• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

نوروز ۲۰۲۳ در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می‌شود؟

  • کد خبر : 19276
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
نوروز ۲۰۲۳ در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می‌شود؟
گردشگرآنلاین - نوروز جشنی است که اولین روز بهار را نشان می‌دهد؛ این آیین ریشه در ایران باستان دارد و در بیشتر مناطق از ۳۰۰۰ سال پیش جشن گرفته شده است. مردم از سراسر جهان، از غرب آسیا و قفقاز گرفته تا آسیای مرکزی و جنوب آسیا، از جمله پاکستان، هر کدام با سازگاری‌های محلی منحصر به‌فرد خود، نوروز را به‌مدت ۱۳ روز جشن می‌گیرند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از وگو، نوروز امسال در ۲۱ مارس ۲۰۲۳ است؛ نوروز یک تعطیلات اختیاری در پاکستان است و مدارس و مشاغل در آن روز باز هستند.

پاکستانی‌ها نوروز را چگونه جشن می‌گیرند؟

مراسم عید نوروز توسط شیعیان، اسماعیلیان و برخی از جوامع هزاره در پاکستان برگزار می‌شود، اگرچه بقیه مردم آن را جشن نمی‌گیرند. مردم بلوچ بیشتر در جشن‌های این مراسم سنتی حضور دارند.

موضوع پاکی و تولد دوباره در بسیاری از جشن‌های بهاری نقش اساسی دارد. فعالیت‌هایی با محوریت تجدید، مانند تمیز کردن، کاشت درخت، دوخت لباس‌های جدید و تزئین تخم‌مرغ، قبل از نوروز همچنان رایج است.

روز قبل از عید نوروز، به زیارت قبور اقوام می‌روند و به آنها توجه می‌کنند و همه خانواده دور سفره جمع می‌شوند تا غذاهای سنتی را میل کنند. یک خنچه، یک ظرف بزرگ نقره‌ای یا مسی با سامانی (گندم) در وسط و شمع‌ها و تخم‌مرغ‌های رنگ شده به تعداد اعضای خانواده در اطراف آن، روی میز چیده می‌شود. حداقل هفت غذا در این جشن سرو می‌شود.

رنگ نوروز‌ ۲۰۲۳

در ایام نوروز به‌طور معمول افراد با توجه به فرهنگ خود لباس‌هایی به رنگ‌های مختلفی مانند سبز تیره، زرشکی، مشکی و آبی می‌پوشند.

تاریخچه و اهمیت‌ نوروز

گروه غالب شیعیان پاکستان از ایران مهاجرت کردند، به‌همین دلیل مراسم سنتی خود را در آنجا نیز جشن می‌گرفتند. جدای از آن، برخی از شیعیانی که از ایران مهاجرت نکرده‌اند، معتقدند از آنجایی که ایران، سرزمین مادری آنان است پس این روز گرامی است، باید این کار را نیز انجام دهند تا خود را به‌عنوان مسلمان شیعه معرفی کنند.

یک ماه مانده به جشنواره، مقدمات عید نوروز آغاز می‌شود. چهار سه‌شنبه قبل از نوروز هر کدام به عناصر مختلفی اختصاص دارد. اولین سه‌شنبه، روز آب است که چگونگی جوان شدن طبیعت توسط آب را جشن می‌گیرند. روز سه‌شنبه بعدی به عنصر آتش اختصاص دارد که آتش را به‌عنوان وسیله‌ای برای تجدید، جشن می‌گیرند. سپس سه‌شنبه زمین است که یادآور تولد دوباره زمین است. سرانجام، در روز سه‌شنبه باد، باد غنچه‌ها را باز می‌کند و شروع بهار را نشان می‌دهد.

آتش بازی یکی از جنبه‌های مهم جشن است و شعله‌های آتش در هر یک از چهار سه‌شنبه منتهی به نوروز برافروخته می‌شود. در آخرین سه‌شنبه ماه، همه باید به‌عنوان یک مراسم تطهیر از روی آتش بپرند.

نوروز ۲۰۲۳ در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می‌شود؟

نوروز ۲۰۲۳ در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می‌شود؟

منبع: وگو

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19276

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.