• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

محوطه باستانی تپه رستم سیستان به فصل دوم کاوش رسید

  • کد خبر : 5032
  • ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
محوطه باستانی تپه رستم سیستان به فصل دوم کاوش رسید

گردشگرآنلاین – دومین فصل کاوش در تپه رستم سیستان، یکی از محوطه‌های اقماری شهر سوخته، توسط اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سیستان و بلوچستان، حسینعلی کاوش سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه رستم از آغاز دومین فصل کاوش در تپه رستم سیستان که یکی از محوطه‌های اقماری شهر سوخته است، توسط اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: گروه باستان‌شناسی دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل با هدف آموزش دانشجویان رشته باستان‌شناسی و همچنین استفاده از توان متخصصین داخلی اقدام به کاوش در محوطه‌های کلیدی دشت جنوبی سیستان کرده است.

وی تپه رستم را یکی از محوطه‌های اقماری شهر سوخته خواند که در دشت جنوبی سیستان و در محدوده حوضدار تاریخی در نزدیکی قلعه رستم قرار گرفته است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه در این فصل از کاوش ۱۵ دانشجوی ترم آخر رشته باستان‌شناسی به مدت ۴۵ روز به فعالیت میدانی و کسب تجربه می‌پردازند، تصریح کرد: با توجه به اهداف و یافتن پاسخ‌های احتمالی در این فصل دو ترانشه ۷ در ۱۰ متر با هدف شناسایی آثار معماری تعیین و کاوش می‌شود.

وی با اشاره به نتایجی که تاکنون از کاوش فصل اول این محوطه به دست آمده بیان کرد: برخی از اشیا و قطعات سفالینه‌ها و دیگر داده‌های مکشوفه از این محوطه ارتباط و تاثیرپذیری آن را با شهر سوخته اثبات و اهمیتش را در عصر مفرغ (پنج هزار سال پیش) یعنی همزمان با شهر سوخته سیستان آشکار می‌سازد.

بنا به گفته کاوش، این محوطه بر روی یک تپه مصنوعی ساخته شده و ساختار معماری آن دارای یک حصار مدور با دیوارهای بلند بر گرد یک بنای بزرگ مرکزی تشکیل شده است.

وی توضیح داد: فضاهای متعددی با دیوارهای قطور به‌صورت مدور در اطراف بنای مرکزی ساخته شده که به دلیل اهمیت این سازه در گذشته توسط ساکنین آن قبل از ترک کردن تپه، فضاهای اطراف بنای مرکزی به‌منظور حفاظت با خاک پر شده که خود نشان از اهمیت این سازه معماری دارد.

به اعتقاد این باستان‌شناس، به نظر می‌رسد این فضا یک بنای مقدس بوده باشد که با ادامه حفاری و هویدا شدن کامل بنا از زیر خاک می‌توان به صورت قطعی کارکرد آن را در عصر مفرغ و یا دوره تاریخی مشخص کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از تسنیم، سرپرست این هیئت باستان‌شناسی با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل در محوطه‌های اقماری شهر سوخته خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶ فصل حفاری در چهارمحوطه از جمله تپه طالب‌خان، تپه یلدا، تپه گراتزیانی و تپه رستم انجام گرفته و نتایج ارزشمندی از آن‌ها نظیر معماری و اشیای باستانی از قبیل اشیای سنگی، اشیای سفالی، پیکرک‌های حیوانی و انسانی و اشیای فلزی، مهر و اثر مهر به دست آمده که تمامی این آثار در خود محوطه‌ها تولید می‌شده‌اند و این امر نشان می‌دهد مردمان دشت جنوبی سیستان ۵ هزار سال قبل به تخصص و دانش ابزارسازی دست پیدا کرده بودند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.