• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

محوطه‌سازی میراث جهانی گنبد قابوس تکمیل می‌شود

  • کد خبر : 5439
  • 26 ژانویه 2022 - 12:00
محوطه‌سازی میراث جهانی گنبد قابوس تکمیل می‌شود

گردشگرآنلاین – سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از آغاز عملیات اجرایی پروژه تکمیل محوطه‌سازی پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از گلستان، رحمان فرمانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عملیات اجرایی  محوطه‌سازی پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس با اعتبار ۴ میلیارد ریال از محل اعتبارت تملک دارایی سرمایه‌های استانی آغاز شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به عملیات اجرایی این فاز اظهار کرد: حدود ۲۵۰ مترمربع آجرفرش محوطه جنوبی سایت پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس و همچنین اجرای ۴ عدد گلدانی در این فاز اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: در سنوات گذشته اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان اقدام به احداث نمازخانه پیرامون میراث جهانی گنبد قابوس، ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی، ۸۰۰۰  مترمربع محوطه‌سازی، ۷۰۰۰ مترمربع آجرفرش کف محوطه، کانال تأسیسات به طول ۶۰۰ متر، هره‌چینی اطراف کانال‌ها به طول ۱۳۰۰ متر، اجرای زیرساخت روشنایی محوطه پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس و همچنین ۳۲ عدد گلدانی بااعتبار ۴ میلیارد ریال کرده است.

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از تسنیم، میراث جهانی گنبد قابوس، بنای تاریخی و باشکوه شهر گنبدکاووس در میان پارکی بزرگ و زیبا جای گرفته و از کیلومتر‌های دور نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و در گذشته، هادی و راهبر مسافرانی بوده که از این سرزمین عبور می‌کردند.

برج گنبد قابوس  تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است.

این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان بعد از قطب‌ منار به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به پانزده متر از زمین بلندتر است قرار دارد. بلندای بنا به همراه پی آن ۷۲ متر می‌باشد. این بنا در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی و در زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر و در این شهر که پایتخت پادشاهان آل زیار آن دیار بوده، بنا گردیده‌است.

آرتور پوپ در مورد این بنا چنین نوشته‌است: در زیر سمت شرق کوه‌های البرز و در برابر بیابان‌های پهناور آسیا یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری ایران با همه شکوه و بزرگی خود قد برافراشته‌است. این بنا گنبد کاووس، آرامگاه کاووس بن وشمگیر است و برج آرامگاه از هرگونه آرایش سلام به دور است. جنگنده‌ای با نیروی ایمان در نبرد رودرروی، پادشاهی شاعر در نبرد با ابدیت، آیا آرامگاهی چنین بزرگ و مقتدر وجود دارد.

و ویل دورانت در مورد آن نوشته‌است: گرگان در قرن ۱۰ میلادی (دوره آل زیار) یکی از ولایت‌های بزرگ ایران بود و به امیران روشنفکر نامور بود، مانند کاوووس وشمگیر که ابن سینا را به دربار خود خواند. این شهر گنبدی ۵۲ متری دارد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.