• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

۲۰ درصد بناهای تاریخی بردسکن مرمت نشده‌ است

  • کد خبر : 3913
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۷
۲۰ درصد بناهای تاریخی بردسکن مرمت نشده‌ است

گردشگرآنلاین – مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن گفت: تا کنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بناهای تاریخی شهرستان بردسکن مرمت نشده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، احمد صابری زارع  افزود: طی یک دهه اخیر مسجد جامع سیف‌آباد، مسجد بازار، مسجد جامع قدیم بردسکن، آب انبار سید باقر، آب انبار کوشه، آب انبار رکن‌آباد، مسجد جامع حطیطه و جلال‌آباد، مسجد جامع شهرآباد، رباط کبودان، برج کشمر، مناره فیروزآباد، خانه علوی باب‌الحکم، خانه میرزا غلامحسین‌ خان درونه، خانه‌های قدیمی در کبودان، خانه علمی و پایاب مظفرآباد یا دهنه آب قنات و… مرمت شده است.

وی اظهار کرد: مرمت بناهای تاریخی با توجه به نیاز، نوع اثر و نوع آسیب بنا و اضطراری بودن و محدودیت‌های اعتباری اولویت‌بندی می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن عنوان کرد: اکثر آسیبی که به بناهای تاریخی وارد می‌شود، به دلیل عوامل جوی بوده و کمتر شاهد عوامل انسانی هستیم چرا که فرهنگ و احساس مسئولیت مردمی خوشبختانه به حد بالایی رسیده است.

وی با بیان اینکه مردم خود نگهبان اصلی و حامی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر و دیارشان هستند، بیان کرد: با شروع فصل سرما و بارندگی بناهایی که نیازمند مرمت فوری باشد، به استان اعلام می‌شود تا در صورت تأمین اعتبار کار مرمتی و حفاظتی آن‌ها انجام شود.

هشت بنا نیازمند مرمت اضطراری است

صابری زارع گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر حدود هشت بنا نیازمند مرمت اضطراری است که می‌طلبد اعتبار مورد نیاز از سوی استان تأمین شود.

وی تصریح کرد: اکنون ۸۰ درصد خسارت‌هایی که به آثار تاریخی وارد می‌شود، به خاطر عوامل جوی و آب و هوایی است. البته هنوز هم شاهد برخی حفاری‌های غیرمجاز در منطقه هستیم.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن افزود: اولویت اول ما حفاظت آثار تاریخی و وضع موجود و در مرحله بعد با توجه به اعتبارات و بر اساس اولویت‌های کارشناسی مرمت، احیا و بهره‌برداری از آثار است.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی با بیان اینکه برخی آثار نیز با کمک بخش خصوصی مرمت، احیا و بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: رباط کبودان از جمله آثاری بود که از ۲۰ سال قبل کاری روی آن انجام نشده و اکنون توسط بخش خصوصی در حال مرمت و بهره‌برداری است که عملیات آن ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

صابری زارع یادآور شد: برای برخی بناها از جمله قلعه رحمانیه که در ۱۲ کیلومتری کفه نمکی قرار دارد، به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم. همچنین تلاش می‌شود آب انبارهای تاریخی را با کمک دهیاری‌ها و روستاییان احیاء و بهره‌برداری گردشگری و عام‌المنفعه نماییم.

۳۰ درصد آثار تاریخی و طبیعی بردسکن قابلیت سرمایه‌گذاری دارد

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد آثار تاریخی و طبیعی شهرستان بردسکن قابلیت احیا، مرمت و سرمایه‌گذاری دارد، گفت: بیشتر بناهایی که تاکنون به خاطر محدودیت اعتبار مرمت نشده‌، مربوط به آب انبارهاست.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن در ادامه به مهمترین برنامه‌های پیش‌ رو اشاره کرد و افزود: حفظ وضع موجود و حفاظت و حراست از آثار تاریخی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری اعم از اقامتی و پذیرایی شهرستان، جذب سرمایه‌گذاران و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، احیای صنایع دستی و راه‌اندازی کارگاه‌ها و مشاغل خانگی صنایع دستی و حمایت از هنرمندان، ثبت ملی آثار و راه‌اندازی طرح جدید موزه مردم‌شناسی و توسعه بوم‌گردی و همچنین تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی از جمله اقدامات مهم و پیش‌ رو در شهرستان است.

وی همچنین به وضعیت اعتبارات این اداره در سال جاری اشاره کرد و گفت: هر چند این اعتبارات به نسبت سال‌های قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته اما مهم میزان تخصیص آن است.

اکثر بافت‌های قدیمی تحت تأثیر ساخت و سازهای جدید

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: صابری زارع با ابراز تأسف از اینکه اکثر بافت‌های سنتی و قدیمی برخی از روستاهای بردسکن تحت تأثیر ساخت و سازهای جدید قرار گرفته، گفت: بیشتر بافت سنتی روستاها در قسمت‌های مرکزی روستاهایی مثل باب‌الحکم، زیروقت، کاسف و خمی از این موضوع آسیب‌هایی دیده است.

وی تصریح کرد: در برخی روستاها هم مانند حطیطه و نظام‌آباد سکونت جدید در کنار روستای قدیمی شکل گرفته و برخی روستاها نیز از جمله قلعه شادیاب، عزیزآباد و خرابچه فاقد سکونت است و نگهداری، مرمت و احیای روستاهای اصیل همت جدی و همگانی می‌خواهد.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه احداث و راه‌اندازی بوم گردی‌ها به عنوان تابلویی از سنت، رسوم و معماری روستایی باعث توجه به معماری ساده و آرام‌بخش روستایی شده، لذا کمتر خانه‌های پدری و اجدادی تخریب می‌شود. در واقع روستا و گردشگری روستایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: باید طرح هادی روستایی حداقل در بافت مرکزی و حفظ و نگهداری بافت سنتی روستاها بیشتر مورد توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد و بیشتر از مصالح بومی و طرح نماها و معابر روستایی استفاده شود.

صابری زارع عنوان کرد: اگر در حفاظت از بافت سنتی روستاها اقدامی نشود، دیری نخواهد رسید که روستاها و معماری قدیمی را فقط در عکس و فیلم‌ها باید ببینیم.

وی یادآور شد: از ۲۳۰ اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی در شهرستان بردسکن تا کنون ۳۲ اثر تاریخی و طبیعی ثبت آثار ملی شده و ۱۵ اثر دیگر برای ثبت در دست اقدام است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.