• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

مضرات اکوتوریسم بد بیشتر است یا فواید آن

  • کد خبر : 3871
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
مضرات اکوتوریسم بد بیشتر است یا فواید آن

گردشگرآنلاین – اکوتوریسم امروزه به جزئی جدانشدنی و لاینفک از صنعت گردشگری تبدیل شده و توجه به بایدها و نبایدهای آن لازم و ضروری است.

به گزارش سرویس بین الملل گردشگرآنلاین، گردشگری یک صنعت پررونق است. با هجوم مسافران زیادی به مقاصد مختلف در سراسر جهان، گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از بادوام ترین بازارهای تجاری در جهان است و اکوتوریسم نقش بسیار مهمی در آن دارد.

با این حال، سفرهای هوایی، سفر با ماشین و سایر جنبه های گردشگری به بحران آلودگی کره زمین می افزاید و این در حال تبدیل شدن به یک مشکل است.

اپراتورهای مسافرتی و شرکت های هتلداری متوجه شدند که باید اقداماتی انجام شود و اکوتوریسم به عنوان راه حلی برای این مشکل ایجاد شد.

اکوتوریسم در حال حاضر یکی از سریع ترین بخش های در حال رشد صنعت گردشگری است. اکوتوریسم شامل حفاظت از تنوع زیستی و فرهنگی از طریق آموزش افراد محلی و گردشگران است. با حفاظت از اکوسیستم ها، تأثیر مثبتی بر جوامع محلی و معیشت آنها از طریق مشارکت آنها در پروژه ها و کاهش تأثیر بر محیط زیست داشته است.

چرا اکوتوریسم؟

اپراتور توریستی که اکوتوریسم را ارائه می دهد، اساسا اپراتوری است که هیچ تاثیر منفی بر محیط زیست نمی گذارد و به حفظ و ارتقای حیات اکوسیستم های محلی کمک می کند.

فعالیت های آنها نباید محیط محلی را آلوده کند و از طریق آموزش نحوه حفظ خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست، با ساکنان محلی رابطه سودمندی متقابل داشته باشد. در آفریقای جنوبی، آموزش ساختن صنایع دستی از قوطی های خالی و ظروف استفاده شده برای به حداقل رساندن زباله و کمک به ایجاد منبع درآمد، یکی از نمونه های این امر است. مجری تور همچنین باید در آموزش مردم محلی در مورد محیط زیست مشارکت داشته باشد و به آنها آموزش دهد که چگونه با آن زندگی کنند، به جای تخریب آن.

بوم گردی مزایای زیادی دارد، با این حال بسیاری از ارائه دهندگان مهمان نوازی ادعا می کنند که تعطیلات و اقامتگاه های بوم گردی را ارائه می دهند در حالی که این کار را نمی کنند. دولت‌ها و ارائه‌دهندگان گردشگری به سمت ترویج هر چیزی که طبیعت را به عنوان اکوتوریسم در بر می‌گیرد، تمایل دارند و به فعالیت‌هایی اجازه می‌دهند که مبتنی بر توسعه پایدار محیط‌زیست و جوامع نباشد.

سرمایه‌گذاری‌های گردشگری مانند گردشگری کم‌تأثیر، گردشگری سبز، زیست‌گردشگری و گردشگری مسئولانه بوم‌شناختی زمانی به عنوان اکوتوریسم تبلیغ می‌شوند که به طور واقع بینانه در این دسته قرار نگیرند.

مشکلات اکو توریسم جعلی

“شستشوی سبز” اصطلاحی است که برای توصیف وقوع یک اپراتور گردشگری که ادعا می کند تعطیلات سازگار با محیط زیست را ارائه می دهد در حالی که در واقع برای محیط زیست مخرب هستند استفاده می شود. این عمل شامل تجاری سازی گردشگری شامل طبیعت و برخی پروژه های اکولوژیکی به عنوان اکو توریسم است. بسیاری از مردم به سمت این اپراتورهای گردشگری هجوم می‌آورند و در نهایت نسبت به زمانی که از اپراتور «سبز» استفاده نمی‌کردند، آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می‌کنند. آنها نسبت به محیط زیست مخرب هستند، نسبت به نیازهای فرهنگی بی احساس هستند و از اقتصاد گردشگری بهره برداری می کنند. آنها همچنین گردشگران را گمراه می کنند، زیرا آنها به تمایل خود برای کمک به محیطی که گردشگران دارند، در عین حال محیط زیست را تخریب می کنند، متوسل می شوند و آنچه را که آنها خواسته اند به گردشگران نمی دهند.

علیرغم اینکه برخی از اپراتورها دستورالعمل ها را رعایت می کنند، هنوز ممکن است تأثیر منفی بر محیط زیست و جوامع محلی داشته باشد. اپراتورهای اکوتوریسم باید تأثیرات کاملاً مثبتی بر محیط‌زیست داشته باشند، اگر نه بدون تأثیرات منفی. در صورت وجود تأثیر منفی، باید با نوعی اقدام جبرانی مانند کاشت درخت و غیره مقابله کرد.

آفریقای جنوبی در حال حاضر از مزایای اقتصادی بسیاری از اکوتوریسم بهره می برد، اما هنوز مشکلاتی در زمینه جابجایی مردم، نقض حقوق قانون اساسی و تأثیر منفی فعالیت های گردشگری بر محیط زیست وجود دارد.

یک اپراتور اکوتوریسم باید در سرمایه گذاری در اکوسیستم های محلی و حفاظت مشارکت داشته باشد. جوان سازی منابع طبیعی و آموزش مردم محلی برای زندگی در هماهنگی با این اکوسیستم ها برای اکوتوریسم بسیار مهم است. آموزش گردشگران، کمک به معیشت مردم محلی در حمایت از خود بدون تأثیر منفی زیست محیطی و حفظ تنوع زیستی و فرهنگی نه تنها باید مورد تایید قرار گیرد، بلکه باید از طریق اکوتوریسم محقق شود. پول حاصل از اکوتوریسم نیز باید در تلاش‌های حفاظتی بیشتر سرمایه‌گذاری شود.

ترجمه این مطلب توسط تیم مترجم گردشگر آنلاین
انجام شده و منبع اصلی آن وبسایت Rosemary Grace Brooks است

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.