندازی ژئوپارک، میراث فرهنگی انتخاب شد.

پژوهشگر طرح ژئوپارک در استان فارس تصریح کرد: هدف ما این است که در استان فارس هم این ژئوپارک اجرایی شود و به‌زودی شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری پایدار از یک پارک زمین‌شناسی در استان باشیم و بتوانیم آن را گام‌به‌گام به ثبت ملی و سپس جهانی برسانیم.

صادقی با بیان اینکه نمایشگاه بهترین راه برای معرفی، آشنایی و ارتباط با مردم است، به برپایی نمایشگاه عکس اشاره کرد که در ۳ بازه زمانی برپا شده است و گفت: در هفته پژوهش نیز این نمایشگاه برگزار و مورد استقبال استاندار فارس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳ ژئوپارک در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و هرمزگان راه‌اندازی شده است، افزود: ژئوپارک قشم در استان هرمزگان ثبت ملی و جهانی و پارک دو استان دیگر نیز ثبت ملی شده و برای جهانی نیز اقدام شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور مرکز جهرم با اشاره به ظرفیت‌های زمین‌شناسی و تاریخی استان فارس برای ایجاد ژئوپارک‌ها گفت: علاقه به استان فارس سبب شد که این طرح پژوهشی برای این استان تعریف شود اما باید همه مسئولان نیز پای کار بیایند چون تحقق این مهم نیازمند حمایت معنوی و مادی مسئولان است.

به گزارش گردشگر آنلاین تسنیم نوشت: صادقی با بیان اینکه باید کارگروهی مشترک میان استانداری فارس، سازمان زمین‌شناسی و اداره کل میراث فرهنگی تشکیل شود، افزود: در استان فارس ظرفیت زیادی در این زمینه وجود دارد اما برای شروع کار بخش غربی استان و مثلث گردشگری دشت اَرژَن، درّه چوگان و تالاب پریشان که دارای دو اقلیم سرد و کوهستانی و گرم و خشک و دو تالاب بین‌المللی اَرژن و پریشان و همچنین آثار تاریخی بسیار ارزشمند دوران ساسانیان که شهر باستانی بیشاپور و غار کارستی شاپور است، انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه وجود آثار تاریخی ثبت جهانی شده در کنار تالاب ارژن و پریشان که آن دو نیز ثبت جهانی شده دو امتیاز ویژه برای معرفی این پهنه بوده است، عنوان کرد: افزون براین، این منطقه شاهراه حیاتی بین ۴ استان نیز هست.

پژوهشگر طرح ژئوپارک در استان فارس گفت: این موضوع گردشگری راهبردی در استان مورد توجه نبوده و امیدواریم که با این طرح و پشتیبانی معنوی و مادی مسئولان، فارس چهارمین استان کشور در ایجاد ژئوپارک و توسعه پایدار صنعت زمین گردشگری کشور باشد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3786

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.