• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

«وادوش»، آیین سنتی مردم گلستان برای مشارکت در دامداری به روایت تصویر

  • کد خبر : 2772
  • 06 دسامبر 2021 - 10:29
«وادوش»، آیین سنتی مردم گلستان برای مشارکت در دامداری به روایت تصویر

گردشگرآنلاین – آیین سنتی وادوش یکی از آیین ها و رسم های بسیار زیبایی است که در روستای شاهکوه استان گلستان انجام می شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از گلستان، روستای شاهکوه در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان قرار دارد و درآمد اکثر مردم این منطقه از فعالیت‌های زراعی، باغ‌داری و دامداری تأمین می‌شود و یکی از سنت های این منطقه آیین وادوش است.
دام‌های افراد توسط چوپانان در طول سال محافظت و نگهداری می‌شود. چوپانان هر روز با شیر تازه گوسفندی محصولاتی از قبیل کره، سرشیر، کشک، ماست و دوغ تولید می‌کنند و این محصولات برای مصرف به روستا و شهرهای مختلف ارسال می‌شود. اما از آنجائیکه گوسفندهای یک گله متعلق به افراد مختلف است و برای اینکه میزانی برای تشخیص مقدار سهم هر کدام از صاحبان گوسفندان در طول سال مشخص شود، دامداران در یک روز از سال که از قبل تعیین می‌شود گردهم می‌آیند تا با دوشیدن شیر گوسفندان خود به این مهم دست یابند.

به گزارش گردشگر آنلاین از گلستان، در این روز در ابتدا فضایی برای دوشین شیر گوسفندها آماده می‌شود و سپس با کمک چوپانان و مشخصه‌ای که هر یک از صاحبان دام برای خود دارند اقدام به دوشیدن شیر گوسفند خود می‌کنند. در این بین جمعی از افرادی هم در تدارک پذیرایی ناهار برای صاحبان مال و مهمانانی که به واسطه‌ی افراد مختلف دعوت می‌شوند که به شکرانه‌ی این روز گردهم جمع شده‌اند. بعد از دوشیدن ، گوسفندها رها شده و میزان شیر جمع آوری شده وزن و یادداشت و قرائت می گردد. بعد از آن شیر برای تبدیل به محصولات دیگر داخل ظرف مخصوص خود ریخته می شود.

گزارش توصیفی آیین وادوش را در اینجا بخوانید.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.