• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی خبر داد:

پرونده «هگمتانه و همدان» به یونسکو تحویل شد

  • کد خبر : 18115
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
پرونده «هگمتانه و همدان» به یونسکو تحویل شد
گردشگرآنلاین - قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تحویل پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، علی دارابی – قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی –  گفت: پرونده ثبت‌جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود.

او بیان کرد: امیدواریم ثبت جهانی این پرونده با مشارکت همه مسؤولان محلی، شهروندان و ساکنان شهر تاریخی همدان در آینده نزدیک محقق شود.

پیش‌تر علی دارابی، در نشست اعضای انجمن میراث فرهنگی استان همدان گفته بود: هر سال هر کشور یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد، که سهمیه ایران برای سال آینده پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» خواهد بود. ایران ۲۶ اثر ثبت جهانی دارد و امسال، پرونده «کاروانسراها» را داشتیم که به دلیل جنگ اوکراین و روسیه، نشست آن لغو شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان، طبق روال بررسی پرونده‌هایی که در نوبت ثبت جهانی یونسکو قرار می‌گیرند، تیرماه سال آینده ارزیابان یونسکو در همدان حضور خواهند یافت.

وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در این پرونده حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، هَگمَتانَه پایتخت مادها، پایتخت تابستانی هخامنشیان، و ساتراپ‌نشین ماد از هخامنشیان تا ساسانیان بود. یونانیان هگمتانه را اِکباتان می‌خواندند.

این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا و شوش در خوزستان، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده‌است. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته‌است که هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند.

پرونده «هگمتانه و همدان» به یونسکو تحویل شد

پرونده «هگمتانه و همدان» به یونسکو تحویل شد

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18115

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.