• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

پیاده محوری شهر را زنده نگه می‌دارد

  • کد خبر : 4057
  • 18 دسامبر 2021 - 20:00
پیاده محوری شهر را زنده نگه می‌دارد

گردشگرآنلاین – یادداشت ” پیاده محوری شهر را زنده نگه می‌دارد ” به قلم دکتر فاطمه شریفی یکی دیگر از یادداشت هایی است که به صورت اختصاصی توسط سرویس یادداشت هفته گردشگرآنلاین منتشر شده است.

گردشگرآنلاین – فاطمه شریفی  – امروزه کیفیت و جذابیت فضاهای عمومی شهری به یکی از مهم‌ترین سنجه‌های توسعه یافتگی تبدیل شده است و از نگاه دیگر رشد جمعیت، توسعه کالبدی شهرها، حجم بالای ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی،کاهش سطح سلامت عمومی شهروندان و مولفه‌هایی از این قبیل اهمیت بررسی راهکارهایی برای مدیریت مسائل شهری و ارتقاء کیفیت و سبک زندگی را دو چندان می‌سازد.
دیدگاه‌ها و برنامه‌های متفاوتی برای حل این موضوعات وجود دارد اما در این میان پیاده راه‌ها به دلیل قابلیت‌های خاص خود در ایجاد فرصت تعاملات اجتماعی و نیز به عنوان پهنه‌هایی چند عملکردی از نقش اساسی برخوردارند.
زمانی که صحبت از قدم زدن در فضاهای شهری به میان می‌آید، بیشترین ارتباط بین پیاده محوری و مقوله توسعه پایدار، در بخش اجتماعی احساس می‌شود. پیاده روی یکی از پایدارترین روش‌های حمل و نقل بوده و می‌تواند از جنبه‌های مختلف کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی زمینه پایداری شهرها را فراهم سازد.
همچنین، پیاده‌ راه‌ها که بستر اصلی حرکت پیاده هستند، در سطح شهرها همانند کانون‌های رشد عمل کرده و تاثیر بسزایی در اصلاح و تحریک فضاهای پیرامونی خویش دارند و طراحی و ساماندهی این بسترها می‌تواند در زیبا سازی فضاهای شهری نیز موثر واقع شود.
شهر میراث جهانی یزد با وجود ارزش‌های فرهنگی جریان ساز، بافت‌ تاریخی گسترده و ظرفیت‌های متنوع گردشگری بستری مناسب برای توسعه پیاده محوری و همچنین بهبود بسیاری از مسائل بر این مبنا دارد.
توجه به پیاده محوری و ارتقا جایگاه آن در برنامه‌های شهری محیطی مطلوب را برای حضور مردم، زندگی، خرید، ملاقات، گذراندن اوقات فراغت و غیره فراهم می آورد تا شهروندان با هر سن، سلیقه و با هر درجه ای از توانایی بتوانند جذابیت، آسایش و امنیت را در هنگام پیاده روی، نه فقط در هنگام فراغت بلکه در هنگام استفاده از امکانات و در حین تردد برای انجام سایر فعالیت‌های خود احساس کنند.
بر اساس آنچه بیان شد امروز شهر میراث جهانی یزد برا حرکت در مسیر پیاده محوری و تقویت زیرساخت‌های مربوطه نیازمند باورمندی، برنامه‌ریزی و اقدام در سه سطح ساماندهی، بازسازی و ایجاد مسیرهای مختلف پیاده روی آن هم مبتنی بر نیازسنجی در ابعاد مختلف است تا با توجه به توسعه معابر عمومی بتوان پویایی بیشتری را در ابعاد اجتماعی شهر به ویژه رونق گردشگری شهری شاهد بود.

==================================

سرویس یادداشت هفته گردشگر آنلاین در راستای اطلاع رسانی درست به مردم و تحلیل مناسب از حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، اقدام به پذیرش یادداشت های تخصصی از فعالان این حوزه می کند، البته ذکر این نکته ضروری است که انتشار مطالب بر اساس زمان بندی صورت می پذیرد.

==================================

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.