• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

نقشه محدوده عرصه و حریم ۳ اثر تاریخی به استاندار مرکزی ابلاغ شد

  • کد خبر : 2135
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
نقشه محدوده عرصه و حریم ۳ اثر تاریخی به استاندار مرکزی ابلاغ شد

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در نامه‌ای از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار مرکزی نقشه محدوده، عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری سه اثر فرهنگی‌ تاریخی در این استان ابلاغ شد.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین از استان مرکزی،  مصطفی مرزبان در اینباره گفت: در این نامه آمده است: در اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ ‌قانون اساسنامه سازمان میراث‌ فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از قانون راجع ‌به حفظ آثار ملی مصوب سال ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به آثار ملی فرهنگی‌تاریخی واقع در اثر تاریخی شهرستان خمین که به شرح ذیل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود.

محدوده حریم آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارتخانه است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی “تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده” جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

اثر تاریخی  این بناها شامل قلعه شاهزاده عبداله به شماره ۲۷۸۳۸ در تاریخ یکم آذرماه ۱۳۸۸، بارک امیر حشمت (ارگ تاریخی میشیجان) به شماره ۲۹۷۰۵ در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۸۹ و اندورنی بارک امیر حشمت به شماره ۳۳۲۳۵ در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۹ هستند.

در فرآیند برنامه‌ریزی برای ابنیه، مجموعه‌ها و محوطه‌های تاریخی، تشریح خطوط عرصه حریم این آثار به ‌منزله بخشی از شناسایی و توصیف محسوب شده است و تعریف حریم و وضع مقررات مربوط به نواحی مختلف واقع در آن، به‌ مثابه بخشی از ارزیابی صورت گرفته در خصوص زمینه‌های قانونی ورود به موضوع حفاظت از اثر به شمار می‌رود.

حریم‌های میراث‌فرهنگی علاوه بر اهمیتی که به لحاظ ملزومات قانونی برای بناها و محوطه‌های تاریخی دارند، برای اطمینان از مدیریت بهتر و صیانت از آنها نیز به‌ مثابه ابزاری ضروری هستند. به همان اندازه که نداشتن حریم می‌تواند خطری جدی برای انسجام محوطه‌های تاریخی و میراث‌فرهنگی به دنبال داشته باشد، تعریف نادرست حریم که به ‌روشنی تمامی جنبه‌های قانونی و برنامه‌ریزی مرتبط با آینده اموال فرهنگی را در نظر نگرفته است، خطرآفرین خواهد بود.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.