• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

نقشه توسعه گردشگری فارس با همکاری بخش خصوصی ترسیم شود

  • کد خبر : 4479
  • ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
نقشه توسعه گردشگری فارس با همکاری بخش خصوصی ترسیم شود

گردشگرآنلاین – رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان فارس بر بسترسازی و ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و ترسیم نقشه توسعه گردشگری فارس تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی آماده همکاری در این حوزه با بخش دولتی است.

به گزارش گردشگرآنلاین از شیراز، ۳ سال از شیوع بیماری کرونا در دنیا می‌گذرد و هر روز سویه‌های جدیدی از این بیماری خود را نشان می‌دهد در حالی که همه امیدوار بودند با گسترش واکسیناسیون این بیماری کنترل یا تمام شود، هر چند که وضعیت گردشگری فارس نسبت به سال نخست شیوع بهتر شده اما همچنان زندگی بسیاری از افراد تحت تاثیر کرونا قرار دارد.

این روزها ابعاد مختلف زندگی مردم تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته و بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها تحت تاثیر این بیماری روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند. صنعت گردشگری که به اعتقاد اغلب کارشناسان یک صنعت شکننده است، یکی از نخستین فعالیت‌هایی بود که با شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفت. هر چند امروز محدودیت‌ها به شدت روزهای نخست نیست و گمان می‌رفت که فعالیت‌های تعطیل شده به ویژه در بخش گردشگری بتوانند به روال سابق خود بازگردند اما باز هم جای شک وجود دارد.

با این حال استانداری فارس نخستین جلسه ستاد سفرهای نوروزی خود را تشکیل داد. محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این جلسه که یک هفته پیش برگزار شد اعلام کرد که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و سایر ارگان‌های دخیل در موضوع سفر باید سناریو‌های مختلفی برای شرایط مختلف کرونایی داشته باشند و بتوانند سفر‌های نوروزی را در شرایط کنونی کرونا یا شرایط بدتر و بهتر از اکنون را مدیریت کنند.

او با اشاره به اینکه در دو سال گذشته شیوع ویروس کرونا مشکلات عدیده برای همه جامعه ایجاد کرده است افزود: یکی از این مشکلات تعطیل شدن سفر‌های زیارتی و تفریحی است که سبب ایجاد نشاط و طراوت و آرامش در مردم می‌شد. استاندار فارس با اشاره به روند کاهشی ابتلا به کرونا ابراز امیدواری کرد با تداوم این روند شرایط مناسبی برای گردشگری و سفر فراهم شود.

ایمانیه از همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه خواست آمادگی کامل برای هر شرایطی از جمله هجوم گردشگر در ایام نوروز باشند. امروز نیز کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان فارس در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس به بررسی وضعیت گردشگری فارس در روزها و ماه‌های پیش رو پرداخت.

سهراب شرفی، رئیس این کمیسیون با بیان اینکه در دو سال اخیر بخش گردشگری فارس به دلیل بروز بیماری کرونا وضعیت مطلوبی نداشته است، از آمادگی بخش خصوصی در کنار بخش دولتی برای بهبود وضعیت گردشگری خبر داد و خواهان کمک نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات این حوزه شد.

وی یکی از معضلات کنونی استان در حوزه گردشگری را عدم تمکین ارگان‌های ذیربط جهت بررسی و رفع معضلات حیطه گردشگری دانست. به گفته وی  ماده ۶۱ رفع موانع تولید به صراحت اعلام کرده که صنعت گردشگری در زمره خدمات است اما در جلسات کارگروه رفع موانع تولید عنوان گردشگری در این بخش قیده نشده که معضل جدی جهت پیشبرد امور این حوزه ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس اعلام کرد که انتظار و خواسته ما این است که سازمان میراث فرهنگی و مسئولان استان مکاتبه و رایزنی لازم با سازمان میراث فرهنگی با وازرتخانه و کارگروه کشوری برای بررسی موضوع با قید فوریت داشته باشند.

وی معتقد است که عدم اختصاص اعتبارات و حمایت‌های مناسب به بخش گردشگری منجر به عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌ها به ویژه توریسم سلامت و گردشگری زیارت می‌شود در حالی که منافع اقتصادی بخش گردشگری می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات استان باشد.

شرفی بر بسترسازی و ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و ترسیم نقشه توسعه گردشگری فارس تاکید کرد و گفت: مسائل و مشکلات برای توسعه صنعت گردشگری فارس را به تفکیک بخش قانونگذاری و اجرایی در دستور کار داریم که به مسئولان و نمایندگان استان در مجلس ارائه می‌کنیم.

آمایش سرزمین و نقش گردشگری 

احمدرضا نقیب‌زاده، نائب رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس نیز با بیان اینکه اصلاح قانون در حوزه گردشگری مستلزم ارائه لایحه و طرح به مجلس است، گفت: نمایندگان مجلس می‌توانند با رایزنی برای تفسیر قانون ۶۱ تسهیل این مشکل را حل کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی آمایش سرزمین در استان فارس افزود: انطباق فعالیت اقتصادی استان با نقش گردشگری فارس از جمله موارد مهم است که باید در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود.

لزوم ایده‌های نو و خلاقیت در گردشگری فارس 

به زگراش گردشگر آنلاین به نقل از تسنیم، هادی شه‌دوست، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از آمادگی بیشتر این اداره کل با بخش خصوصی خبر داد و گفت: وحدت رویه و انسجام دستگاه‌های مرتبط برای رونق گردشگری فارس وجود ندارد که پیشنهاد می‌شود با دستور جلسه محدود و مشخص جهت بررسی به شورای گفتگو  دولت و بخش خصوصی استان ارجاع شود.

وی با بیان اینکه عدم ارائه ایده‌های نو از جانب اتحادیه‌ها و صنوف گردشگری در استان از جمله مشکلات این حوزه است، تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد گردشگری سلامت، گردشگری زیارت و گردشگری الکترونیک از جمله طرح‌های ارائه شده استان به وزارت خانه است که با لغو روادید منتج به تسهیل و تسریع جذب گردشگر می‌شود.

برگزاری تور آشناسازی کشورهای عراق، عمان و قطر، مجوز نخستین حراج صنایع دستی، برگشت سهم درآمد سازمان میراث استان، ایجاد دبیرخانه رویدادهای فارس جهت تقویم جشنواره‌ها از دیگر اقدامات میراث فرهنگی استان است که شهدوست به آن اشاره کرد و خواهان همکاری با کمیسیون گردشگری اتاق و بخش خصوصی و دولتی برای اجرای آن شد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.