• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

کرونا روی خوش به صنعت گردشگری جهان نشان می‌دهد؟

  • کد خبر : 5306
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کرونا روی خوش به صنعت گردشگری جهان نشان می‌دهد؟

گردشگرآنلاین – سازمان جهانی بهداشت با اعلام اینکه ممنوعیت سراسری سفر و نیز اجبار ارائه گواهی واکسن در مرزها برای جلوگیری از گسترش جهانی کرونا موثر نیست، لغو محدویت های سفر شامل ممنوعیت و الزام گروهی واکسن را توصیه کرد. حال باید دید آیا کشورها این توصیه را جدی می‌گیرند تا گردشگری جهانی نفسی تازه کند؟

به گزارش گردشگرآنلاین، روزنامه «لوفیگارو» روز یکشنبه نوشت: در حالی که موج تازه همه‌گیری کووید-۱۹ با سویه اُمیکرون در اروپا محدودیت های متعددی گردشگری را حتی برای افراد واکسینه در پی داشته است، کمیته اضطراری مقررات بین المللی سازمان جهانی بهداشت توصیه های تازه ای را مطرح کرده است.

در این توصیه ها که ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) تدوین و روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه منتشر شده، به «لغو و یا یا کاهش ممنوعیت‌های سفر بین‌المللی» اشاره شده است که به اعتقاد این کمیته «نه تنها هیچ ارزشی ندارد که به ادامه روند فشار اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو منجر می شود».

در حقیقت، سازمان جهانی بهداشت عنوان می کند که «اجرای ممنوعیت های سراسری سفر برای جلوگیری از گسترش جهانی کرونا موثر نیست» و «می‌تواند روند آگاهی از گزارش های شفاف و سریع در مورد سویه‌های نوظهور نگران کننده را منحرف کند».

سازمان جهانی بهداشت همچنین یادآوری می کند: اقدامات سفر مانند استفاده از ماسک، غربالگری، قرنطینه و واکسیناسیون باید بر اساس ارزیابی میزان خطر باشد و مطابق با ماده ۴۰ مقررات بین‌المللی بهداشت از تحمیل بار مالی بر دوش مسافران بین‌المللی اجتناب شود.

توسل به روش‌هایی جز گذرنامه واکسن

این روزها مرزهای استرالیا و زلاندنو به روی همه گردشگران بسته است. مرزهای آمریکا و فنلاند نیز به روی گردشگرانی که واکسن نزده اند، باز نیست. سازمان جهانی بهداشت در این باره نیز برای دومین بار عنوان کرده است که «الزام ارائه مدرکی در مورد تزریق واکسن کرونا برای سفرهای خارجی، زیاده روی است».

کمیته اضطراری مقررات بین المللی سازمان جهانی بهداشت «ارائه مدرکی دال بر تزریق واکسن کووید-۱۹ را به عنوان تنها سند قابل قبول و شرط لازم برای سفر خارجی با توجه به محدودیت های دسترسی به واکسن و نیز توزیع ناعادلانه، توصیه نمی کند. این کمیته همچنین دولت ها را دعوت می کند تا «با لغو و یا اصلاح برخی از تدابیر همچون ارائه جواب آزمایش یا الزامات قرنطینه، در صورت لزوم، مطابق با راهنمایی‌های سازمان جهانی بهداشت، رویکردی مبتنی بر ریسک را برای تسهیل سفرهای بین‌المللی» اتخاذ کنند.

این کمیته به ریاست «دیدیه اوسن» همچنین یکی از توصیه های خود را در رابطه با کمپین واکسن در جهان اصلاح کرد. کارشناسان از جامعه جهانی می‌خواهند که اطمینان حاصل کند که حداقل ۷۰ درصد از جمعیت همه کشورها در زمینه گردشگری تا آغاز ژوئیه ۲۰۲۲ واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را در خدمات بهداشتی روتین خود قرار دهند.

به این ترتیب سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که کشورهایی که به نرخ‌های پوشش واکسیناسیون بالایی در جمعیت‌های پرخطر دست یافته‌اند، قبل از واکسینه کردن کودکان و نوجوانان سالم و بدونی بیماری زمینه ای که نگرانی از ابتلا در میان آنان بالا نیست، اشتراک جهانی واکسن را در اولویت قرار دهند.

پیشتر گزارش مشترک کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد: طبق برآوردها، خسارات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا برای صنعت گردشگری در سراسر جهان می‌تواند به بیش از چهار هزار میلیارد  دلار هم برسد که بیشترین آسیب اقتصادی آن متوجه کشورهای در حال توسعه است.

این همه‌گیری صنایع بسیاری را متاثر کرد که در میان آنها گردشگری با بسته شدن مرزها، لغو پروازها و تعطیلی هتل ها در ابتدای همه گیری آسیب جدی دید. زمانی که به نظر می رسید وضعیت با آغاز واکسیناسیون رو به بهبود نسبی است سویه جدیدی از این ویروس در جهان شایع شده که مسری‌تر از سویه‌های قبلی است. سازمان بهداشت جهانی جمعه (۵ آذر) واژه یونانی اومیکرون را برای اشاره به این سویه جدید که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، برگزید.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5306

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.