• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

مهارت تنورسازی فردوس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

  • کد خبر : 2617
  • 04 دسامبر 2021 - 9:22
مهارت تنورسازی فردوس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

گردشگرآنلاین – تنورسازی فردوس خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، سید احمد برآبادی، مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی خراسان جنوبی، شهر فردوس را پیشگام در هنر تنورسازی سنتی از میراث معنوی استان دانست و گفت: تنورسازی سنتی، ساخت تنورهای نانوایی های سنتی و خانگی با گل است.

وی افزود: هر چند که بر اساس مطالعات باستان شناسی و گزارش کاوشهای انجام شده، قدمت سفالگری فردوس به دوره ساسانی می رسد، اما مصاحبه با پیشکسوتان تنور سازی فردوس و خاطرات نسلی این افراد و رواج فامیل خزاف مقدم که سابقه ی تاریخی در حدود ۳۰۰ سال دارد، نشان از رونق سفالگری منطقه و دیرینه بالای این هنر در شهر مذکور دارد.

به گفته وی برای ساخت تنور  این میراث معنوی از خاک رس، کاه، ماسه و آب با نسبت‌های بسیار دقیق و استاندارد که به صورت تجربی حاصل شده استفاده می شود.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تجربه تشخیص خاک مرغوب برای تنورسازی، روش‌های به عمل آوری گل وآماده سازی آن، ساخت تنور با لایه‌های نواری با عرض حدود ۲۲ سانت و … از استعداد، توانمندی و تجربه ی غنی نسل به نسل این هنر در شهر فردوس حکایت دارد.

وی با بیان اینکه دوام و عمر بالای تنورهای فردوس که بیش از ۵۰ سال مورد استفاده بوده و کارایی دارند از دیگر ویژگی های تنورهای فردوس است، افزود: پخت کامل بدنه تنورها در کوره و نصب و استفاده از تنور پخته، دلیلی بر استحکام تنورها و کیفیت نان حاصله است.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.