• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
گرفتار شدگان در کویر بیارجمند به خانه برگشتند؛

پایان سفر به کویر توران/استقبال از آفرودی‌ها پس از ۶ روز

  • کد خبر : 1994
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
پایان سفر به کویر توران/استقبال از آفرودی‌ها پس از ۶ روز

گردشگرآنلاین – بالاخره گروه ۳۰ نفره آفرود سوارانی که از شش روز قبل درکویر بیارجمند گرفتار باتلاق شده بودند، بعد از شش روز به خانه بازگشته و مورد استقبال خانواده‌ها و مسئولان شهرستانی قرار گرفتند.

به گزارش گردشگرآنلاین از سمنان، آفرود سوارانی که در کویر خارتوران بی ارجمند گرفتار باتلاق شده بودند پس از یک سفر عجیب و غریب با کمک گروه‌های مردمی، هلال احمر، اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی، ارتش، هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی و فرمانداری شاهرود بالاخره نجات یافته و توانستند از مهلکه باتلاقی بیرون بیایند و عصر پنج شنبه وارد شاهرود شدند.

سفر به کویر توران

سفر به کویر توران

ماجرا از آنجا شروع شد که گروه سی نفری آفرود سواران که با ۱۰ خودرو روز جمعه چهاردهم به دل کویر می‌زنند گروهی که بسیار حرفه‌ای بودند و تمام تجهیزات حتی جی پی اس را نیز به همراه گرفته بودند تا کویر نوردی یک روزه‌ای داشته باشند اما حضور در وسط باتلاق کویری سبب می‌شود تا خودروهای این گروه به گل بنشیند.

باتلاقی که باعث می‌شود گروه آفرود سواران در همان مکان مستقر شوند و گروه امدادی به دنبال این افراد در منطقه با بالگرد حضور یابند این گروه اما به دو گروه تقسیم شده و چهار نفرشان به صورت پیاده با جی پی اس به دنبال کمک می‌آیند و در مسیر این چهار نفر نیز به دو گروه دو نفره تقسیم می‌شوند اما شب و تاریکی سبب می‌شود که تنها یک گروه از آنها توسط امدادگران محلی در نزدیکی روستای تلخاب اسبکشان پیدا شود.

پیش از این اما بالگرد مکان گرفتار شدن گروه آفرود سواران را یافته و امدادرسانی به آنها آغاز می‌شود دو نفر از این ۲۶ نفر به دلیل مشکلات جسمانی به شاهرود منتقل و مابقی برای بیرون کشیدن خودروهایشان در کویر باقی می‌مانند. حالا اما مشکل جدید یافتن دو نفر مفقود شده گروه دومی است که به صورت پیاده برای دریافت کمک رهسپار شده‌اند. این گروه نیز البته در روز سه شنبه پیدا و امدادرسانی می‌شوند.

حالا مشکل بزرگ‌تری پیش رو است و آن هم اینکه خودروها ۸۰۰ تا یک هزار متر در درون باتلاق پیشروی کرده‌اند در نتیجه نمی‌توان آنها را بیرون کشید در اینجا اما دو راهکار بیان می‌شود بازگشت خودروها و سوخت رسانی به آنها به صورت پیاده و با موتورسیکلت یا ماندن و صبر کردن برای کمک رسانی از سمت طبس و خراسان رضوی؛ در نهایت راهکار اول انجام می‌شود و بالاخره این سفر ماجراجویانه شش‌روزه ظهر پنجشنبه با استقبال رسمی خانواده‌های نگران، مردم و مسئولان در میدان کارگر شاهرود به اتمام می‌رسد و این گروه به سلامت به خانه باز می‌گردند.

سفر به کویر توران

سفر به کویر توران

با بیان اینکه بالگرد امدادی، گروه‌های امداد و نجات و همچنین بخشداری در کنار نیروهای مردمی و محلی شاهرود و هیئت اتومبیل رانی شهرستان شش روز دشوار را پشت سر گذاشتند تا امداد رسانی کاملی به این گروه ۳۰ نفری صورت بگیرد، گفت: خوشبختانه گروه در سلامت هستند و هم اکنون در راه بازگشت به شاهرود هستند.

احمد خرم با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی حتی برای کسانی که تجربه داشته و افراد اصطلاحاً حرفه‌ای محسوب می‌شوند از جمله نکات مهمی است که باید در کویر نوردی مد نظر قرار گیرد، بیان داشت: توصیه می‌شود حتماً قبل از حرکت در چنین تورهایی مراتب اطلاع رسانی و مسیر حرکت نیز به مسئولان به خصوص گروه‌های امدادی اطلاع داده شود تا در صورت بروز مشکل سریع‌تر وارد عمل شوند. همچنین به شدت توصیه می‌شود که قدرت طبیعت را دست کم نگرفته و از محل‌هایی که شناخت کافی از آنها وجود ندارد اجتناب شود.

امیرحسین علیداقی رئیس هیئت اتومبیل رانی شاهرود که خود از آفرود سواران حرفه‌ای است و در عملیات نجات این افراد نقش کلیدی داشت می‌گوید: بلافاصله پس از پیدا شدن محل مفقود شدن این گروه آفرود سواران، اکیپی از شاهرود برای سوخت رسانی و ارسال مواد غذایی و مایحتاج به بی ارجمند اعزام شد اما به دلیل قرارگیری خودروهای این افراد در دل باتلاق می‌بایست ادامه کار به صورت پیاده صورت می‌گرفت که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این امر به خوبی انجام شد و امروز شاهد هستیم که گروه آفرود در سلامت به خانه بازگشتند.

بالاخره این سفر پرمخاطره عاقبت نسبتاً خوشی داشت چرا که زیان جانی به کسی نرسید اما همیشه هم قدرت طبیعت تا این اندازه مهربان نیست. این ماجرا اما تلنگری نیز در زمینه امداد و نجات به شورای تأمین شهرستان شاهرود زد چرا که شنیده‌ها حاکی از آن است که کاستی‌هایی در امداد رسانی به این افراد وجود داشت که از جمله آن می‌توان به فقدان شارژ باتری موبایل ماهواره‌ای اشاره کرد تلفن همراهی که اگر قرار باشد در عملیات امداد و نجات به کار نیاید، پس به چه دردی می‌خورد.

به گفته یکی از افراد حاضر در گروه آفرود سواران، گروه امداد و نجات در بدو یافتن این افراد و ارائه غذا به آنها موبایل ماهواره‌ای را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهد که در صورت موارد اورژانسی بتوانند تماس بگیرند اما این گوشی تلفن همراه ماهواره‌ای حتی شارژ باتری هم نداشته است. این ماجرا اما با همه تلخی و امیدهایی که داشت نشان داد که در زمینه امداد و نجات تا چه میزان نیازمند تقویت تجهیزات در شهرستان شاهرود هستیم شهرستانی که سالانه میزبان هزاران تور گردشگری به ویژه کویر نوردی و جنگل نوردی است که همین دلیل نیز ریسک کار را بالا می‌برد از سوی دیگر این شهرستان سالانه میزبان میلیون‌ها زائر رضوی است که متأثر از شرایط جاده‌ای، تصادفات پرشماری را نیز رقم می‌زنند.

مراسم استقبال از تیم ۳۰ نفره آفرود سواران که خودشان همیشه بدون چشم داشتی در نقش ناجی مسافران گرفتار در گردنه‌های برف گیر و جنگل‌هایی مانند ابر و اولنگ در شهرستان شاهرود ظاهر می‌شوند و این بار قرعه امداد پذیری به نام خودشان خورد، ظهر پنجشنبه در حالی برگزار شد که به گفته یکی از این افراد، گروه برای سفری دیگر در دل کویر آماده می‌شود.

منبع: مهر 

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.