• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

کارشناسان یونسکو از کاروانسرای مشیرالملک بازدید می کنند

  • کد خبر : 1445
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۲۴
کارشناسان یونسکو از کاروانسرای مشیرالملک بازدید می کنند
گردشگرآنلاین - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: ارزیابان یونسکو به‌زودی از کاروانسرای مشیرالملک برازجان بازدید می‌کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین،نصرالله ابراهیمی اظهار کرد: ارزیابان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) برای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران در حال بازدید از این مراکز هستند که در این ارتباط به‌زودی از کاروانسرای مشیر شهر برازجان بازدید می‌کنند.

وی افزود: ایران پرونده‌ای برای ثبت در فهرست جهانی برای کاروانسراها در دست تهیه دارد و ارزیابان یونسکو برای بازدید و ارزیابی فنی از کاروانسراهای ایران در حال بازدید هستند که کاروانسرای مشیر یکی از آن بناهایی است که مورد ارزیابی ناظران یونسکو قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: «نخستین گام برای ثبت جهانی کاروانسرای مشیر برازجان نحوه نگهداری اثر، رعایت ضوابط عرصه و حریم آن و تعهد مسئولان محلی و شهروندان است که در نتیجه نهایی کارشناسان ارزیابی یونسکو بسیار تاثیرگذار است، به همین دلیل نقش سازمان‌های مردم نهاد، متولیان شهری، شهرداری، شورا و فرمانداری به عنوان مدیران محلی در این زمینه بسیار مهم است.»

ابراهیمی تاکید کرد: حضور جامعه محلی در کنار مسئولان کمک می‌کند یک اثر تاریخی مهم در جایگاه واقعی خود مورد توجه جهانی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مشارکت مردمی، حمایت سازمان‌های مردم نهاد و تعهد مسئولان محلی به حفاظت و نگهداری از کاروانسرای مشیر برازجان از شاخصه‌هایی است که می‌تواند مورد توجه ارزیابان یونسکو باشد و به همین دلیل تلاش می‌شود جامعه محلی به عنوان یکی از ارکان موثر و مهم پیشقدم برای ثبت جهانی کاروانسرای مشیر برازجان باشند و مسئولان در پشت سر آنها قرار بگیرند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر اضافه کرد: پرونده ثبت کاروانسرای مشیر برازجان از جمله آثار بازمانده از دوران قاجار به‌عنوان نخستین پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در استان بوشهر تهیه و تدوین شده است که چنانچه به تائید ارزیابان یونسکو برسد، گزارش نهایی به مجمع این سازمان ارائه می‌شود.

ابراهیمی گفت: کاروانسرای مشیرالملک برازجان تمام سنگی و از لحاظ معماری چهار ایوانه است که مشیرالملک شیرازی اقدام به ساخت آن کرد و پل ارتباطی بین بوشهر و فارس بوده است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این کاروانسرای تاریخی اضافه کرد: بعد از احداث این کاروانسرا پلی به روی رودخانه دالکی به عنوان “پل مشیر” و کانال ارتباطی بین شهر دالکی و برازجان و منطقه خشت و فارس احداث شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: این کاروانسرا به مساحت ۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع احداث شده و فضاهای شترخانه، اتراق گاهی برای سکونت و میهمانان ویژه در طبقات فوقانی بنای کاروانسرا دیده شده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: این کاروانسرا از لحاظ معماری و به دلیل استفاده از سنگ‌های پاک تراش، قلوه‌ای و ملات گچ دارای معماری فاخری است و به همین دلیل واجد شرایط ثبت در میراث جهانی است.

وی تصریح کرد: ثبت بنای کاروانسرای مشیر برازجان در میراث جهانی برای شهر برازجان و استان بوشهر مفید و زمینه‌ای برای جذب جمعیت قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این اثر تاریخی می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر اظهار کرد: وقتی یک اثر در فهرست آثار جهانی قرار می‌گیرد افزون بر اینکه به لحاظ مرمت و حفاظت، از پشتیبانی‌هایی بهره‌مند می‌شود و هر سال این اثر مورد پایش قرار می‌گیرد و اعتباراتی برای حفاظت و مرمت آن از محل اعتبارت ملی و میراث جهانی هزینه می‌شود.

کاروانسرای مشیر برازجان با قدمتی ۱۵۰ساله با کاربری‌های مختلف مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی اول و دوم است که در سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهر برازجان با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مرکز شهرستان دشتستان است و در فاصله ۶۵ کیلومتری شرق بوشهر در مسیر بزرگراه بوشهر – شیراز واقع است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1445

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.