• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

چرا در حوزه گردشگری قادر به تألیف و نشر کتب تخصصی نیستیم؟

  • کد خبر : 1951
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
چرا در حوزه گردشگری قادر به تألیف و نشر کتب تخصصی نیستیم؟

گردشگرآنلاین – به دلیل عدم تربیت و کمبود نیروهای متخصص با تحصیلات آکادمیک مرتبط با گردشگری، در زمینه نشر کتب و نشریات گردشگری، هم‌اکنون کشور ما فاقد هرگونه نشریه و یا کتاب تخصصی در این زمینه است.

به گزارش گردشگرآنلاین، مهرداد فرشیدی در یک گفت‌وگوی رادیویی از فراز و نشیب‌ نشریات حوزه گردشگری در ایران صحبت کرد و گفت: به دلیل عدم تربیت و کمبود نیروهای متخصص با تحصیلات آکادمیک مرتبط با گردشگری، در زمینه نشر کتب و نشریات گردشگری، هم‌اکنون کشور ما فاقد هرگونه نشریه و یا کتاب تخصصی در این زمینه است.

به اعتقاد وی، متأسفانه افراد فعال در این حوزه فارغ از هرگونه تخصص علمی گردشگری و صرفاً بر مبنای تجربیات خود اقدام به نشر و یا تألیف کتاب می‌کنند و این به جهت آن است که در حقیقت امروزه متولی اصلی گردشگری در کشور که باید هدایت‌گر این صنعت در مسیر پیشرفت و توسعه باشد، خود از عدم تخصص و بینش علمی گردشگری در مسئولیت‌های اجرایی خود رنج می‌برد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به وجود سه سطح کلی در حوزه برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری در خصوص صنعت گردشگری بیان کرد: این سه سطح کلی در واقع عبارتند از: سطح برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری توسط دولت، سطح اجرایی که در حقیقت برعهده بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است و در نهایت سطح تلفیق همکاری دولت و بخش خصوصی که در واقع صحنه ظهور و بروز اهداف مدنظر است.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: آنچه که امروز در حوزه گردشگری به وضوح قابل مشاهده است، این است که متأسفانه در سطح اول که در واقع ناظر بر وظایفی همچون سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌ها، آموزش نیروهای انسانی، ارائه بازاریابی و تبلیغات جهانی، ارائه تسهیلات و … است؛ هنوز حتی در مرحله اجرا و تصمیم‌گیری نیز ضعف اساسی داشته و به نوعی در حقیقت پایمان لنگ می‌زند.

بنابر گفته‌های فرشیدی، این موضوع کاملا مبرهن و مسلم است که هرگاه در حوزه‌ای اقدامات زیر‌بنایی و اولیه نادرست و غلط بالا باشد، طبعاً نمی‌توان انتظار تألیف و یا انتشار کتب و نشریات تخصصی در آن زمینه را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: به همین دلیل باید بگوییم متأسفانه فعالان گردشگری علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف و در عین انجام تلاش‌های مستمر نتوانسته‌اند تاکنون کتابی شایسته و جامعی به رشته تحریر درآورد که نشان‌دهنده و در حقیقت آیینه‌ای تمام‌نما از گردشگری به عنوان بخش مهمی از فرهنگ غنی ایران باشد.

این مدرس دانشگاه ضعفی که امروزه در حوزه نشر کتب گردشگری گریبان‌گیر این صنعت شده، این دانست که ناشران و مؤلفان با سرلوحه قرار دادن صرف عملکرد کشورهای اروپایی و آمریکایی در این زمینه و بدون توجه به تفاوت‌ها و تمایزهای موجود فرهنگی، دست به انجام اقدامات کلیشه ای برای نشر می‌زنند در حالی که گردشگری ایران باید لزوماً منطبق با فرهنگ و تمدن ایرانی و یا به تعبیر دقیق‌تر ایرانیزه شده باشد.

این کارشناس گردشگری ضمن اشاره به اقدام اخیر دانشگاه جامع علمی و کاربردی در راستای بازنگری و طراحی دوباره سرفصل‌های آموزشی گردشگری توضیح داد: این موضوع در واقع حاکی از وجود ضعف اساسی در مقوله آموزش و همچنین کتاب‌های منتشر شده در این حوزه است که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح، گامی مثبت در جهت ایجاد فضایی بهتر برای آموزش نیروی انسانی و در نهایت نشر کتاب‌های تخصصی گردشگری برداشته شود.

فرشیدی یکی از مصادیق ضعف کتب آموزشی در زمینه گردشگری را کتابی دانست که در حال حاضر در دوره کارشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در حقیقت یکی از سرفصل‌های کنکور ارشد است، اذعان کرد: متاسفانه در این کتاب که ترجمه‌ای از یک کتاب خارجی است، از فتوحات اسکندر به نیکی یاد شده و آن را سبب ایجاد پیشرفت و ترقی ایران گذشته دانسته، در حالی که چنین نبوده است.

مطابق با صحبت‌های وی، در حقیقت مترجم مربوطه بدون در نظر گرفتن بار منفی انعکاس این مطلب اقدام به حذف، تعدیل و یا تغییر آن نکرده و جالب‌تر اینکه سازمان‌های متولی از جمله وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش نیز به صرف اعتبار نام مترجم هیچ اقدامی در راستای بازنگری مجدد و یا اصلاح این قیصه انجام نداده‌اند.

این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به عدم رونق و کم سو بودن چراغ گردشگری خارجی در ایران به دلیل تبلیغات منفی و ایران هراسی در سطح جهان گفت: متأسفانه به دلیل ضعف ناشی از عدم تخصص و بینش علمی لازم گردشگری در حوزه نشر و تألیف کتب تخصصی حتی موفق به جذب هموطنان داخلی خود به مقاصد گردشگری درون کشوری، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های ممتاز و بی‌شمار گردشگری در کشور نشده‌ایم.

این کارشناس گردشگری با یادآوری این مطلب که اگرچه گردشگری داخلی سبب ارزآوری نمی‌شود، بیان کرد: گردشگری داخلی قطعاً تاثیر بسزایی در حوزه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی گذاشته و باعث استرس‌زدایی و افزایش رفاه در سطح جامعه می‌شود.

فرشیدی ضمن اشاره به این موضوع که برخی تصور می‌کنند که کتب گردشگری تخصصی بوده و برای عموم مناسب نیست و شاید به همین دلیل هیچ‌گاه به سراغ آن نمی‌روند، تصریح کرد: باید برای رفع این نقیصه و سوءتفاهم در جامعه راه حل پیدا کرد.

وی همچنین تبلیغ و بازاریابی برای خرید کتاب به گونه‌ای که توسط مؤلف و ناشر انجام شود را امری ناپسند تلقی کرد و اظهار داشت: در صورت انجام چنین امری توسط خود مؤلف، مخاطب تصور می‌کند مؤلف صرفاً و منحصرا به دنبال انتفاع مالی بوده و در واقع بر استقبال عمومی از اثر تولیدی تاثیری نامناسب خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: بنابراین لازم است در اقدامی سازنده با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و هیأت‌ ممیزی در نهادهای متولی همچون وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یا سازمان ارشاد اسلامی به دسته‌بندی و درجه‌بندی کتاب‌های موجود در زمینه گردشگری پرداخته شود تا ضمن معرفی کتاب‌ها برای مخاطبین، هر شخص بنابر نیاز خود بداند چه کتابی را مطالعه کند‌ و از سوی دیگر، مؤلفان نیز نسبت به ارتقای سطح کتب اهتمام لازم را به عمل آورند.

این کارشناس گردشگری عقیده دارد که در بسیاری از کشور ضمن معرفی ارکان اصلی همچون حمل و نقل، پذیرایی، جاذبه‌ها، راهنمایان، بازار‌های خرید و … برای مقایسه هرکدام به صورت مجزا کتاب‌هایی تألیف می‌شود.

فرشیدی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، تمامی رستوران‌های یک شهر در قالب یک کتاب از نظر کیفیت درجه‌بندی می‌شوند تا ضمن راهنمایی گردشگران برای استفاده از رستوران‌ها، آن دسته از رستوران‌هایی که در واقع از حیث نمره و رتبه، درجه پایین‌تری نیز کسب کرده‌اند تلاش کنند با ارتقای کیفیت خود، جایگاه بالاتری را نیز کسب کنند که این امر به توسعه و بهبود اجزای گردشگری نیز کمک می‌کند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1951

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.