• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

پایه ستون‌های سنگی دوره هخامنشی در بافت کشف شد

  • کد خبر : 4088
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
پایه ستون‌های سنگی دوره هخامنشی در بافت کشف شد

گردشگرآنلاین – معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از کشف ۲ پایه ستون سنگی دوره هخامنشی در یکی از زمین‌های کشاورزی جنوب شهرستان بافت خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مجتبی شفیعی توضیح داد: طبق گزارش دریافتی از سوی یکی از اهالی روستاهای جنوبی شهرستان بافت، کشاورزان این منطقه حین شخم‌زدن به ۲ پایه ستون سنگی هخامنشی برخورد کردند که کارشناسان میراث فرهنگی با دریافت این گزارش برای حصول اطمینان از درستی خبر به این روستا عزیمت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این زمین کشاورزی بر روی یک محوطه باستانی ایجاد شده است اظهارداشت: ۲ پایه ستون کشف شده سفید رنگ و قدمت آنها با ارتفاع ۴۰ و قطر ۵۰ سانتیمتری به دوره هخامنشی می رسد.

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: وجود این ۲ پایه ستون نشان‌دهنده حضور فعال هخامنشیان در شهرستان بافت بوده که در مطالعات باستان‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شفیعی تصریح کرد: ستون‌های مذکور در جای مناسبی نگهداری می‌شود و در اولین فرصت به موزه کرمان انتقال می‌یابد.

شهرستان بافت در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان واقع شده است.

بافت شهری کهن در جنوب غربی کرمان است و از اطراف به شهرهای جیرفت، بردسیر، سیرجان و میناب محدود می‌شود. این شهر به سبب ارتفاعش نسبت به شهرهای اطراف بام جنوب ایران نام گرفته است. بافت با آب و هوای سرد کوهستانی دارای تابستان‌های بسیار خنک و زمستان‌هایی سرد است. این شهر را دومین تولیدکنندهٔ بزرگ گردو در کشور می‌دانند. از محصولات منطقه سیب درختی، زردآلو، هلو، انار، شلیل، بادام و انگور است. شهر بافت از خوش آب و هواترین نقاط استان است و از شهرهای سالم کشور به شمار می‌آید. برخی جاذبه‌های بافت چنار کوه ترنگ، کوه شاهزاده، پارک ملی خبر، غار چشم سبز گوغر، منطقه حفاظت شده انجرک و کوه چهل تن است. سوغات منطقه گردو، زیره، عسل، فرآورده‌های لبنی، کلمپه، کماج و قاروت و صنایع دستی آن قالی، گلیم و تپه دوزی می‌باشد. ساکنان این سرزمین آریایی هستند و به زبان فارسی با گویش ویژه بافتی سخن می‌گویند.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4088

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.