• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

همت خیرین میراث فرهنگی یزد برای مرمت بناهای تاریخی

  • کد خبر : 4414
  • 05 ژانویه 2022 - 15:34
همت خیرین میراث فرهنگی یزد برای مرمت بناهای تاریخی

گردشگرآنلاین – معاون میراث‌فرهنگی یزد از آغاز مرمت آب‌انبار تاریخی رسولیان با اجرای طرح خیرین میراث فرهنگی در این استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از یزد، «علی‌اصغر صمدیانی» گفت: آب‌انبار رسولیان واقع در محله گلچینان یزد، یکی از آثار ارزشمند این محله تاریخی است که از طریق طرح خیرین میراث فرهنگی و به همت خیر این محل مرمت می‌شود.

وی افزود: تعدد بناهای تاریخی استان و کمبود اعتبارات دولتی جهت مرمت این بناها، منجر به اجرای طرحی از سوی این اداره کل، با عنوان خیرین میراث فرهنگی شده است.

صمدیانی ادامه داد: اجرای این طرح به این صورت است که خیرین مانند سایر اقدامات خیرخواهانه نسبت به مرمت آثار تاریخی اهتمام می‌کنند و نام خیر هر بنا در تابلوی معرفی آن ثبت می‌شود، اقدامی مشابه وقف میراث فرهنگی که در کتیبه‌ای از واقف یادشده و در طول سالیان سال از او یاد می‌شود.

به گفته وی، مرمت بناهای تاریخی امروزه صرفاً با جنبه حفاظت انجام نمی‌شود بلکه هرکدام از این آثار با تغییر کاربری، زمینه اشتغال مردم و منفعت جامعه محلی را فراهم می‌کنند، در این راستا آب‌انبار رسولیان نیز در آینده و پس از مرمت، تغییر کاربری داده و به‌عنوان فضایی فرهنگی برای توسعه و رشد گردشگری در محله تاریخی گلچینان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

صمدیانی تصریح کرد: بافت محله گلچینان علاوه بر قدمت و برخورداری از ابنیه تاریخی، به بازار و اماکن تاریخی دیگری نیز نزدیک است و دسترسی خوبی به فضاهای میراثی و گردشگری دارد.

معاون میراث‌فرهنگی استان با اشاره به اینکه این آب‌انبار متعلق به دوران پهلوی است، اضافه کرد: مرمت دو بادگیر و اجرای سقف مخزن، نماسازی، محوطه‌سازی، ازاره چینی، بندکشی، اندود کاه‌گل ته‌کش و روکش دیوارها از اقدامات مرمتی در این بنای تاریخی است.

به گزارش گردشگر آنلاین و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، محله گلچینان یکی از محلات تاریخی واقع در مجاورت خیابان امام خمینی (ره) در مرکز شهر یزد است. این محله از شمال به بازار قدیمی خان، از جنوب به محله پشت‌باغ، از شرق به محله سهل بن علی و از غرب به محله میر قطب محدود می‌شود و به دلیل بافت تاریخی ارزشمند، مورد بازدید گردشگران زیادی قرار دارد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.