• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

گورستان متجاوزان انگلیسی‌ در بوشهر سند مقاومت دلیرانه مردم و درس عبرت تاریخ است

  • کد خبر : 910
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
گورستان متجاوزان انگلیسی‌ در بوشهر سند مقاومت دلیرانه مردم و درس عبرت تاریخ است
گردشگرآنلاین- یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بوشهر گورستان متجاوزان انگلیسی‌ است که این اثر تاریخی سند مقاومت دلیرانه مردم بوشهر و درس عبرت تاریخ است.

به گزارش گردشگرآنلاین از بوشهر، همجواری استان بوشهر با ساحل خلیج‌فارس سبب شده تا این استان ساحلی در ادوار مختلف تاریخی مورد تهاجم و حمله متجاوزان، استعمارگران و مستکبران جهانی قرار بگیرد.

بررسی اسناد تاریخی نشان می‌دهد بوشهر بیش از ۶ قرن مورد تهاجم استعمارگران از جمله انگلیس قرار گرفته که با رشادت دلاورمردانه بوشهری هر بار متجاوزان شکست خورد و خاک بوشهر را ترک کرده‌اند.

سابقه مبارزات ضد استعماری بوشهر ۶۰۰ سال است

امام جمعه بوشهر، سابقه مبارزات ضد استعماری این استان را بیش از ۶۰۰ سال دانست و اظهار داشت: اسناد تاریخی نشان می‌دهد از سال ۹۲۰ هجری قمری پرتغالی‌ها به بوشهر حمله و با مقاومت و ایستادگی مردم دلاور ، تجاوزگران را از این سرزمین بیرون کردند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به تجاوز انگلیس به بوشهر از طریق آب‌های خلیج‌فارس خاطر نشان کرد: انگلیس ۴ بار به بوشهر از طریق خلیج‌فارس حمله کرد که مردم استان بوشهر با حکم علمای برجسته خود از جمله علامه بلادی، شیخ حسن آل‌عصفور و آیت‌الله مجتهد برازجانی و سردارانی چون شهید رئیسعلی دلواری در برابر انگلستان که ابرقدرت آن زمان بود ایستادند و آنها را در گورستان استعماری جای دادند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به ۲ قرن مقاومت مردم بوشهر در برابر استعمار انگلیس تصریح کرد: در ۲ قرن تجاوز انگلیسی‌ها به بوشهر سرداران و علمای بوشهری نگذاشتند حتی یک وجب از خاک این سرزمین به بیگانگان سپرده شود که این افتخار برای استان بوشهر است.

وی ۱۲ شهریور ماه را یادآور سالروز شهادت شهید رئیسعلی دلواری دانست و خاطر نشان کرد: این سردار بزرگ ، در مبارزه با استعمار پیر انگلیس جان خود را نثار کرد و ۱۲ شهریور روز شهادت قهرمان مبارزه با استعمار شهید رئیسعلی دلواری بنام روز ملی مبارزه با استعمار در تاریخ ایران اسلامی ثبت شد.

امام جمعه بوشهر گورستان متجاوزان انگلیسی در بوشهر را سند تجاوز به این شهر دلاور و قهرمان‌پرور دانست و گفت: گورستان متجاوزان انگلیسی‌ سند مقاومت دلیرانه مردم جنوب و درس عبرت تاریخ است.

پژوهشگر و محقق بوشهری با بیان اینکه رئیسعلی دلواری، افتخار ایران اسلامی و استان بوشهر است تصریح کرد: متجاوزان انگلیسی رئیسعلی دلواری و همرزمانش را دشمن اصلی خود می‌دانستند و در این راستا، چند بار متجاوزان انگلیسی به دلوار تنگستان یورش بردند و هر بار طعم تلخ شکست را چشیدند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر بیان کرد: رئیسعلی دلواری شخصیتی با روحیه شهادت طلبی و ایثار آنچنان حماسه‌ای در برابر متجاوزان انگلیسی آفرید که نامش در همیشه تاریخ ماندگار است.

عبدالکریم مشایخی اضافه کرد: در بررسی ابعاد شخصیتی رئیسعلی دلواری جز پاکی، راستی، صداقت، خلوص نیت، روحیه ایثار و دغدغه حفاظت از کیان این آب و خاک و اطاعت از فرامین علما دینی دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: سردار بزرگ رئیسعلی دلواری ۱۲ شهریور سال ۱۲۹۴ در محلی به نام تنگک صفر بوشهر هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۴ سالگی به شهادت رسید.

گورستان متجاوزان انگلیسی‌ در بوشهر

گورستان متجاوزان انگلیسی‌ در محله‌های جنوبی شهر بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

گورستان انگلیسی‌ها مربوط به اواخر دوره قاجار و همزمان با نبرد رئیسعلی دلواری با متجاوزان انگلیسی است.

بعد از اتفاقاتی که در حمله انگلیسی‌ها به بوشهر به وقوع پیوست و جنگ نیروهای مردمی بوشهر با انگلیسی‌ها، عده‌ای از متجاوزان انگلیسی کشته شدند که در مکانی در جنوب شهر بوشهر به نام گورستان متجاوزان انگلیسی دفن شده است.

ساماندهی گورستان متجاوزان انگلیسی‌ها در شهر بوشهر

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر از ساماندهی گورستان متجاوزان انگلیسی‌ها در شهر بوشهر خبر داد و تصریح کرد: با همکاری شهرداری بندر بوشهر گورستان متجاوزان انگلیسی‌ها بهسازی و ساماندهی می‌شود.

نصرالله ابراهیمی افزود: با انجام عملیات پاک‌سازی، سنگ قبر حفاظت شده در خزانه میراث فرهنگی بوشهر برای نصب به این گورستان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این محل به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی بوشهر است افزود: با اتمام عملیات پاک‌سازی و ساماندهی گورستان متجاوزان انگلیسی‌ها در شهر بوشهر مقدمات بازدید گردشگران از آن فراهم می شود.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: تلاش می‌شود امسال اعتبار مرمت و احیا این گورستان تاریخی جذب شود چرا که حفظ این اثر، سند افتخار پیروزی مردمان استان دارالحماسه  بوشهر بر استعمار انگلیس است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.