• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

مقبره سلطان العارفین همچنان چشم انتظار سکوی سنگی نفیس

  • کد خبر : 2856
  • 09 دسامبر 2021 - 19:48
مقبره سلطان العارفین همچنان چشم انتظار سکوی سنگی نفیس

گردشگرآنلاین – مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: سنگ جدید آرامگاه بایزید بسطامی به مجموعه تاریخی بسطام رسید و مصطبه (سکوی) سنگی نفیس آرامگاه این عارف والامقام به‌زودی رونمایی می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از سمنان، حامد عادل ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: در صورت ابلاغ اعتبارات پایگاه، عملیات جمع‌آوری سکوی موجود مقبره سلطان العارفین انجام و زمینه عملیات اجرایی پروفیل‌های فلزی و سکوی سنگی و نفیس جدید فراهم می‌شود.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان ادامه داد: پس از چیدمان سنگ‌ها در محیط کارخانه و کنترل نهایی و رفع معایب، تمامی سنگ‌ها کدگذاری شده و طبق نقشه، برای اجرای نهایی به مجموعه تاریخی بسطام ارسال شد.

او اضافه کرد: ابعاد سکوی سنگی جدید طبق طرح، سه در پنج متر به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر است که بر اساس طرح و به شکل ستاره‌های هشت پر با برش‌های هندسی منظمی از جنس سنگ گرانیت فیروزه‌ای ساخته شده است.

عادل خاطرنشان کرد: ضخامت سنگ‌های میانی هشت سانتی‌متر و ضخامت سنگ‌های محیط بیرونی سکو ۴۰ سانتی‌متر است.

او افزود: محل عبور پروفیل‌های فلزی که نقش سازه میانی را ایفا می‌کنند در سنگ‌های ۴۰ سانتی‌متری تعبیه شده که این جزئیات اجرایی با ظرافت و دقت بالایی انجام و پس از اجرای سکوی سنگی و پوشش پروفیل‌ها با مصالح چوبی و برنزی باعث شکل‌گیری طرح معماری نفیسی خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان یادآور شد: طرح اولیه مزار بایزید بسطامی در سال ۱۳۸۹ تهیه شد که عمده مصالح به کار رفته در طرح اولیه، برنز با سکوی سنگی بود که مقرر شد برای تائید نهایی، تغییراتی در طرح، اعمال شود.

او افزود: پس از دستور حذف المان موجود مزار بایزید بسطامی، توسط رئیس وقت سازمان میراث‌فرهنگی و تشکیل پایگاه میراث‌فرهنگی بسطام و خرقان در سال ۱۳۹۶، پیگیری بازنگری طرح، برای اجرایی شدن در دستور کار قرار گرفت.

عادل گفت: پس از تشکیل جلسات متعدد در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اخذ مجوزهای لازم مقرر شد، طرح در سه بخش جداگانه از نظر تنوع مصالح، برای اجرایی شدن در لیست پروژه‌های استان سمنان قرار گیرد.

او اضافه کرد: طرح  در حال اجرا به سه بخش تفکیک می‌شود که شامل سکوی سنگی، پوشش چوبی، بخش فلزی شامل سازه فولادی و قسمت‌هایی تزئینی از مس و برنز است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: با توجه به اهمیت مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه سلطان العارفین بایزید بسطامی و ضرورت اجرای طرحی نفیس و در خور شأن این مجموعه و شخصیت والای بایزید بسطامی، اجرای این طرح با دقت بالایی در حال اجراست و به همین دلیل زمان‌بر شده است.

شهر بسطام در فاصله ۶ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

بایزید بسطامی عارف و فیلسوف برجسته ایرانی با شهرتی فراگیر در جهان و ملقب به سلطان العارفین است. فلسفه وحدت وجود و موجود، اولین بار توسط بایزید بسطامی مطرح شد.

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از ایسنا، نقوش ستاره هشت پر در هنر معماری اسلامی از جمله نقوش پرتکرار و با بسامد بالا است.

این  الگوهای ستاره ای و شمسه وار که جزء زیباترین و هندسی ترین فرم‌های هنری محسوب می شوند در ورای ظاهر ساختاری تزیینی تحت تاثیر عرفان و معنویت اسلامی شکل گرفته و از معانی و مفاهیم ادراکی نمادین نهفته در آن می توان به نور به عنوان تجلی وجود حق تعالی، در آسمان و زمین و…اشاره کرد همچنین این نماد نوعی حس آرامش  در جهت رسیدن به معبود الهی را نیز به بیننده القا می کند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.