• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

مرمت و بازسازی تیمچه امیر تومان بیجار آغاز شد

  • کد خبر : 3467
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۱۲
مرمت و بازسازی تیمچه امیر تومان بیجار آغاز شد

گردشگر آنلاین -رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیجار از مرمت و بازسازی یک اثر تاریخی این شهر معروف به تیمچه «امیر تومان» خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمد ابراهیم الیاسوند  اظهار داشت: پروژه مرمت و بازسازی اروسی های تیمچه امیر تومان که بر اثر گذشت زمان تخریب شده است، در حال اجرا است.

وی افزود: در کمیته برنامه ریزی شهرستان، اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیون ریال جهت مرمت و بازسازی این پروژه تخصیص داده شد که پس از طی مراحل قانونی، کار اجرایی آن آغاز و هم اکنون در حال اجرا است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیجار گفت: این اثر تاریخی بعد از گذشت ۲۰ سال نیاز به مرمت و بازسازی دارد که خوشبختانه بخشی از این امر محقق و بخش دیگر آن نیز از اعتبارات سال۱۴۰۰ مصوب شد که به محض تخصیص اعتبار، مرمت خواهد شد.

الیاسوند تصریح کرد: تیمچه امیر تومان در ضلع غربی بازار سنتی و تاریخی بیجار به صورت هشت و نیم هشت در یک طبقه با مصالح خشک، سنگ و تزیینات آجرکاری بصورت خفته و راسته ساخته شده است و ۶۵۰ مترمربع عرصه و ساختمان هشت ‌ضلعی منظم با آجرهای قرینه دارد.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

به گزارش گردشگر آنلاین،بیجار ، یکی از شهرهای استان کردستان، مرکز شهرستان بیجار و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. بیجار در گذشته مرکز ولایت گروس بوده است. این شهر با ۱٬۹۴۰ متر ارتفاع از سطح دریا، از مرتفع‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید، شهر بیجار از لحاظ ارتفاع ۷۷۰ متر از تهران و ۴۲۵ متر از سنندج بلندتر است. فاصله شهر بیجار تا سنندج مرکز استان کردستان ۱۴۲ و تا شهر تهران ۴۷۲ کیلومتر می‌باشد. شهر بیجار از شمال غربی به کوه نقاره کوب با ارتفاع ۲٬۲۱۰ متر و از مغرب به کوه نِسار با ارتفاع ۲٬۳۵۰ متر و از جنوب غربی به کوه بادامستان با ارتفاع ۲٬۲۲۵ محدود می‌شود. بیجار منطقه‌ای کوهستانی است، با آب و هوایی سرد و خشک.

جمعیت این شهر بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ برابر با ۴۷٬۹۲۶ نفر می‌باشد. اهالی شهر بیجار به زبان کردی سورانی با لهجهٔ گروسی (به کردی: گه‌ڕووسی) سخن می‌گویند، همچنین در منطقه بیجار گروس به گویش‌های کلهری و گورانی نیز تکلم می‌کنند.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3467

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.