• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

هنر ممقاندوزی آذربایجان‌شرقی موفق به کسب گواهی‌نامه نشان جغرافیایی شد

  • کد خبر : 4078
  • 30 دسامبر 2021 - 14:27
هنر ممقاندوزی آذربایجان‌شرقی موفق به کسب گواهی‌نامه نشان جغرافیایی شد

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی از اعطای گواهی‌نامه ثبت نشان جغرافیایی به هنر ممقان‏دوزی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، با توجه به منحصربه‌فرد بودن ممقاندوزی و فعالیت جمع کثیری از بانوان هنرمند استان در این رشته هنری، این هنر ارزشمند موفق به کسب گواهی‌نامه ثبت نشان جغرافیایی شد.

وی ادامه داد: گواهی‌نامه ثبت نشان جغرافیایی، نشانه‌ای است که مبدأ یک کالا را به قلمرو، منطقه یا ناحیه‌ای از کشور منتسب می‌کند؛ مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت یا سایر خصوصیات کالا اساساً قابل انتساب به آن مبدأ جغرافیایی باشد.

حمزه زاده اظهار کرد: ثبت نشانه جغرافیایی صنایع‌دستی تأثیر مثبتی بر تجاری‌سازی و برندسازی داخلی و خارجی محصولات دارد و بدین‌وسیله می‌توان بازار کار بسیاری از هنرهای اصیلی که در استان در حال تولید هستند، رونق بخشید.

«ممقان دوزی»، نوعی از سوزن دوزی مختص شهر ممقان در ۴۲ کیلومتری جنوب تبریز است؛ این‌ هنرصنعت که‌ تولیدش در انحصار زنان و دختران خانه‌ دار است‌ و مواد اولیه مورد نیاز ممقاندوزی را فقط نخ‌ ابریشم رنگین و پارچه‌ ی دبیت و متقال تشکیل‌ می دهد، در ممقان سابقه ی چندان طولانی ندارد و در گذشته تولیدات دست‌ اندرکاران را ‌بیشتر نوعی کلاه که‌ دارای مصرف محلی بود، تشکیل میداد.

سوزن دوزی ممقان یکی از شعب رو دوزی های ایرانی است‌ که‌ طی آن زمینه اساسی پارچه‌ را بخیه می پوشاند و زمینه تازه‌ای از نقش و رنگ‌ ایجاد می شود.‌

تعداد سوزن دوزان ممقان و حومه‌ در حال حاضر حدود ۷۰۰ خانوار یا یکهزار و ۶۸۰ نفر است‌ که‌ محصولات تولیدی شان علاوه‌ بر تامین نیازهای محلی و خود مصرفی توسط‌ سازمان صنایع‌دستی ایران خریداری و در فروشگاه های وابسته به‌ سازمان در نقاط مختلف کشور عرضه‌ می شود.‌

طرح های سوزن دوزان عموما ذهنی و ملهم از برداشت‌ها و بینش های شخصی هنرمندان از محیط طبیعت است‌ و بیشتر شامل‌ گل‌ها و بوته‌های تمثیلی می شود؛ ابزار کار سوزن دوزان را فقط یک‌ سوزن‌ چهار سانتی معمولی و یک‌ انگشتانه‌ خیاطی تشکیل‌ می دهد و ممقاندوزی با کمک همین وسایل‌ ساده‌ است‌ که‌ بدیع‌ترین‌ نقوش را بر پارچه‌ می نشانند و محصولاتی ظریف‌ و مصرفی که‌ از جنبه های قوی هنری نیز برخوردار است، تولید می کنند.‌

گواهی‌نامه نشان جغرافیایی به هنر ممقان‏دوزی آذربایجان‌شرقی اعطا شد

گواهی‌نامه نشان جغرافیایی به هنر ممقان‏دوزی آذربایجان‌شرقی اعطا شد

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.