• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
در اتاق فکر آب و گردشگری یزد مصوب شد

طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود

  • کد خبر : 130
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود
گروه استان ها - یزد - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: استان یزد در دارای ظرفیت‌های گسترده بسیاری در حوزه گردشگری آب است که برای استفاده بیشتر از آن طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از یزد، مدیریت مصرف آب در یزد این روزها دوباره در حال برگشت به حوزه آبی گذشته استان یزد است، زمانی که مردم سخت‌کوش یزد با حفر قنات و ساخت آب انبارهای مختلف، زمینه ایجاد حیات و توسعه در استان را فراهم کردند.

این موضوع امروز امروز در قالب برگزاری یک اتاق فکر به جریان افتاد و نتیجه آن منجر به تصمیم‌گیری در ارتباط با برگزاری تور گردشگری آب در این استان شد.

محمدمهدی جوادیان‌زاده بعد از ظهر امروز در این اتاق فکر اظهار داشت: یزد دارای ویژگی‌های بسیار خاصی در حوزه آب است که امروزه این ویژگی‌ها به مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله این ظرفیت‌های قنات به عنوان یکی از شاهکارترین اقدامات معماری جهان در حوزه آب و آب انبارهاست که هر دو این موارد برای نجات استان از کم آبی حیاتی و ضروری بودند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم به حمدالله این اتفاق رخ داده که گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و جهان برای مشاهده آب انبارها و قنات‌ها به یزد مراجعه کنند.

آمادگی یزد برای برگزاری تور گردشگری آب در بافت تاریخی یزد

جوادیان‌زاده به ثبت جهانی قنات زارچ اشاره کرد و گفت: امیدواریم با این اتاق فکر و استفاده از برنامه‌ها و پیشنهادات کارشناسان در حوزه‌های مرتبط با بحث سازه‌های تاریخی آبی بتوانیم این ایده را از منظر میراث ملموس و ناملموس به خوبی به نتیجه برسانیم، طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود.

وی با اشاره به علاقه‌مندی گردشگران داخل و خارج برای حضور در فضای دوره قدیم و استفاده روزمره از آب و درک آن از نزدیک، افزود: ما پتانسیل آن را داریم که این سازه‌ها را در کنار هم قرار داده و گردشگر را با یک تور پیاده‌روی علمی و به صورت واقعی در مسیر روایتی از آب یزد باستان قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد اظهار داشت: این طرح، مشاهده مشارکتی از یک سیستم اجتماعی تکنیکی و به نوعی یک کتاب آموزشی بصورت شفاف است که روایت آب از گذشته که از مسجد شروع می‌شده، از بازار و مدرسه گذر کرده و به خانه‌ها و آسیاب می‌رسیده و از انرژی آن استفاده می‌شده را نشان می‌دهد.

جوادیان‌زاده با بیان اینکه گردشگر در این مسیر با سنن و آداب و رسوم و فرهنگ مردم یزد باستان آشنا می‌شود ادامه داد: این مساله نشان از آن است که آب از گذشته تا کنون در گوشه گوشه زندگی جریان داشته، دارد و دارد.

گردشگری آب استراتژیک نوین مدرن در مقابله با بحران کم‌آبی 

عباسعلی فقیه خراسانی کارشناس مطالعات مرکز بین‌المللی قنات هم در این نشست با بیان این که گردشگری آب یک استراتژیک نوین مدرن در مقابله با بحران کم آبی است، گفت: گردشگری آب مشاهده مشارکتی است هم به لحاظ سیاستگذاری هم به لحاظ گردشگری و از ابتدا تا آخر مسیر، اهمیت آب و مسئله بحران آن به گردشگر القا می‌شود.

وی بحث سازگاری و مدیریت یکپارچگی منابع آب را از مباحث مهم این طرح دانست و ادامه داد: در این طرح می‌توان از گذشته برای حل مشکلات منابع آبی امروز درس گرفت و برنامه سازگاری را مدیریت کرد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. اقدام خیلی ارزشمندی هست ولی باید بدونیم که این رویه نمی تونه مدیریت مصرف رو درست کنه و فقط یک کار نمادین هست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.