• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

۱۵اثر صنایع دستی کردستان “نشان ملی مرغوبیت” گرفتند

  • کد خبر : 4737
  • 11 ژانویه 2022 - 17:43
۱۵اثر صنایع دستی کردستان “نشان ملی مرغوبیت” گرفتند

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از دریافت نشان ملی مرغوبیت ۱۵ اثر صنایع‌دستی استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سنندج، یعقوب گویلیان از دریافت نشان ملی مرغوبیت ۱۵ اثر صنایع دستی کردستان خبر داد و اظهار داشت: در ششمین مرحله از داوری نشان ملی مرغوبیت که با حضور استان‌های غرب کشور (کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان) به میزبانی استان کرمانشاه  برگزار شد، از تعداد ۳۳اثر راه‌ یافته به این مرحله، ۱۵اثر هنرمندان کردستانی موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند.

وی به آثار تایید شده اشاره کرد و افزود: این آثار شامل یک گلیم جل اسب، ۳ عدد ساز سنتی، ۲ اثر سراجی سنتی، ۳ اثر چاقوسازی سنتی، ۵ اثر نازک‌کاری چوب و یک عدد زیورآلات چوبی منبت مشبک است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: شاخص‌هایی چون اصالت و نوآوری در طرح، مرغوبیت مواد اولیه و قابلیت بازاریابی از جمله عوامل مؤثر در دریافت این نشان در سطح ملی بوده است.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از تسنیم، گویلیان از حمایت از هنرمندان صنایع دستی کردستان خبر داد و تصریح کرد: حمایت از صنایع دستی راهی برای ماندگاری هویت و هنر ایرانی بوده و در همین راستا از مسئولان کشوری و ارشد استانی انتظار می‌رود که فعالان این عرصه را همراهی کرده و مردن نیز با هنر‌های فاخر و بومی استانمان آشنا شوند.

صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی یک جامعه، همواره مورد توجه می باشد. به علت ویژگی زندگی سنتی در بسیاری از نقاط کردستان و عدم استیلای بخش صنعتی، هنوز صنایع دستی کردستان از لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور مطرح می باشد، به گونه ای که فرش و گلیم کردستان به همراه محصولات ظریفه مانند شطرنج شهرت جهانی پیدا کرده است.

صنایع دستی استان کردستان عبارتند از: نازک کاری چوب، دست بافی، خراطی، ساخت زینت آلات محلی، سوزن دوزی و روکاری، سفال سازی، حصیربافی، گیوه دوزی، نمدمالی و ساخت محصولات چرمی.

دستبافی شامل سجاده، موج، شال، جاجیم، گلیم، گلیمچه و پارچه لباسی است که در بیشتر نقاط شهری و روستایی کردستان تهیه می شود. زینت آلات شامل انواع دستبند، گردن بند، سینه ریز، النگو، سربند، انگشتری و گوشواره است. نازک کاری با چوب شامل قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، سینی، بشقاب، آجیل خوری و… می باشد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.