• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام:

۱۰ کارگاه صنایع‌دستی در ایلام افتتاح می شود

  • کد خبر : 5339
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
۱۰ کارگاه صنایع‌دستی در ایلام افتتاح می شود

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از افتتاح ۱۰ کارگاه صنایع‌دستی در ایام الله دهه فجر در استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ۱۰ کارگاه در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در استان افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: از این تعداد ۲ کارگاه در شهرستان دره شهر، ۲ کارگاه در شهرستان آبدانان، ۴ کارگاه در شهرستان ایلام، یک کارگاه در شهرستان چوار و همچنین یک کارگاه در شهرستان دهلران افتتاح می‌شوند.

شنبه زاده تصریح کرد: تولید دستی و سنتی با کاربری امروزی و طراحی مناسب از ضروریات اصلی جذب بازارهای جهانی و موفقیت در تجاری‌سازی صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام عنوان کرد: این صنعت با روح و روان انسان ارتباط دارد، به همین دلیل گرایش فطری به سمت این هنر اصیل همواره وجود دارد، اما باید در زمینه کاربردی کردن آن مطابق با سلیقه و نیاز زندگی امروزی تلاش کرد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تنها وظیفه تولید را بر عهده دارند و نباید دغدغه طراحی، فروش و بازاریابی را داشته باشند، گفت: به این منظور نیازمند ورود بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی هستیم.

استان ایلام فروزان از تمدن دیرپای سرزمین ایلام باستانی است ؛ این استان بخشی از عیلام بوده که در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بوجود آمده وتا سال ۶۴۰ قبل از میلاد به حیات اجتماعی خود ادامه داده است. ایلام که در کتیبه های بابلی آلامتو یا آلام آمده است به قولی معنی کوهستانی یا کشور طلوع آفتاب را می دهد.

 زندگی عشیره ای وسنتی در استان ایلام باعث رشد ورونق صنایع دستی مرتبط با‌آن شده است ؛ از دیرباز بافت قالی کردی (قالیچه درشت بافت ) ، سیاه چادر ،جاجیم ، گلیم ساده ، نمد مالی ، چیغ بافی وگیوه دوزی در استان مرسوم بوده است ؛ امروزه رشته های مختلف بومی موجود در استان پس از شناسایی وارزیابی قابلیت های توسعه آموزشی آن رشته ها با رشته های مرتبط وعلاوه بر آن جهت پاسخگویی به سلایق مختلف ، رشته های دیگری نظیر احرامی بافی ، گلیم نقش برجسته ، معرق روی چوب ، منبت چوب، سفال وسرامیک ، طراحی روی سفال ، قلمزنی روی فلز مس، شیشه گری و… در این استان راه اندازی شده است که درزیر به شرح مهمترین آنها پرداخته می شود

منبع: مهر 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5339

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.